کلانشهر یا شهر کرمانشاه؟

فرماندار کرمانشاه با بیان این که کرمانشاه جزو کلانشهرها نبوده که از لیست خارج شود، تصریح کرد: جمعیت شهر کرمانشاه در آخرین سرشماری سال 95 بالغ بر 946 هزار نفر است در حالی که جمعیت کلانشهرها باید 1 میلیون نفر باشند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در روزهای گذشته خبری مبنی بر خروج کرمانشاه از فهرست کلانشهرها در فضای مجازی دست به دست شد به دنبال این خبر خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) با فرماندار کرمانشاه گفت وگویی داشت و صحت و سقم این خبر را جویا شد.

فضل اله رنجبر با تکذیب این خبر در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: به هیچ وجه چنین خبری صحت ندارد، زیرا هیچ ابلاغیه ای از سوی وزارت کشور در رابطه با خارج شدن اسم کرمانشاه از لیست کلانشهرها به استانداری، فرمانداری و شهرداری صادر نشده است.

وی با بیان این که کرمانشاه جزو کلانشهرها نبوده که از لیست خارج شود، تصریح کرد: جمعیت شهر کرمانشاه در آخرین سرشماری سال 95 بالغ بر 946 هزار نفر است در حالی که جمعیت کلانشهرها باید 1 میلیون نفر باشند و جمیت کل شهرستان کرمانشاه 1 میلیون 83 هزار نفر است.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: تاکنون هیچ مرجعی اعلام نکرده که کرمانشاه کلانشهر است، اما خواسته مسوولان و مدیران استانی و شهرستان همواره تحقق موضوع کلانشهر شدن کرمانشاه بوده است.

وی افزود: سال گذشته در سفری که وزیر کشور به کرمانشاه داشتند درخواست همه ما از وی آن بود که کرمانشاه را هم در لیست کلانشهرها قرار دهند.

رنجبر گفت: یک نامه داخلی میان دو واحد از واحدهای اداری استانداری مبنی بر استعلام موضوع کلانشهر بودن کرمانشاه رد و بدل شد که دفتر شهری استانداری پاسخ داد کرمانشاه کلانشهر نیست و این موضوع باعث سوءتفاهم و سوء برداشت در میان شبکه های مجازی شده است.

وی در رابطه با مزایای کلانشهر شدن کرمانشاه گفت: در هیات دولت کمیسیونی مربوط به کلانشهرها است که در صورت کلانشهر شدن کرمانشاه هم می تواند جزو آن کمیسیون قرار گیرد و شهردار در جلسات مربوط به کمیسیون حضور پیدا کند؛ همچنین می توان به مزایایی که برای کارکنان شهرداری تابع وجود دارد اشاره کرد که کلانشهرها می توانند از آن امتیازات برخوردار شوند.

در تعریف کلانشهر که بر اساس ضوابط امور شهری و شورا‌ها تنظیم شده است کلانشهر به شهری اطلاق می‌شود که یک میلیون نفر و یا بالاتر جمعیت داشته باشد. هر چند گفته می شود که از سال ۱۳۸۸ و با تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری طی مصوبه ۰۲/۱۰۰/۴۲۱۹ کلیه شهر‌های با جمعیت بالای پانصد هزار نفر هم کلانشهر محسوب شده اند.

کلان‌شهر‌ها معمولاً از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور به‌حساب می‌آیند همچنین کلان‌شهر‌ها معمولا از امکانات بالاتری نسبت به دیگر شهر‌ها برخوردار خواهند بود.

901900

کد خبر: 890251

وب گردی

وب گردی