«ساختار ملودی در موسیقی ایرانی»  منتشر شد

کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی» نوشته محمدرضا آزاده‌فر منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، این کتاب در ۲۸۸ صفحه و قطع وزیری با قیمت ۳۵۵۰۰ تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

آزاده‌فر در توضیحی درباره کتابش گفت: کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی» که محصول یک دوره ده‌ساله از مطالعات نویسنده است در تلاش بوده تا رویکردی متفاوت به موضوع ساختمان موسیقی ایرانی داشته باشد. بسیاری از مطالعات سده‌ اخیر به‌صورت سنتی تمرکز خود را بیشتر بر مطالعه‌ الگوی فواصل اصوات و مُدهای شکل‌دهنده آوازها و دستگاه‌های قرار داده‌اند. این در حالی است که بی‌اغراق ملودی در ساختار موسیقی ایرانی بارزترین نقش را بازی می‌کند.

او افزود: شاید بدون اغراق بتوانیم بگوییم ملودی مهمترین نقطه پیوند شنونده ایرانی با موسیقی است تا بدان حد که کم‌توجهی به آن منجر به گسسته شدن رابطه شنونده با این موسیقی می‌شود. به بیان دیگر، هویت موسیقی ایرانی برخلاف آن‌چه در وهله‌ اول به نظر می‌رسد مرهون نسبت فواصل اصوات نیست بلکه درواقع کیفیت ملودی‌ها و ریتم‌ها است که موسیقی ایرانی را برای شنونده‌ آن آشنا و مرتبط به هویت خویش می‌کند.

کتاب «ساختار ملودی در موسیقی ایرانی» شکل‌گرفته از دو بخش اصلی است که در بخش نخست «ساختار فرمال ملودی در موسیقی ایرانی» شامل فواصل، نمای حرکت، عبارت‌بندی، ریتم، وحدت و تعادل، گفتار، و شیوه‌های بسط و گسترش از زوایای مختلف مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در بخش دوم «جنبه‌های انسانی ملودی در موسیقی ایرانی» از دو زاویه دید «شنوندگان» و «ملودی‌پردازان» معرفی می‌شود و مورد کاوش قرار می‌گیرد.

از محمدرضا آزاده‌فر پیش‌تر نیز کتاب دیگری با موضوع ملودی با عنوان «مبانی آفرینش ملودی در آهنگسازی» منتشر شده بود.

503

کد خبر: 890363

وب گردی

وب گردی