نصیربیگی باید ضعف های جشنواره های گذشته را برطرف کند 

یک منتقد تئاتر، با اشاره به شانزدهمین تئاتر مقاومت گفت: نصیر بیگی نباید راه تازه ای در پیش بگیرد بلکه باید نقاط ضعف جشنواره های گذشته را شناسایی و آن ها را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، صمد چینی فروشان منتقد تئاتر با اشاره به انتظارات هنرمندان از امیر نصیر بیگی دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: امیر نصیر بیگی به عنوان دبیر این جشنواره باید تمام مقالات ارائه شده در همایش های تئاتر دفاع مقدس و مقاومت را مورد مطالعه قرار بدهد، آگاهی یافتن از نظرات منتقدان و پژوهشگران در این حوزه و تلاش برای پاسخگویی به حداقل بخشی از آنها، در زمان مدیریت وی بسیار بسیار ضروری است.

وی افزود: نصیربیگی باید درباره وضعیت تئاتر مقاومت نظر منتقدان و پژوهشگران را مطالعه و بررسی کند و حداقل بخشی از پیشنهادهای ارائه شده از سوی آنها را در دوران دبیری خود محقق سازد.

چینی فروشان با اشاره به دوره های گذشته گفت: نصیربیگی باید روال دعوت از هر تازه واردی برای نوشتن نمایشنامه را کنار بگذارد، و از جامعه نویسندگان و درام نویسان با سابقه که توانایی خود را در جشنواره های گذشته و در صحنه های تئاتر اثبات نموده اند دعوت به عمل بیاورد. همچنین چینی فروشان تاکید داشت که نصیربیگی باید پیش از صدور فراخوان جشنواره ، مجموعه آثار ترجمه شده در حوزه ی تئاتر جنگ را شناسایی و گردآوری کرده و به عوض دعوت انبوه از نویسندگان جوان و کم تجربه ، این گونه متن ها را برای کارگردانی توسط هنرمندان باتجربه، پیشنهاد نماید.

وی افزود: باید از سنت مخرب انبوه سازی در جشنواره ‌ی مقاومت( و البته هرنوع جشنواره ‌ی تئاتر دیگری در کشور) صرف نظر شود و به عوض فراخوان گسترده‌ی متون برای جشنواره، با شناخت موجود از درام نویسان ساکن و فعال در تهران و سایر استان ها و شهرستان ها، صرفا باسابقه ترین ها دعوت به عمل آید. بعلاوه، باید با اعمال سخت گیری در پذیرش آثار، تعداد آثار جشنواره به تعدادی انگشت شمار آثار فرهیخته و برجسته محدود شود و کمیت محوری صرف نظر شود. باید از انبوهی شمار آثار در جدول جشنواره، برخلاف سال های پیش، کاسته شود که حتی به نظر من، بهتر خواهد بود تئاتر آثار داخلی از شمار ۱۰ اثر تجاوز نکند، تا امکان حضور و بهره مندی همه ی شرکت کنندگان در جشنواره، درتالارهای نمایش و تماشای آثار پذیرفته شده برای همه ی آن ها فراهم شود.

چینی فروشان ادامه داد: همچنین باید از جایزه محوری این جشنواره صرف نظر شود و صرفا به بهترین اثر جشنواره (یک اثر خارجی و یک اثر داخلی) که ازنگاه تمام داوران برگزیده‌ اعلام می شوند، قدردانی شود و از اثر برتر داخلی، به عوض تقسیم انبوه جوایز ناچیز به چندین نفر، حداقل به مدت دو سال از همه نظر: مادی، معنوی و اجرایی حمایت شود تا به عنوان الگوی برتر به دیگر شرکت کننده ها و فعالان این حوزه، و طالبان حضور در جشنواره‌ی آینده معرفی گردد.

چینی فروشان با اشاره به نمایش هایی که میتوانند در این جشنواره حضور داشته باشد گفت: باید از آثاری که مسائل ملموس و واقعی دنیای امروز و رنج های مردم آن را مطرح می کنند برای حضور در این جشنواره دعوت به عمل آورد، از آثار فرمالیستی و صرفاً دیداری و هیجان بخش کاذب باید چشم پوشی شود.

وی افزود: می توان از « وجدی معود » هنرمند لبنانی الاصل فرانسوی برای این جشنواره ، چه برای حضور در بخش بین الملل و چه به عنوان سخنران و استاد کارگاه های آموزشی دعوت به عمل آورد. ضمنا نمایشنامه ی آتش سوزی ها اثر «وجدی معود» نیز در ایران با ترجمه ی بسیار دقیق و زیبای جناب استاد محمد رضا خاکی منتشر شده است که آقای نصیربیگی می توانند از مترجم این کتاب یعنی دکترخاکی نیز برای اجرای صحنه ای آن دعوت به عمل آورند. چینی فروشان تاکید کرد که باتوجه به محدودیت های بودجه ای بد نیست فقط از حداکثر ۴ یا ۵ اثرخارجی با کیفیت برای حضور در جشنواره شانزدهم دعوت به عمل آورده شود.

چینی فروشان با اشاره به نقش جشنواره تئاتر مقاومت به شناسایی استعدادهای جوان گفت: اگر برگزاری کارگاه های آموزشی مانند خود جشنواره جدی گرفته شود و ازاساتید برجسته تئاتر دعوت به عمل آید، این کارگاه ها می‌توانند نقش سازنده ای داشته باشند. و البته باید با شناسایی واقعی ضعف ها، موضوع کارگاه ها را نیز محدود کرد و به عوض کمیت به کیفیت کارگاه با حضور انگشت شمار اساتید داخلی و خارجی اندیشید.

چینی فروشان در پایان سخنان خود با اشاره به دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: نصیربیگی تجربه زیادی دارد و این موضوع می تواند بسیار موثر باشد، وی نباید راه تازه ای در پیش بگیرد بلکه باید نقطه ضعف های گذشته را شناسایی و با مطالعه طرح های گذشته، به تقویت این جشنواره بپردازد و برای دست یابی به آن ها هم لازم است نقدها و پژوهش های گذشته ‌ی مربوط به جشنواره های مقاومت را بطور جد ازنظر بگذراند. نصیربیگی که خود یک تئاتری فعال بوده است حتما به اهمیت این موضوع آگاه است و می داند که بدون توجه به بازخوردهای پژوهشی و انتقادی گذشته نمی شود به یک جشنواره‌ی تاثیرگذار دست یافت.

501

501

کد خبر: 890241

وب گردی

وب گردی