اولویت دولت تنظیم بازار تخم مرغ با اتکا به تولید داخل است

وزارت جهادکشاورزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: تنظیم بازار تخم مرغ با اتکا به تولید داخلی اولویت این وزارتخانه است اما با توجه به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واردات می تواند راهکار موقت باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت جهادکشاورزی، این اطلاعیه در واکنش به ادعای مطرح شده برخی رسانه ها مبنی بر تمایل دولت به واردات به جای حل مشکل تولید تخم مرغ در داخل کشور صادر شده است.
در این اطلاعیه آمده است: تامین امنیت غذایی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی با اتکا به تولید داخلی از سیاست راهبردی وزارت جهادکشاورزی در دولت های یازدهم و دوازدهم است.
در راستای رونق و پایداری تولید داخلی تخم مرغ و کاهش آسیب های شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان اقدام های متعددی انجام شده که برنامه ریزی معاونت امور تولیدات دامی برای بازسازی و بازگشت واحدهای آسیب دیده به مدار تولید و آغاز جوجه ریزی مرغ تخم گذار در مناطق عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله آن است.
همچنین اتخاذ راهکار افزایش سن گله در واحدهای پرورش مرغ تخم گذار از دیگر برنامه های وزرات جهادکشاورزی برای تامین تخم مرغ از تولید داخلی است که به این منظور حمایت از صنعت مرغداری، پرداخت هزار میلیارد ریال برای جبران خسارت مرغداران در هیات وزیران به تصویب رسیده و تاکنون 300 میلیارد ریال به مرغداران آسیب دیده از بیماری آنفلوانزا پرداخت شده است.
اکنون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 32 کشور جهان (از جمله کشورهای اروپایی)شیوع یافته که موجب معدوم سازی گله های مرغ تخم گذار و افزایش قیمت تخم مرغ در این کشورها شده است.
اجازه واردات با هدف تامین کسری تولید و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها و حمایت از مردم و مصرف کنندگان اتخاذ شده است.
همچنین به منظور پیشگیری از سودجویی، تخم مرغ وارداتی صرفاً با هماهنگی با اتحادیه مرغداران و از طریق شبکه های تنظیم بازار توزیع می شود.
برای مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ستاد ملی مقابله با این بیماری، سازمان دامپزشکی کشور و تولید کنندگان اقدامات مستمری داشته اند.
به تازگی با تصویب کارگروه تنظیم بازار حداکثر قیمت هر شانه تخم مرغ بسته بندی در میادین میوه و تره بار 125 هزار ریال (١٢ هزارو ٥٠٠ تومان) شد.
دولت و بخش های نظارتی تاکید دارند که کسی اجازه گران فروشی و فروش بیش از این قیمت را ندارد.
این درحالیست که دولت برای متعادل سازی قیمت تخم مرغ مجوز ثبت سفارش واردات این محصول را صادر کرده و تعرفه را به پنج درصد رسانده است.

402

کد خبر: 890183

وب گردی

وب گردی