چگونه یک فیلمساز چهره ای مخالف جشنواره فجر از خود نشان می‌دهد؟

مخفی بودن بعضی از اطلاعات جشنواره فیلم فجر باعث شده برخی از فیلمسازان از این موضوع بهره برداری کرده و چهره ای مخالف جشنواره از خود نشان دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، وقتی جشنواره فیلم فجر اطلاعات غیرشفاف در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد هر کسی می تواند برداشت شخصی خود را از اتفاقات به وجود آمده در این رویداد هنری داشته باشد و در بسیاری موارد مدیریت سینمایی کشور قربانی نبود شفافیت می شود و حتی بسیاری از سینماگران با استفاده از غیرشفاف بودن سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر و عدم پاسخگویی مسئولان به شبهات به وجود آمده چهره فیلمساز مستقل به خود گرفته و از آب گل آلود ماهی می گیرند و چهره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی را کدر جلوه می دهند.

یکی از مواردی که یک فیلمساز برای حضور در جشنواره فیلم فجر نیازمند آن است، داشتن پروانه ساخت سینمایی است اما گاهی بعضی سینماگران برای اینکه راحت تر بتوانند از سد شورای پروانه ساخت عبور کنند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت پروانه ساخت آثار غیر سینمایی درخواست می دهند که این مجوز به نام پروانه ساخت ویدئویی معروف است.

پر واضح است که با توجه به مقررات جشنواره فیلم فجر تنها آثاری که پروانه ساخت سینمایی دارند می توانند در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند حال در این میان بعضی از فیلمساران با اینکه از وزارت ارشاد مجوز ساخت پروانه غیرسینمایی (ویدئویی) دریافت کرده اند نمی توانند در جشنواره فیلم فجر اثر خود را ارائه دهند اما در رسانه ها موضوع را به گونه ای جلوه می دهند که می خواهند چهره ای مستقل و مخالف جشنواره فیلم فجر از خود ارائه دهند.

شنیده شده که پروانه ساخت فیلم «ما شما را دوست داریم خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی با عنوان غیرسینمایی ثبت شده است و بنابراین نمی تواند در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما این فیلمساز در مطلبی در اینستاگرام خود در اعتراض به جشنواره فیلم فجر نوشت: «خوشحالم که چند سال است تکلیفم با این جشنواره‌ی سراسر مضمون‌زده‌ی دولتی روشن شده است. مبارک آن‌ها که مجبورند شیفته‌اش باشند.»

501

کد خبر: 890007

وب گردی

وب گردی