چی بخریم؟ چی نخریم؟/ از 100 تا 130 میلیون تومان  چه خودرویی مناسب است؟

در بازه قیمتی 100 تا 130 میلیون تومان خودروهای با برند کره‌ای بیش از هر زمان دیگری در بازار نمایان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یکی از پرتراکم‌ترین بازه‌های خودرو، حضور محصولاتی هستند که قیمت‌شان بین 100 تا 200 میلیون تومان اعلام شده است. حضور برندهای کره‌ای در این بازه قیمتی بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است. اما از آنجایی‌که بین 100 تا 200 میلیون گزینه‌های بسیاری موجود است، قصد داریم ابتدا بازه 100 تا 130 میلیون را بررسی کنیم.

چی بخریم؟

هیوندای اکسنت 2017 به لطف طراحی جدید و چهره جسورانه‌اش می‌تواند گزینه مناسبی برای جوان‌ها و حتی خانواده‌ها باشد. این خودرو که در واقع یکی از ارزان‌ترین هیوندا‌ی‌های بازار به شمار می‌رود در حال حاضر قیمتی 118 میلیون تومانی دارد. اکسنت با پیشرانه 1.6 لیتری قدرتی 124 اسب‌بخاری تولید می‌کند.

پس از مدت‌ها کش و قوس، سرانجام از چندی پیش فروش کیا ریو آغاز شد. این خودروی خاطره‌انگیز با کیفیتی معقول هم در ویرایش هاچ‌بک و هم در ویرایش صندوق‌دار آماده فروش است. قیمت 129 میلیون تومانی‌اش برای هر دو مدل نیز مناسب به نظر می‌رسد. ریو 2017 با موتور 1.4 لیتری و قدرت 109 اسب‌بخاری انتخاب مناسبی خواهد بود. ولی این را در نظر داشته باشید که آپشن‌های موجود در آن چندان چشم‌گیر نیست.

یکی از سر به زیرترین شاسی‌بلندهای بازار، رنو داستر 2017 است. خودرویی که می‌تواند همه نظرها را جلب کند. البته ذات آن بسیار محافظه‌کار است. یعنی هیچ هیجان خاصی در او دیده نمی‌شود. اما با این حال از نظر کیفی مشتری را راضی نگه می‌دارد. داستر در ویرایش دو دیفرانسیل تیپ PE خود قیمتی 116 میلیون تومانی و برای تیپ فول SE قیمتی 125 میلیون تومانی خورده است.

سانگ‌یانگ با تمام حواشی مربوط به عرضه‌کننده‌اش در ایران، محصول قابل قبولی به اسم Tivoli دارد. این خودرو با پیشرانه 1.6 سی‌سی خودرو قدرتی 128 اسب‌بخاری فراهم می‌کند. چهره‌اش نمره قبولی می‌گیرد و آپشن‌هایش مناسب است. قیمت این کره‌ای 125 میلیون تومان اعلام شده است.

بی‌انصافی است اگر بگوییم سراتوهای ساخت سایپا را نباید خرید. این خودرو با کیفیت نسخه کره‌ای‌اش داخل ایران ساخته می‌شود. نارنجی‌های جاده مخصوص آن برای مدل 2000 استاندارد قیمتی 99 میلیونی و برای مدل فول قیمتی 106 میلیون تومانی انتخاب کرد‌ه‌اند.

کرمان خودرو بعد از کسب امتیاز تولید برخی از محصولات هیوندای در ایران، توانست i20‌ روانه بازار کند. این هاچ‌بک بزرگ با طراحی مناسب و آپشن‌هایی قابل قبول قیمتی نزدیک به 100 میلیون دارد که از این حیث یک کره‌ای ارزان به حساب می‌آید.

اگرچه قیمت تیگو 7 کمپانی چری کمی بیش از حد انتظار است اما طراحی و آپشن‌های خوب این خودرو می‌تواند تا حدی جبران مافات کند. این شاسی‌بلند چینی با قیمت 130 میلیونی‌اش و با پیشرانه‌‌ای که حدود 150 اسب‌بخار دارد گزینه‌ای معقول به حساب می‌آید.

چی نخریم؟

در بازار علاوه بر هیوندای اکسنت استاندارد، ویرایش Blue آن نیز موجود است. مدلی که به لطف فناوری‌های مدرن مصرفی کمتر پیدا کرده است. اما این نمی‌تواند بهانه‌ای برای 7 میلیون تومان قیمت بیشترش باشد. اکسنت بلو 2017 با همان حجم موتور و همان قدرت 125 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

آمار فروش کیا پیکانتو نشان به‌خوبی وضعیت محبوبیت آن را می‌دهد. این هاچ‌بک فانتزی با قیمت تقریباً 100 میلیون تومانی‌اش نمی‌تواند سهم بزرگی از بازار را در اختیار خود قرار دهد. خودرویی که درون سینه‌اش یک قلب 1.2 لیتری با قدرت 85 اسب‌بخاری گنجانده شده است.

یکی از تکنیک‌های قیمت‌گذاری در بازار، برابر کردن ارزش خرید و فروش نسخه فول با دنده دستی یک محصول با نسخه نیمه فول ولی اتوماتیک همان محصول است. این درست همان چیزی است که با رنو داستر شاهدش هستیم. نسخه تک دیفرانسیل تیپ SE آن هم‌قیمت با ویرایش اتوماتیک تیپ PE است. یعنی همان 116 میلیون تومان. ولی تمام قابلیت‌های این شاسی‌بلند در توانایی‌های آفرود و دو محور بودنش خلاصه می‌شود. بنا بر این نمی‌‌توان روی ویرایش تک دیفرانسیل آن خیلی حساب باز کرد.

برند MG سال‌ها پیش ایام خوبی را در بازار ایران تجربه می‌کرد. اما بنا به دلایلی کم‌کم با مشکلاتی روبه‌رو شد. در حال حاضر مدل جی‌تی این شرکت نه به لحاظ فنی بلکه به دلیل مشکلات خدمات پس از فروش نمی‌تواند انتخاب خوبی در این بازه باشد. با این پیشرانه آن قدرتی 127 اسب‌بخاری دارد ولی قیمت 110 میلیون تومان کمی برایش زیاد است.

در بین تولیدات جدید ایران خودرو و پژو گزینه‌هایی مانند 2008 و 301‌ نیز حضور دارند. از آنجایی که برنامه‌های فروش و پیش‌فروش این خودرو هنوز نهایی نشده، خرید آن در حال آن پیشنهاد نمی‌شود. در حال حاضر مدل 2008 قیمتی 125 و مدل 301 قیمتی 95 میلیون دارد.

شاید اگر برنامه‌های فروش رنگارنگ و اقساط طولانی مدت برای عرضه جک S5 نبود، این خودرو نمی‌توانست جایگاه امروزش را پیدا کند. شاسی‌بلند چینی‌ها که با قدرتی 174 اسب‌بخاری قیمتی 102 میلیون تومانی پیدا کرده است، نمی‌تواند گزینه معقولی در این میان باشد. اس5 مدت‌ها است که تغییر خاصی را از نظر طراحی و آپشن تجربه نکرده است.

شاسی‌بلند بی‌وای‌دی S6 هنوز نتوانسته در بین مردم جایی برای خود باز کند. این را بگذارید به حساب طراحی قدیمی و آپشن‌هایی که چندان چنگی به دل نمی‌زنند. این چینی گران‌قیمت که چیزی بیش از 100 میلیون در بازار است بخت و اقبال مناسبی را پیش روی خود نمی‌بیند.

401

کد خبر: 890295

وب گردی

وب گردی