نقش مهم نخبگان فرهنگی و علمی در بازخوانی ابعاد حماسه 9 دی

دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای، ضمن گرامیداشت یوم الله 9 دی بر لزوم استمرار سرمایه اجتماعی برآمده از این حماسه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، متن کامل این بیانیه به شرح است:

روز نهم دی (روز بصیرت و میثاق با ولایت) را به حق می‌توان یکی از ایام الله و نقاط عطف در تاریخ انقلاب اسلامی دانست.

در این روز ملت عاشورایی ایران اسلامی، پس از 6 ماه صبر انقلابی در مقابل فتنه گران مدعی تقلب در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، در مقابل توهین و هتک حرمت عاشورای حسینی «ع» قهر انقلابی خود را نشان دادند و با حضور حماسی خود در راه‌پیمایی میلیونی نهم دی، بساط آشوب‌های خیابانی فتنه‌گران را برچیدند.

در سال 1388 و بعد از حضور شگفت انگیز و غرور آفرین ملت غیور و سرافراز ایران در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنان با آشوب و فتنه‌ای که به بهانه دروغ بزرگ تقلب به راه انداختند؛ هم شیرینی این پیروزی بزرگ را در کام ملت تلخ کردند و هم دشمنان عنود و کینه توز ملت ایران را در مسیر تحقق اهداف شوم‌شان طمع انداختند.

در فاصله زمانی 22 خرداد تا 9 دی، فتنه گران چشم و گوش خود را بر قول سدید و سخن منطقی رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» و سایر بزرگان بستند و صم و بکم و عمی، آلت دست دشمنان انقلاب اسلامی شدند و با اقدامات آشوبگرانه خود، امنیت ملی کشور را به خطر انداختند و اگر نبود نصرت الهی و بصیرت ملت هوشیار ایران اسلامی، امروز کشورمان نیز در آتش جنگ داخلی می‌سوخت.

اما حماسه 9 دی را می توان از منظر همبستگی اجتماعی نیز تحلیل و بررسی کرد، در این روز همه اقشار ملت بزرگ ایران_ با همه تفاوت‌ها و اختلاف سلائق _ حول محور عشق و ارادت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا «ع» گرد آمدند و به جهان اعلام کردند که بر سر مقدسات خود هیچگونه اغماض و چشم پوشی نخواهند داشت.

این سرمایه اجتماعی گرانقدر می تواند در سایر ابعاد نیز به کار آید و این وظیفه سنگین بر دوش نخبگان علمی و فرهنگی است که ضمن تبیین ابعاد مختلف این سرمایه گرانقدر، راهکارها و خط مشی‌های استمرار این گوهر ذیقیمت را در سایر ابعاد حیات اجتماعی ملت ایران ترسیم کنند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن گرامیداشت یوم الله 9 دی، بر نقش مهم نخبگان فرهنگی و علمی در بازخوانی مکرر ابعاد حماسه 9 دی تاکید می کند.

204

کد خبر: 890218

وب گردی

وب گردی