ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌های ایران باید خودش دست به کار شود

یک اندیشکده آمریکایی گزارش داد: با توجه به این‌که قانونگذاران آمریکا تمایلی به وضع مجدد تحریم‌های ایران از خود نشان نداده و اقدامی نکرده‌اند، باز هم این رییس‌جمهور ترامپ است که باید درباره این تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند، بنا بر این ماجرای توافق هسته‌ای کماکان ادامه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، اندیشکده شورای روابط خارجی در گزارش خود نوشت: اواسط ماه دسامبر بود که یک ضرب‌الاجل مهم برای قانونگذاری در واشنگتن بدون اشاره زیاد به آن رد شد. دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در 13 اکتبر اعلام کرد که دیگر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک را تایید نخواهد کرد. این تصمیم ترامپ بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران مصوب 2015 (INARA) شرایطی را ایجاد کرد که به موجب آن، رهبران کنگره 60 روز فرصت داشتند قانونی را برای وضع مجدد تحریم‌های ایران یا حتی نابودن این توافق ارائه کنند. قانونی که در طول این 60 روز ارائه می‌شد نیاز به رسیدگی سریع داشت، بدان معنی که ابزارهای معمول قانونی برای به تاخیر انداختن یا مانع‌تراشی در مسیر تصویب یک قانون نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرند، اما این روزنه روز چهارشنبه 13 دسامبر بسته شد.

قانون اینارا (INARA) برای رییس‌جمهور این امکان را فراهم می‌کند که به این نتیجه برسد ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست. اگر چنین اتفاقی بیفتد این قانون تصریح می‌کند که رهبران اکثریت و اقلیت مجلس نمایندگان یا سنا 60 روز فرصت خواهند داشت تا قانونی برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران ارائه کنند.

پس از پایان این 60 روز هر یک از اعضای کنگره می‌توانند طرحی را برای وضع مجدد این تحریم‌ها مطرح کنند. دو سناتوری که ممکن بود چنین کاری را انجام دهند باب کورکر و تام کاتن جمهوری‌خواه بودند. روزی که ترامپ از تایید توافق هسته‌ای خودداری کرد، هر دوی این سناتورها یک برنامه را برای رسیدگی به آنچه نواقص توافق هسته‌ای می‌دانند، بررسی کردند.

برنامه آنها در طول دو ماه گذشته به جایی نرسید و به عنوان یک «فکت شیت» در وب سایت کورکر باقی مانده است.

مساله این است که حتی اگر کورکر و کاتن طرحی را بر اساس برنامه‌های خود تقدیم می‌کردند توجه مورد انتظار را جلب نمی‌کرد و با موانع مشابهی که پیش از این مواجه شده بود از جمله فیلی باستر در سنا روبرو می‌شد. کورکر و کاتن باید 60 رای را در مجلس سنا برای توقف تلاش دموکرات‌ها برای خنثی کردن این قانون به دست می‌آوردند. با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان 52 کرسی را در اختیار دارند، کسب 60 رای کار دشواری به شمار می‌آید. به علاوه اینکه برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه دست کم در همان ابتدا نسبت به رویکرد کورکر ـ کاتن تردید داشتند. آنها نگرانند که این کار مخالفت متحدان اروپایی را برمی‌انگیزد و عاقلانه‌تر این است که تلاش شود قانونی برای تحریم ایران به دلیل برنامه موشکی‌اش و آنچه واشنگتن حمایت از تروریسم می‌خواند، تصویب شود.

این بدان معنی است که کنگره به این زودی هیچ قانون جدیدی در ارتباط با ایران وضع نمی‌کند. توپ بار دیگر به زمین ترامپ افتاده است. اگر وی می‌خواهد تحریمی علیه ایران وضع کند، باید این کار را خودش انجام دهد. تمام آنچه وی باید انجام دهد این است که دستورات اجرایی رفع تحریم‌ها را که با اجرای توافق هسته‌ای تعلیق شده‌اند امضا نکند. ترامپ تا کنون دو بار این کار را انجام داده که آخرین بار آن در ماه سپتامبر بود. دستور ابطال این تحریم‌ها می‌تواند هر 120 روز یک بار صادر شود، به این معنی که ترامپ باید تا بیش از 13 ژانویه بار دیگر این کار را انجام دهد و این روز بسیار مهمی به شمار می‌آید.

304

کد خبر: 890102

وب گردی

وب گردی