تولید قارچ‌های خوراکی صدفی و شاه صدف توسط جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از تدوین ضوابط فنی "تولید قارچ‌های خوراکی صدفی و شاه صدف" با همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر جواد جانپور گفت: این آیین‌نامه در شهریور ماه امسال به جهاد کشاورزی استان‌های کشور ابلاغ شده است. در این ضوابط فنی، به اهمیت قارچ‌های خوراکی دیگر در سلامت جامعه و همچنین ایجاد تنوع در تولید قارچ خوراکی کشور توجه شده است. حداقل نیازهای ساختمانی، تاسیساتی و اطلاعات فنی برای تولید قارچ‌های صدفی و شاه صدف و همچنین شرح مراحل تولید این دو قارچ خوراکی در این ضوابط فنی آورده شده است.

‌وی افزود: خط مشی شبکه برنامه گروه پژوهشی زیست‌فناوری قارچ‌های صنعتی این سازمان، تمرکز بر روی تحقیقات و تولید قارچ‌های دارویی و خوراکی است. بنابراین در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقیقات زیربنایی لازم برای تولید صنعتی قارچ‌های خوراکی دیگر خواهیم بود.

جانپور با اشاره به اینکه در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی یک واحد آزمایشگاهی و یک واحد نیمه‌صنعتی با ظرفیت 15 تن قارچ در سال در زمینه تولید قارچ‌های شاه صدف (ارینجی) فعالیت می‌کند، تصریح کرد: امیدواریم با ایجاد یک شرکت دانش‌بنیان در آینده نزدیک ظرفیت تولید سالانه این نوع قارچ را ابتدا به 50 و در نهایت به 200 تن در سال افزایش دهیم.

به گفته عضو هیات علمی سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، با راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان در فاز صنعتی به دنبال ارائه کمپوست فاز 3 (کمپوست مایه زنی شده و رشد یافته) به متقاضیان پرورش قارچ ارینجی خواهیم بود تا این متقاضیان به راحتی بتوانند میوه این قارچ را تولید کنند.

جانپور کوتاه‌تر شدن دوره رشد، کاهش هزینه‌های تولید، عدم استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی، منحصر بودن بستر کشت به ترکیبات گیاهی، عدم استفاده از خاک پوششی و دارا بودن خواص دارویی از مزایای تولید قارچ شاه صدف نسبت به قارچ دکمه‌ای برشمرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، برداشت راحت‌تر و ماندگاری بالا را از دیگر ویژگی‌های قارچ شاه صدف نسبت به قارچ دکمه‌ای دانست.

وی عنوان کرد: در حال حاضر حداقل 5 گونه قارچ خوراکی در دنیا بصورت صنعتی و تجاری تولید می‌شوند که 85 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. از این میزان 30 درصد قارچ دکمه‌ای، 27 درصد قارچ‌های خانواده شاه صدف، 17 درصد قارچ شیتاکه و 26 درصد دیگر نیز مربوط به سایر قارچ‌ها است.

به گفته وی، وضعیت تولید قارچ به گونه‌ای دیگر است، مقدار تولید قارچ در ایران طبق آمار ارائه‌شده توسط فائو در سال 2016، حدود 150 هزار تن قارچ در سال بوده است، این در حالی است که بیش از 95 درصد این تولید مربوط به قارچ دکمه‌ای بوده و مابقی به قارچ‌های خوراکی صدفی اختصاص دارد.

وی بیان کرد: در طی سال‌های اخیر تجربه تولید قارچ‌های خوراکی صدفی در کشور وجود داشته است، ولی به دلیل عدم ترویج فرهنگ مصرف این نوع قارچ، طعم، مزه و ذائقه مردم ایران، اقبال کمتری به آن شده است. این مشکل با فرهنگ‌سازی و آشنایی دادن به عامه مردم در مورد خصوصیات تغذیه‌ای و دارویی انواع قارچ‌های خوراکی می‌تواند برطرف شود.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های بازار و نظرسنجی‌های انجام شده در خصوص مصرف قارچ ارینجی (شاه صدف) و همچنین خصوصیات مطلوب این نوع قارچ در آشپزی و طبخ، ماندگاری بالاتر نسبت به قارچ صدفی و نداشتن مشکل تولید اسپور در سالن‌های تولید این امید وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک 20 تا 30 درصد سهم تولید قارچ در کشور به تولید قارچ ارینجی اختصاص یابد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی قارچ‌های خوراکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، گفت: در حال حاضر محصول قارچ ارینجی تولید شده در این مرکز در هایپرمارکت‌های مشهد و اصفهان توزیع می‌شود که امیدواریم با راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان بتوانیم توزیع این نوع قارچ را در دیگر شهرهای بزرگ کشور همچون تهران و تبریز هم داشته باشیم.

جانپور در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه قارچ ارینجی یک محصول غذایی سالم است، می‌توان امکان صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و روسیه را نیز در برنامه‌های بلندمدت برای تولید انبوه آن متصور شد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا،یادآور شد: در راستای ترویج مصرف و تولید قارچ‌های خوراکی صدفی و شاه صدف، کارگاه آموزشی یک روزه در 26 بهمن 1396 در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

204

کد خبر: 890193

وب گردی

وب گردی