رکوردهای بی سابقه در مهار چاه های نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تلاش تیم مهار فوران چاه رگ سفید گچساران را در هر رده سازمانی بی بدیل توصیف کرد و گفت: با وجود همه مشکلات آشکار و پنهان، با همت و همدلی مثال زدنی نیروها، این چاه سه شنبه شب مهار شد و بزودی وارد مدار تولید می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، بیژن عالی پور روز چهارشنبه گفت: فوران و آتش چاه 147 رگ سفید پس از 58 روز عملیات با تلاش بی وقفه کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و ثبت رکوردهای بی سابقه مهار شد.
او بیان کرد: پس از وقوع این حادثه ستاد مشترک مهار فوران به دستور وزیر نفت تشکیل و 2 برنامه مهار ازعمق و کنترل از سطح در دستور کار قرار گرفت.
عالی پور فشار بالای 2400psi را از موانع اصلی مهار از سطح دانست و گفت: پس از 2هفته از زمان فوران 2 لوکیشن مهیا و دکل های 93 و 94 فتح در موقعیت های مورد نظر مستقر و عملیات حفاری چاه انحرافی در موقعیت 147c از یکم آذر ماه آغاز شد.
او تصریح کرد: با گذشت 34 روز از آغاز حفاری انحرافی ساعت 20 روز پنجم دی ماه نخستین علایم سطح الارضی مهار چاه شامل تغییر رنگ و ارتفاع شعله نمایان و ساعت 21 و 45 دقیقه آتش مهیب چاه سرکش 147 رگ سفید مقهور اراده حفارگران شد.
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز سرعت انجام اقدامات مرتبط با مهار چاه را بی سابقه دانست و گفت: تنها در 2 هفته، 2لوکیشن استقرار دکل های 93 و 94 ، 2 استخر آب 130 و 70 هزار بشکه ای برای عملیات کولینگ یا خنک سازی عملیات، 250 کیلومتر خط لوله انتقال آب از رودخانه های اطراف تا استخرها، نزدیک به 10 جاده دسترسی به دهانه چاه 147 احداث شد تا این امر مهم تحقق یابد در حالی که در شرایط عادی این اقدامات بیش از 6 ماه بطول می انجامید.
عالی پور در ادامه تاکید کرد: پس از استقرار 2 دکل حفاری، نیروهای شرکت ملی حفاری تنها در 35 روز به عمق بیش از 2 هزارو 330 متری رسیدند که تاکنون در هیج عملیاتی با این مدت به چنین عمقی دست یافته نشده است.
او افزود: به لطف خداوند در شب میلاد امام حسن عسکری(ع) ،پس از رسیدن به مخزن و تزریق سیال با استفاده از 20 دستگاه پمپ تراک با فشار 5000psi، چاه 147 رگ سفید مهار شد و خستگی این ماراتن عملیاتی از تن همه زدوده شد.
بیژن عالی پور از صبر و تحمل خانواده کارکنان صنعت نفت که در تمام مدت عملیات مهار را ترک نکردند قدر دانی کرد و گفت: کارکنان صنعت نفت، به خصوص 2 شرکت بزرگ مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری بی توجه به همه حاشیه سازی ها و اظهار نظرهای غیر فنی افراد، در راستای صیانت از منابع ملی ایران اسلامی تلاش کرد و با آرامش خاطر به عملیات تکمیلی خواهد پرداخت.
چاه شماره 147 رگ سفید 2 در محدوده عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد ، هفتم آبان ماه امسال هنگام عملیات حفاری دچار آتش سوزی شد و 2 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری جان خود را از دست دادند.
عملیات مهار فوران این چاه با حضور مستقیم مدیران ارشد شرکت ملی حفاری اسران ، متخصصان و تیم های مهار از همان روز /هفتم آبان/ آغاز شد.
میدان نفتی رگ سفید که در محدوده گچساران واقع شده است در سال ١٣٣٠ خورشیدی کشف و بهره برداری از آن از سال 1345 آغاز شد.
این میدان در بین میدان‌های نفتی بی‎بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه - هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده و پس از میدان نفتی پازنان، بزرگترین حجم کلاهک گازی در بین میدان‌های نفتی ایران را دارد.
بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری (خوزستان)و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-2) توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.
تولید کنونی این میدان 180 هزار بشکه در روز است و برآورد شده 16 میلیون و 500 هزار بشکه ظرفیت نفت درجای این چاه است.
نفت قابل برداشت میدان نفتی رگ سفید 4 میلیون و 490 هزار بشکه و گاز قابل برداشت آن یک هزار و 534 میلیارد متر مکعب است.

402

کد خبر: 889997

وب گردی

وب گردی