پیش بینی زلزله براساس داده های علمی/حقیقت یا دروغ؟

دانش آموخته دانشگاه آزاداسلامی واحد تربت جام گفت: براساس چرخه های زلزله ها و زمین، جابه جایی و حرکات پوسته زمین و تصاویری که ازطریق ماهواره ها دریافت می کنیم نتیجه احتمال وقوع زلزله در یک نقطه مشخص را به ما می دهد و در کوتاه مدت هم می توانیم برمبنای داده ها زمان تقریبی زلزله را تعیین کنیم.

علی اصغر برهمند عضو کمیته پژوهشی دانشگاه علمی و کاربردی و دانش آموخته دانشگاه آزاد واحد تربت جام در گفت وگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، در باره آخرین دستاوردهایش در علم زلزله شناسی گفت: من به روشی دست پیدا کردم که تقریبا می توان گفت زلزله را از شش ماه قبل بتوان پیش بینی کرد؛ البته پیش بینی دراز مدت را اکثر علمای زمین شناس می توانند تشخیص دهند و حدودش را معین کنند.

روشهای علمی بکار گیری پیش بینی زلزله / پیش بینی زلزله تهران

عضو کمیته پژوهشی دانشگاه علمی و کاربردی تصریح کرد: من اگر امکانات داشته باشم همراه با تیم که با من کار می کنند می توانیم زلزله را 24 ساعت یا 48 ساعت قبل از آن پیش بینی کنیم و به مردم اطلاع رسانی کنیم.

برهمند گفت: زلزله کرمان را برمبنای داده ها ساعت یک نیمه شب پیش بینی کرده و در کانال گذاشتم و 6 صبح زلزله روی داد، در کرمانشاه 4 روز قبل اعلام کردم که زمین به سمت غرب واقعا شرایط بحرانی داشت که غرب و شمال غرب آبستن زلزله شدیدی بود ولی فکر نمی شد که در یک نقطه تخلیه شود.

وی خاطر نشان کرد: برای تشخیص زمان تقریبی زلزله ترکیبی از چند روش را انجام می دهم که اینها با هم انجام می شود که متوجه می شوم فلان نقطه احتمال زلزله اش بیشتراست تخصصی نمی توانم خیلی اطلاعاتی بدهم، چون یکسری داده پردازی داریم که از ماهواره های مختلف می گیریم.

مشکلات پیش رو در انجام پیش بینی زلزله/وسایل مورد نیاز در بررسی علمی پیش بینی زلزله

این مخترع و محقق علم زمین شناسی متذکر شد : برای بهره برداری و استفاده کلان از این یافته ها پیگیری زیادی داشتم به ما گفتند شما دروغ می گویید اینها می خواهند ما روش کلی مان را برایشان باز کنیم و من تا ثبت جهانی نکنم چنین کاری نخواهم کرد و فردا این کشوری که این اطلاعات را داشته باشد می گوید فردا یک زلزله 7 ریشتری در تهران می آیدشما اگه می خواهید بدانید شهرش کجاست اینقدر پول پرداخت کنید درصورتی که پیش از همه اینها یک ایرانی به این کشفیات رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: برای پیش بینی زمان زلزله تهران یک سری وسایل لازم است از جمله باید در مناطق مختلف تهران روی گسل های اشتهارد و ری سنسورهایی نصب کنیم ببینم زلزله تهران واقعا اتفاق می افتد یا چقدر و با چه میزان ریشتر، اینها احتیاج به تجهیزات دارد، من باید هرروز به هم خوردن میدان مغناطیسی زمین را اندازه بگیرم که 28 شاخص و براساس یک پایه علمی است.

برهمند با بیان اینکه در صورت داشتن امکانات کافی توانایی پیش بینی زلزله خواهد داشت افزود: در انجام تمام این تحقیقات و یافته ها پولی از کسی دریافت نکردیم، در معرض بسیاری از تهمت ها و حتی بازداشت هم قرار گرفتم، بعد از بررسی پرونده من توسط قاضی و مستندات برپایه پیش بینی زلزله های گذشته قاضی پرونده گفت شما دو سه زلزله ای که پیش بینی کردید دقت 70 درصد بوده است که با امکانات کم کار بزرگی کرده ای و به کارتان ادامه دهید و مجوز صادر کردند.

هزینه 100 میلیاردی تجهیزات در تهران/وضعیت گسلهای تهران

عضو کمیته پژوهشی دانشگاه علمی و کاربردی تصریح کرد: این امکانات یک سری دستگاه ها هست که باید خودم بسازم مثلا چندین چاه گمانه زنی است لازم است نصب شود در اول و وسط و انتهای گسل و گسلهای خاموش و فعال و نیمه فعال همه اینها را باید بررسی کنیم و همه اینها باید با دقت انجام شود، برای شهر تهران پیش بینی می کنم حداقل 100 میلیارد تومان هزینه ببرد و تا 6 ماه می توانیم کل این تجهیزات را راه اندازی کنیم و طول و عرض جغرافیایی زلزله را تعیین می کنیم باید چند تریلی و یک آزمایشگاه سیار داشته باشیم که نمونه هایی که می خواهیم داشته باشیم سریع در اختیار قرار بگیرد و افراد متخصص در آن حاضر باشند.

این مخترع و محقق علم زمین شناسی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به فعال شدن گسل اشتهارد، مناطق غرب و شمال غرب تهران را خطر بیشتری تهدید می کند شرایط تهران با توجه به ساخت و سازهای جدید و گسترش آن صفحه زمین را در این منطقه سنگین تر کرده است و عاملی که این زلزله تاخیر افتاده است بارگذاری بیش از حد در تهران است.

وی افزود: احتمال می دهم قبل از وقوع زلزله تهران دماوند فوران کند و باید از الان شروع کنیم دمای چشمه ها را اندازه بگیریم که نیازمند تیم علمی است و درحال حاضر دانشگاه امیر کبیربرای همکاری با ما اعلام امادگی کردند

برهمند در پایان گفت:کم آسیب ترین شهر ایران قسمتهایی از شهر اصفهان است که به لحاظ ایمنی از زلزله، بهتر از دیگر نقاط ایران است .

وضعیت و پیش بینی زلزله در تهران/پیشنهاد بررسی علمی پیش بینی زلزله به ستاد بحران تهران

آنچه که قابل تامل است این است که دکتر عکاشه پدر زلزله شناسی ایران تمامی پیش بینی ها در برابر زلزله را نفی کرده و معتقد است پیش بینی زلزله در حال حاضر امکان پذیر نیست، حتی در ژاپن و آمریکا که پیشرو در علم زلزله شناسی هستند نمی توانند زلزله را پیش بینی کنند.

موضوع اصلی درباره زلزله تهران و کرج این است که جمعیت بالایی در دو استان یعنی ۱۵ میلیون نفر جمعیت، ایمن نبودن خانه ها و غیره موجب نگرانی شده است. در مجموع می توانیم بگوییم شهرهای کشور به خصوص تهران و کرج در برابر زلزله بی دفاع هستند.

خبرنگار : ندافراهانی

کد خبر: 890049

وب گردی

وب گردی