رخداد زلزله شب گذشته حتمی بود/ پیش بینی زلزله‌ی7 ریشتری غیرممکن است

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بسیاری از کارشناسان در انتظار وقوع چنین زلزله ای بودند و پس لرزه شب گذشته روی گسلی رخ داد که هفته گذشته باعث ایجاد زلزله 5.2 ریشتری شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی بیت الهی ، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص زلزله شب گذشته تهران با بیان اینکه در انتظار پس لرزه های زلزله هفته گذشته بودیم، گفت: زلزله شب گذشته پس لرزه، زلزله هفته گذشته بود، به طور قطع پس لرزه ای با بزرگی 4.5 ریشتر رخ می داد تا به مرور زمان پس لرزه های آن کمرنگ تر شود و این امر در تمام زلزله ها تجربه خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: چیزی که در زلزله هفته گذشته رخ نداد زلزله با ریشتر بالا بود و با توجه به بالا بودن تعداد پس لرزه ها اما باید گفت که پس لرزه های رخ داده بسیار کوچک بودند.

به گفته بیت الهی؛ ارزیابی پس لرزه ها با ریشتر پایین بسیار منفی بود و پس لرزه ای که با 4 یا 4.5 ریشتر رخ نداده بود به عنوان علامت منفی تلقی می شد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه زلزله شب گذشته به عنوان نکته بسیار مثبتی محسوب می شود، اظهار داشت: بسیاری از کارشناسان در انتظار وقوع چنین زلزله ای بودند، پس لرزه شب گذشته روی گسلی رخ داد که هفته گذشته باعث ایجاد زلزله 5.2 ریشتری شد و براساس بررسی های انجام شده مرتبط به گسل های شمال تهران نمی شود.

او خاطرنشان با اشاره به اینکه زلزله شب گذشته موضوع خطرآفرینی نبوده است، افزود: پس لرزه رخ داده به عنوان علامت زلزله بزرگ تر محسوب نمی شود بلکه روند طبیعی رخداد زلزله 5.2 بود که موقعیت مکانی آن مرتبط با پس لرزه های هفته قبل بوده است.

بیت الهی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این علم پیچیدگی های بسیار زیادی دارد و نیازمند ابزار و تجهیزات بسیار پیشرفته ای است که اکنون در اختیار ما نیست بنابراین در علم زلزله شناسی نمی توان با قطعیت رخداد زلزله 7 ریشتری را ارزیابی کرد زیرا خطر بالقوه زلزله همیشگی است و نمی توان زمان آن را مشخص کرد.

401

کد خبر: 889901

وب گردی

وب گردی