معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: توجه به صادرات محصولات فرهنگی ضرورت دارد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید تلاش شود تا کالاهای فرهنگی تولیدشده درداخل کشور به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کند تا دررقابت‌های جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی (جایزه فیروزه) با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا، امروز چهارشنبه (۶ دیماه) در محل این معاونت برگزار شد.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این جایزه فرهنگی گفت: برگزاری این جایزه نشان می‌دهد که وظیفه معاونت امور فرهنگی صرفاً کتاب نیست بلکه می‌تواند در حوزه اقتصاد فرهنگ هم ورود داشته باشد. البته باید در مورد مفهوم کالای فرهنگی تعریف استاندارد داشته باشیم تا از بروز هر گونه ابهام و پیچیدگی جلوگیری کند.

وی افزود: این جشنواره در طول سه سال برگزاری چندین بخش داشته است و به نظرم تبلیغات فرهنگی بر روی کالاها نیز می‌تواند در این جشنواره حضور داشته باشد چرا که تبلیغات فرهنگی کالاها یکی از حوزه‌هایی است که نیاز به توجه دارد.

جوادی توجه به صادرات محصولات فرهنگی را یکی از مولفه‌های مهم در تولید کالاهای فرهنگی دانست و گفت: باید تلاش شود تا کالاهای فرهنگی تولید شده در داخل کشور به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کند تا در رقابت‌های جهانی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: رعایت ضوابط فرهنگی یکی از عناصر موثر در میزان استقبال از یک کالای فرهنگی در دیگر بخش‌های جهان است و متاسفانه برخی از تولیدکنندگان چندان به ضوابط تبلیغ و فروش کالا توجه نمی‌کنند. از این رو کالایی که برای فروش در خارج از کشور تولید می‌شود باید متفاوت از تولید داخلی باشد. خوشبختانه خلاقیت فراوانی در میان جوانان ما وجود دارد و در صورت توجه می‌توان به شکوفایی در این حوزه دست یافت.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نقشه راه جشنواره در سال‌های آینده، گفت: باید تلاش شود تا نمایشگاه کالاهای فرهنگی در سال‌های بعدی بین‌المللی شود تا از این طریق امکان استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در این حوزه نیز فراهم شود. توجه به تنوع بازار، تعریف دقیق قوانین و دستورالعمل‌ها، استفاده از ظرفیت رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر از جمله مواردی هستند که می‌توانند به غنای بیشتر جشنواره کمک کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از پژوهش‌های انجام شده در این حوزه گفت: یکی از موضوعات اصلی در جایزه فیروزه توجه به مباحث پژوهشی است و این وزارتخانه قابلیت حمایت از این بخش را دارد. همچنین جلسات این شورا باید به صورت مستمر برگزار شوند زیرا ترکیب شورا به گونه‌ای است که بحث‌های خوبی در آن صورت می‌گیرد و برای برنامه‌ریزی‌های آینده مثمر ثمر خواهند بود.

در ادامه این جلسه، علی فریدونی، مدیرکل مجانع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جایزه فیروزه به ذکر اقدامات انجام شده در این دوره پرداخت. همچنین در ادامه اعضای شورا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری جایزه فیروزه، سعید حسینی، محسن حموله، سیدجمال‌هادیان طباطبایی، عباس کاظمی، کیانوش غریب‌پور، علی فریدونی و ایوب دهقان‌کار حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه جایزه فیروزه از ١٣ لغایت ١٧ دی ماه سال جاری در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد.

کد خبر: 890375

وب گردی

وب گردی