حذف ۱۶۰ قلم دارو از لیست بیمه /حذف داروهای OTC از لیست بیمه به سلامت مردم آسیبی وارد نمی‌کند

حذف داروهای OTC از لیست بیمه نه تنها آسیبی به سلامت مردم وارد نمی کند بلکه جلوی خیلی از عوارض دارویی را نیز می گیرند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در میزگردی که با حضور دکتر سیامک افاضلی یکی از مدیران صنایع دارویی کشور برگزار شد گفت: باید به سمت علمی شدن مصرف دارو در کشور برویم.

وی اضافه کرد: خیلی از مصارف دارو با استانداردهای واقعی علمی فاصله دارد و در واقع بیشتر از نیازمان در کشور دارو مصرف می کنیم. داروها اگر در موقع ضرورت کامل مصرف نشود، نه تنها کمکی به سلامتی نمی‌کند بلکه عامل مخاطره ای برای سلامت مردم نیز محسوب می شود.

مره صدق ضمن اشاره به حذف برخی داروها از لیست بیمه، از برگزاری جلساتی در این خصوص در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد و گفت: در این جلسات جنبه های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این مسائل، تامین منابع مالی لازم برای ادامه طرح تحول سلامت و اجرای کامل برنامه ششم است به طوری که سیستم ارجاع کامل اجرا شود.

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر اساس صحبت هایی که در این زمینه شد، احتمال دارد دولت نظرات خود را درباره حدف برخی داروها از لیست بیمه تغییر و تعدیل دهد.

دکتر سیامک افاضلی که در عرصه صنایع دارویی فعالیت می‌کند نیز با اشاره به حذف ۱۶۰ قلم دارو از لیست بیمه گفت: این داروها در حوزه داروهای OTC قرار می گیرد؛ اینها داروهایی هستند که تاثیرات درمانی خطرناک یا سمی کمتر دارند و خود بیمار می تواند به راحتی بدون نسخه از داروخانه تهیه کند که استامینوفن از جمله آنها است.

وی اضافه کرد: وقتی این داروها از لیست بیمه خارج می شوند و به دلیل آنکه متعلق به گروه درمانی خاصی هم نیستند، فشاری به مصرف کننده وارد نمی شود. خیلی از مردم برای پروسه درمان و یا تقویت، مکمل هایی را مصرف می کنند که هزینه های بالایی نیز دارند در حالیکه داروهای OTC هزینه زیادی ندارند و به همین دلیل خروج این داروها از لیست بیمه، تاثیری بر هزینه های خانوار ندارد.

این مدیر صنایع دارویی کشور در عین حال تصریح کرد: البته اگر افزایش قیمت دارو بخواهد بار مضاعفی بر خانوار یا بیمه ها تحمیل کند، تحمل آن منطقی نیست و افزایش قیمت در این حوزه صحیح نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، کلمه OTC مخفف over-the-counter است به معنی فروش دارو بدون نسخه است و براین اساس، داروهای OTC از جمله داروهایی هستند که افراد بدون تجویز و نسخه پزشک هم می‌توانند از داروخانه‌ها تهیه کنند.

700

کد خبر: 890324

وب گردی

وب گردی