تامین منابع پایدار تنها راه برون رفت از مشکلات سازمان بیمه سلامت ایران

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دیدار با رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، تامین منابع پایدار را تنها راه برون رفت از مشکلات سازمان بیمه سلامت عنوان کرد و گفت: باید منابع پایداری از طریق ارزش افزوده و یا مالیات برای این بخش در نظر گرفته شود چرا که عدم تخصیص منابع می‌تواند در حوزه سلامت تبعاتی در پی داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از سازمان بیمه سلامت سید جواد ساداتی نژاد ،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تاثیر بودجه بر عملکرد سازمان بیمه سلامت ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم بیمه‌شدگان در کشور، هر‌گونه مشکل در حوزه اعتباری می‌تواند ضرر فراوانی به حوزه رفاه اجتماعی و سلامت به خصوص برای مردم که عمدتا اقشار ضعیف جامعه هستند، ایجاد کند.

وی ادامه داد: براساس برآورد سال 97، این سازمان با حدود ۸ هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهد شد. در این صورت سازمان جز اینکه بخشی از بیمه شدگان رایگان را حذف و یا بسته خدمات بیمه‌ای را کم کند، راهی ندارد که هر دو مورد می‌تواند حوزه سلامت عمومی را تهدید کند. امیدواریم در کمیسیون تلفیق بودجه، تمهیداتی صورت گیرد تا برای رفع حداقل‌ها افزایش حداقل 3 یا 4 هزار میلیارد تومانی برای این سازمان در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تامین منابع پایدار تنها راه برون رفت از مشکلات سازمان بیمه سلامت است. منابع موقت هر سال نیاز به رایزنی‌های فراوان دارد و مشکلات مختلف باعث اتلاف وقت مدیران این سازمان می‌شود. به همین دلیل باید منابع پایداری از طریق ارزش افزوده و یا مالیات برای این بخش در نظر گرفته شود که امیدواریم در کمیسیون تلفیق این منابع اختصاص داده شود.

وی تاکید کرد: عدم تخصیص منابع می‌تواند در حوزه سلامت تبعاتی در پی داشته باشد. تقریبا یکی از اصلی‌ترین بخشی‌هایی که در حوزه رفاه اثر منفی دارد حوزه سلامت است چرا که بیشترین آسیب متوجه اقشار ضعیف جامعه می‌شود.

ساداتی‌نژاد گفت: در حوزه مدیریت هزینه، اقدامات خوبی در بیمه سلامت در حال انجام است. با حذف همپوشانی، پرداخت حق بیمه توسط افراد متمول و ارجاع بیماران به بخش دولتی مدیریت هزینه خوبی صورت می‌گیرد که مجلس از این اقدامات حمایت می‌کند ولی باید توجه داشت که این اقدامات جبران کسری‌های موجود را نخواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خوشبختانه با مدیریت مهندس موهبتی، مدیر عامل این سازمان در بحث کاهش و مدیریت هزینه اقدامات خوبی انجام شده است. امیدواریم با همکاری مجلس و مدیریت جدیدی که در مجموعه وجود دارد، خدمات بهتری را در حوزه رفاهی شاهد باشیم تا چالش‌های اعتباری و مالی سازمان برطرف شود.

701

کد خبر: 890027

وب گردی

وب گردی