تابلو نقاشی «سلام بر قدس» بازنمایی شد

تابلو نقاشی «سلام بر قدس» اثر مصطفی ندرلو در ادامه برنامه‌های رونمایی از آثار هنرمندان در نگاه‌خانه حوزه هنری، بازنمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در ادامه برنامه‌های رونمایی از آثار هنرمندان در نگاه‌خانه سوره حوزه هنری، تابلو نقاشی «سلام بر قدس» اثر هنرمند پیش‌کسوت، مصطفی ندرلو، با حضور جمعی از هنرمندان حوزه تجسمی و سید مسعود شجایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بازنمایی شد.

شجاعی طباطبایی در مورد دلیل بازنمایی این اثر در این مراسم گفت: این اثر با توجه به اتفاقات اخیر پیرامون موضوع قدس اشغالی و به منظور همبستگی با مردم فلسطین و تأکید بر دائمی بودن قدس شریف به عنوان مرکز فلسطین، مورد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: استاد ندرلو از هنرمندان بانی راه‌اندازی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هستند و ان‌شاءالله در ادامه برنامه‌های این مرکز در حوزه هنری تعامل بیشتری با ایشان خواهیم داشت.

ندرلو نیز در این رونمایی گفت: بسیار خرسندم که در میان شما هنرمندان و به‌ویژه آقای شجاعی طباطبایی در حوزه هنری حضور دارم و اثری که سال‌ها پیش خلق کرده‌ام به نمایش گذاشته می‌شود؛ چراکه این اثر جزو آثاری است که تا کنون دیده نشده و من علاقه زیادی به آن دارم.

وی درخصوص اصول فنی اثر خود در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: اثر حاضر در ابعاد 100 در 100 سانتی‌متر و با تکنیک رنگ‌روغن خلق شده است. موضوع این تابلو فلسطین و قدس اشغالی است و متعلق به دهه سوم انقلاب است که در گنجینه آثار مرکز تجسمی حوزه هنری از آن نگهداری می‌شود.

ندرلو در ادامه گفت: هرآنچه در مورد این اثر لازم به گفتن است روی لوح نصب شده در ورودی نگاه‌خانه ثبت شده است.

دستخطی برای معرفی اثر «سلام بر قدس»

طبق رسم مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نگاه‌خانه سوره، ندرلو نیز دل‌نوشته‌ای برای این اثر خود آماده کرده است که بر لوحی مقابل نگاه‌خانه سوره نصب شده است. متن این دل‌نوشته چنین است:

« هوالحق

یکی و شاید تنها راهی که انسان را از گرفتاری‌ها و سختی‌های این عالم می‌رهاند و می‌تواند مرهمی بر رنج‌های انسان باشد هنر و زیبایی است که ما را از عالم ماده جدا ساخته و به عالم معنا پیوند می‌دهد.

دارا بودن زبان معنوی، ساختار ایرانی و زبان امروزین در نقاشی، دغدغه‌ای است که سال‌هاست در پی آن هستم. این اثر رویکرد من با همین نگاه است. به عبارتی بهره جستن از تفکر و ساختار نقاشی ایرانی در زمان معاصر است. این رویکرد شیوه‌ای معنوی در مواجهه با جهان محسوس است و به نوعی رسیدن به معنا و حقیقت از راه صورت است.

فرم، فضا، رنگ و تمام عناصر بصری در ساختن تصویر به کار گرفته می‌شوند که حاصل آن رسیدن به معناست. زیبایی و نور دو عامل اصلی در نقاشی ما هستند که در ایجاد فضای معنوی کارکرد مهمی دارند. در این کار تمام عناصر در کمترین شکل و حضور به کار رفته و به عبارتی جنبه مینی‌مالیستی یافته است. صورت‌های عناصر در حداقل خود هستند و لیکن جنبه سمبلیک دارند؛ مانند چفیه و شاخه زیتون و هلال ماه که هریک دارای معنای خاص خود هستند.

عناصر و فضا به صورت دو بعدی و تخت همانند شیوه نقاشی ایرانی است. ظرافت و دقت در اجرا جنبه‌ای دیگر از این روش است. رنگ‌های زمینه طیف‌هایی از رنگ‌های آبی لاجوردی و سبزآبی‌هایی است که عمق و ژرفای خاصی به اثر می‌دهد. رنگ‌های سفید، پاک و لطیف در ساختن فضایی پر از نور به کار رفته است. همچنین استفاده از رنگ طلا برای بیان نور معنایی می‌باشد و همه این رنگ‌ها برای ایجاد فضایی نورانی است که مصداقی ورای جهان محسوس دارد و بیان‌کننده پیامی معنوی است.

شاید بتوان گفت تاثیر و تجربه معنوی از دیدن این اثر ایجاد نوعی ارتقای ذهنی و روحی است. تجربه معنوی قابل تشریح با کلام و قابل انتقال به دیگری نیست و هدف هنر نقاشی معنوی در همین جا قرار دارد.»

503

کد خبر: 890016

وب گردی

وب گردی