دانشگاه ها در حماسه 9 دی خط مقدم بودند

سخنگوی شورای نگهبان در مراسم گرامیداشت حماسه ۹ دی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد، گفت: حوزه و دانشگاه می‌توانند در راستای استمرار انقلاب و انسان‌سازی مؤثر باشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، عباسعلی کدخدایی با بیان اینکه در حماسه ۹ دی دانشگاه در خط مقدم بود و با فتنه مقابله کرد، گفت: مردم برای خنثی‌سازی فتنه ۸۸ خودجوش به میدان آمدند چرا که احساس کردند نظامی که بر اساس اعتقادات آنها شکل گرفته در خطر افتاده است و درس عاشورا و مقاومت برابر تهدیدات و متجاوزان باعث این موضوع شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: امام حسین (ع) به دنبال اصلاح بودند و مردم از این آموزه‌های دینی یاد گرفتند که در صحنه باشند و هر جا نظام در خطر باشد، مردم پیشرو هستند؛ اما به صرف اینکه بگوییم انقلاب فرهنگی است، کافی نیست.

وی تأکید کرد: ما نیازمند فرهنگ انقلابی هستیم و اگر می‌خواهیم انقلاب ادامه داشته باشد باید با فرهنگ انقلابی از انحرافات جلوگیری کنیم؛ انقلاب اسلامی را باید با فرهنگ انقلابی و با درس گرفتن از فرهنگ عاشورا حفظ کرد.

کدخدایی گفت: بعد از انقلاب دستگاه‌های فرهنگی بسیاری داشتیم اما چرا نتوانستیم آن‌طور که باید آثار آن را در جامعه ببینیم؛ انسجام لازم بین دستگاه‌های فرهنگی وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: باید در چند مرحله بتوانیم مشکلات را رفع کنیم، در جایی که سیاست بر فرهنگ غلبه کرده باید برعکس شود؛ اگر طرح سیاسی داریم باید پیوست فرهنگی داشته باشد و ببینیم نقش مساجد، علما و نخبگان چیست.

وی با بیان اینکه در گام دوم انسجام منطقی و پیوسته بین دستگاه‌های فرهنگی ضروری است، ادامه داد: این روزها سالروز وحدت حوزه و دانشگاه را پشت سر گذاشتیم که پیوند حوزه و دانشگاه نقطه عطف انقلاب و نظام بود، اوایل خوب شکل گرفت اما فاصله گرفته و باید این فاصله کم شود.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: محور سوم این است که نباید از آموزه‌های دینی فاصله بگیریم، اسلام برای هدایت جامعه آمده و به دنبال ساختن جامعه است و باید از آموزه‌های اسلامی استفاده کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه استفاده از تعالیم دیگر کشورها در زمینه سند ۲۰۳۰ با مخالفت مواجه شده است، تصریح کرد: مگر در حوزه آموزه‌های اسلامی کمبودی داریم؟

بعد پرورش و تهذیب انسان‌ها در دانشگاه‌ فراموش نشود

وی گفت: امام راحل سه محور اساسی نسبت به دانشگاه داشتند که اگر کلام ایشان دسته‌بندی شود، یکی انسان‌سازی بود که باید در دانشگاه به تهذیب و تعلیم بپردازیم؛ در دانشگاه‌ها بعد پرورش و تهذیب را فراموش کردیم، از کلام امام راحل انسان‌سازی برای دانشگاه تعبیر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه محور دوم رسیدن به استقلال و خودکفایی کشور است، گفت: چطور در تأمین نیازها با حضور جوانان نباید خودکفا باشیم و تا نقطه مطلوب فاصله داریم؟

کدخدایی با اشاره به اینکه محور سوم، استمرار انقلاب است و باید ببینیم در دانشگاه حول محور حرکت کنیم یا خیر، بیان کرد: دشمن همیشه درصدد تحمیل خواسته‌های نامشروع خود است.

وی تصریح کرد: از ابتدا دشمنی‌ها و ناآرامی‌ها به وجود آمده را شاهد بوده‌ایم و هر روز در این سال‌های اخیر با جسارت تمام اعلام می‌کنند که برای براندازی نظام برنامه دارند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه دشمن رجزخوانی می‌کند و آیا می‌توان به دشمن اعتماد کرد؟ گفت: در جنگ تحمیلی همه دنیا به دنبال ضربه به ایران بودند، خسارت‌هایی وارد شد اما نتوانستند به اهداف خود برسند.

کدخدایی افزود: علی‌رغم اینکه در قانون اساسی می‌توانیم انتخابات را تعطیل کنیم، اما جمهوری اسلامی این کار را نکرد و این از افتخارات ماست؛ دشمن به دنبال ناامیدی مردم و خدشه واردن کردن به اعتبار انقلاب بود، ولی مردم هر روز بیشتر حضور پیدا می‌کردند و مشارکت جدی داشتند.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی است و بر اساس آموزه‌های اسلامی شکل گرفت؛ در دوران ستم‌شاهی و ظلمات هیچ‌گاه نمی‌شد کلامی در اعتراض بیان کرد و همه جا تاریکی بود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: جانبازی‌های مردم و لطف خداوند شامل حال مردم شد و با رهبری امام خمینی (ره) این ظلمات کنار گذاشته شد و نور انقلاب اسلامی تابید که با نگاه تحول جامعه به وجود آمد.

کدخدایی تصریح کرد: با پیشتازی نخبگان و علما به رهبری امام خمینی (ره)، انقلاب ما فراتر از انقلاب‌های متعارف جوامع بوده است.

انسجام لازم بین دستگاه‌های فرهنگی وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انسجام لازم بین دستگاه‌های فرهنگی وجود ندارد، گفت: دشمن همیشه درصدد تحمیل خواسته‌های نامشروع خود است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت:انقلاب اسلامی نظام سیاسی جدیدی رقم زد و به‌عنوان شجره طیبه شکل گرفت و در جامعه ما یک نگاه و تحول جدیدی ایجاد کرد.

وی بیان کرد: آموزه‌های دینی اساس انقلاب اسلامی بوده و با شعار انسان‌سازی حرکت کرد اما مبنای انقلاب‌های دیگر کشورها تحول سیاسی بود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: هدف ما این بود که جامعه تکامل یابد و هدف روشنی داشته باشیم و با حکومت اسلامی تحولی ایجاد شود و سبک زندگی و تحول فکری و فرهنگی به وجود بیاید.

کدخدایی با بیان اینکه حکومت یک وسیله است و انقلاب ما فرهنگی بود، گفت: ممکن است در مقطعی استقلال پیدا کنیم اما اگر زیربنا فرهنگی نباشد، از دست می‌رود.

وی افزود: در انقلاب ما مراجع اجتماعی و سیاسی، روحانیون و نخبگان حضور داشتند و مساجد پایگاه بودند و عاشورا به‌عنوان مکتب انسان‌ساز مطرح بوده است؛ بحث انتظار به‌عنوان مکتبی که روح امید و موتور پیش‌برنده است در نظام شیعی اهمیت دارد و این‌ها بود که انقلاب اسلامی را رقم زد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه امام راحل هدفش این بود که جامعه متحول شود تا نظام سیاسی و اقتصادی تغییر کند، ادامه داد: مراجعی که مردم با اتکا به آنها حرکت کردند، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بودند و این مراکز همچنان در صراط مستقیم حرکت می‌کنند.

کدخدایی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی مدیریت عالی را مردم انجام دادند و مردم از همه اقشار حضور داشتند، گفت: در جنگی که نابرابر بود و همه دنیا پشت صدام بودند، مردم توانستند با دست خالی پیروز شوند؛ خساراتی وارد شد و جوانان زیادی فدا شدند اما نظام جمهوری اسلامی پایدار ماند.

دشمن در آینده هم به دنبال ایجاد تردید در صحت برگزاری انتخابات است

وی با بیان اینکه فتنه ۸۸ آغاز روش جدیدی بود که دشمنان در انتخاب آتی هم دنبال استفاده از همین روش هستند که در صحت برگزاری انتخابات تردید ایجاد کنند، گفت: هیچ‌کسی در انتخابات نمی‌تواند تقلب کند، تخلف امکان دارد، چون انتخابات کنش سیاسی و اجتماعی است و قانون‌گذار جرایم را مشخص کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در انتخابات ۸۸ افرادی مدعی تقلب بودند، اما به اثبات رسید که هیچ تقلبی صورت نگرفت و ما از این دفاع کردیم و متأسفانه کسانی که به‌ حق رأی مردم خدشه وارد کردند، حرفشان غیر از این بود و می‌گفتند اگر ما انتخاب نشویم، انتخابات باطل است.

کدخدایی با اشاره به اینکه ۲۴ ساعت واقعی با نمایندگان آنها جلسه برگزار شد و پیشنهاد خودشان را قبول نکردند، شورای نگهبان دنبال شفاف‌سازی بود، تأکید کرد: بازشماری نیاز بود و به بررسی اسناد گفتیم که صورت بگیرد اما حاضر نشدند که نتیجه انتخابات را بپذیرند.

وی با تأکید بر اینکه فتنه حق مردم را ضایع می‌کرد و رأی مردم رو نادیده گرفته بود، بیان کرد: دشمنان کینه‌توز انقلاب اسلامی و مردم ایران ساکت ننشسته‌اند و همیشه به دنبال تهدید و ایجاد مزاحمت برای مردم هستند که ما باید آگاه باشیم که در چه راهی حرکت می‌کنیم و باید قدر نظام را بدانیم.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در دولت اوباما سوریه تمام شده بود، اما مقاومت جوانان و مدیریت رهبری توانست منطقه را به‌عنوان سنگری علیه رژیم صهیونیستی حفظ کند؛ دشمن فتنه تکفیری ایجاد کرد اما نتوانست به نیت‌های شوم خود برسد و این مرهون ایثارگری مردم است، چراکه ملت ما از عاشورا و امام راحل درس گرفتند و با تبعیت از رهبری برای استمرار انقلاب حرکت خود را ادامه خواهند داد.

در پایان مراسم از پژوهشگران برتر دانشگاه تجلیل شد.

کد خبر: 890040

وب گردی

وب گردی