اکرمی: انتشار اخبار دانشگاه هنر به شکلی امیدبخش و سازنده از ضروریات است

دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در دانشگاه هنر به همت جهاد دانشگاهی هنر افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در دانشگاه هنر، مراسم افتتاح دفتر ایسنا در دانشگاه هنر با حضور دکتر اکرمی ریاست دانشگاه هنر، علی متقیان مدیرعامل ایسنا، بهزاد رشیدی، رییس جهاد دانشگاهی هنر و جمعی از رؤسای دانشکده‌های دانشگاه هنر برگزار شد.

دفتر ایسنای هنر به همت جهاددانشگاهی هنر و با همکاری خبرگزاری ایسنا افتتاح شده است. از جمله اهداف افتتاح دفتر ایسنای هنر می‌توان به لزوم تعامل هر چه بیشتر اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر با رسانه و انعکاس اخبار دانشگاه ها همراه با نگاه تحلیلی و همچنین بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های حضور دانشگاه هنر در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

در این مراسم هر یک از حاضرین در جلسه به ایراد سخنرانی پرداختند و نقطه نظرات خود را در ارتباط با ضرورت وجود این مجموعه و رسالت آن در حوزه هنر و رسانه ارائه کردند.

عصر کنونی عصر خبر است

اکرمی، رئیس دانشگاه هنر در آئین افتتاح رسمی دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه هنر که عصر روز گذشته چهارشنبه 6 دی در سالن جلسات ریاست دانشگاه هنر برگزار شد به ایراد سخن پرداخت و با ابراز خرسندی از این اقدام مؤثر خبرگزاری ایسنا و جهاد دانشگاهی هنر در افتتاح این دفتر گفت: عصر کنونی عصر خبر است، همانگونه که ما در گذشته دور عصر حجر را داشتیم، در مقطعی عصر کشاورزی را پشت سر گذاشتیم و عصر صنعت نیز سپری شد و امروزه آگاه کردن مردم از اخبار یک اصل است و انتشار اخبار درست و موفق یک الزام محسوب می‌شود که قادر است جامعه را در انتخاب و طی مسیر درست هدایت کند.

وی ادامه داد: اخبار درست و انتشار مؤثر آن موجب تعالی می‌شود و یک جامعه را در پیمودن مسیری که منتهی به پیشرفت می‌شود تهییج کرده و به پویایی وا می‌دارد، همانگونه که ممکن است عکس این اتفاق نیز صادق باشد و انتشار خبر نادرست مسیر را در رسیدن به موفقیت به انحراف بکشاند.

اکرمی تصریح کرد: تولید خبر مفید و امیدبخش نیاز واقعی جامعه ماست، ما برای ارتقای کشور در ابعاد مختلف نیاز به شادی و نشاط داریم و یکی از ابزارهای ایجاد این شادی و فرح مخابره کردن خبر مفید و امیدوار کننده است؛ در سایه ایجاد شادی و نشاط است که خلاقیت بروز می‌کند و نکته جالب اینکه در این راستا اگر مردم در جریان اخبار رویدادها و تحولات هنری قرار گیرند تجربه نشان داده است که این امر موجب نشاط و شادی آنها می‌شود چرا که معمول و مرسوم شده که هر بار صحبت از خبر و خبررسانی شده، فوراً اذهان به اخبار سیاسی عاری از هرگونه انعطاف و نرمش معطوف می‌شود و در چنین وضعیتی در جریان اخبار هنری قرار گرفتن قطعاً لطافت خاص خود را خواهد داشت.

رئیس دانشگاه هنر افزود: صرف نظر از هنر و اخبار مرتبط با آن، پرداختن به اخباری که جوانان و هنرمندان منبع آن هستند ذاتاً دارای همان ماهیت پویایی و سرزندگی است و این درست منطبق با آن چیزی است که قرار است در دستور کار دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه هنر قرار گیرد؛ یعنی انعکاس اخبار و رویداد جامعه دانشگاهی که جوانان دانشجو محور تحولات و رویدادهای آن هستند.

اکرمی با تأکید بر اینکه جامعه دانشگاهی جامعه‌ای پیشرو و جوان است گفت: متأسفانه برخی غرض‌ورزی‌ها موجب شده است که عرصه خبر و رسانه نسبت به بیان مشکلات و معضلات به وجود آمده بیش از پیش حساس شود و حتی به شیوه‌ای غلوآمیز آن را بازتاب دهد یعنی حتی چیزی فراتر از آن چیزی که در واقع وجود دارد، همین جا باید بگویم که خوشبختانه در شرایط فعلی دانشگاه هنر فاقد چنین مشکلاتی که بتواند برد رسانه‌ای داشته و خبرساز باشد، است و بهتر است به تلاش‌های دغدغه‌مند جامعه دانشگاهی در راستای همان چیزی که به آن اشاره شد یعنی تزریق امید و نشاط به جامعه در عرصه خبر و رسانه پرداخته شود.

به دلیل عدم شناخت ساحت هنر شاهد لغو کنسرت‌های موسیقی هستیم

رئیس دانشگاه هنر گفت: رسالت دیگر جامعه خبری در پرداختن به اخبار و رویدادهای هنر رفع مظلومیت از تمام عرصه‌های هنری است؛ جای بسی تأسف است که با وجود آنکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی است اما جامعه و عام مردم قرابت و شناختی با محافل و فعالیت‌های جامعه هنری ندارند و به دلیل عدم شناخت ساحت هنر شاهد هستیم که برخی واکنش‌های منفی حتی از سوی مسئولان اجرایی مثلاً مبنی بر لغو اجرای کنسرت‌های موسیقی صورت می‌گیرد و مگر چنین چیزی ممکن است؟ انسان و زندگی انسانی مگر در طول تاریخ عاری از موسیقی و سایر مظاهر هنری بوده است که حال اقدام به منع آنها می‌کنیم؟

وی در پایان سخنان خود افزود: از جمله اخبار نویدبخش در دانشگاه هنر توسعه ارتباطات بین‌المللی و مراوداتی است که با دانشگاه‌های خارج از کشور داشته‌ایم و باید به این نکته اذعان کنم که جهان شیفته هنر و فرهنگ ایرانی هستند و چنین اشتیاقی را از سوی آنها می‌توان در محافل هنری خارج از کشور به وضوح مشاهده کرد.

از جمله اهداف افتتاح دفتر ایسنای هنر می‌توان به لزوم تعامل هرچه بیشتر اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر با رسانه و انعکاس اخبار دانشگاه‌ها همراه با نگاه تحلیلی و همچنین بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های حضور دانشگاه هنر در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

تلاش کنیم تا رویدادهای جاری در دانشگاه هنر را صادقانه منعکس کنیم

علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در آئین افتتاح رسمی دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه هنر به ایراد سخن پرداخت و گفت: از جمله رسالت‌های ذاتی و حتمی ایسنا، همکاری با دانشگاه و دانشگاهیان بوده است و به جهت این تعامل و ارتباط نزدیک یکی از اهداف مهم ما ایجاد دفاتر در هر دانشگاهی است.

وی ادامه داد: چیزی که مشخص است اینکه با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی بعید ممکن است که خبری مخفی مانده و انتشار پیدا نکند که البته شاید گسترش این مبادی ارتباطی را که در هر رویداد و اتفاقی برای مخابره خبر سرک می‌کشند را مصادقی از آزادی بیان در جامعه دانست اما مهم در این مقوله اعتبار و وثوقی است که باید به اخبار انتشار یافته داشت، آیا با توجه به کثرت اخبار منتشر شده می‌توان این اعتماد را داشت که همه آنها درست بوده و صحت دارند؟

متقیان تصریح کرد: با وجود آنکه در شرایط کنونی کسب خبر برای تداوم حیات مفید هر فرد همچون در اختیار داشتن هوا و اکسیژن لازم و ضروری است اما به نظر من اگر در هر دوی این مقولات زیاده روی صورت گیرد با وجود حیاتی بودن خفگی ایجاد می‌کند؛ با این فرض بهتر و مفید آن است که در مسیر کسب خبر به سرچشمه‌های خبر و اصالت آن متوسل شویم و اخبار را مستقیم و بی واسطه از خود منبع خبر دریافت کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری ایسنا تصریح کرد: در مسیر کسب خبر از سرچشمه و منشأ آن تعهد، اخلاق، امانتداری، راستگویی و شناخت مخاطب از جمله مؤلفه‌های اصلی در میزان اثرگذاری خبر است، حال که دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه هنر ایجاد شده است باید تمام سعی و تلاش خود را به عمل آوریم تا صادقانه اخبار رویدادهای جاری در این دانشگاه را منتشر کنیم؛ دانشگاه محل علم و پژوهش است و اخبار منتشر شده از آن باید در خور شأن جایگاه و مرتبت والای آن باشد.

وی در پایان با اشاره به شأن و اعتبار اساتید دانشگاه گفت: باید برای جریان‌سازی خبری در حوزه اخبار دانشگاه به سراغ بزرگان و چهره‌های مطرح و پیشکسوت علمی در هر دانشگاهی رفت تا با استفاده از رهنمودهای آنان، سیر تحولات و برنامه‌های جاری را به مسیر درستی تا رسیدن به اهداف متعالی هدایت کرد.

انعکاس مؤثر فعالیت‌های دانشگاه هنر از مهمترین اهداف ایسنای هنر است

بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر نیز در این مراسم گفت: هرچند که اکنون در حال افتتاح رسمی این دفتر در دانشگاه هنر هستیم اما باید بگویم که پوشش اخبار دانشگاه هنر در قالب رویدادهای جاری دانشکده‌های تحت پوشش این دانشگاه از سه ماه پیش آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای تولیدات خبری و پوشش رویدادهای این دانشگاه از وجود سه خبرنگار، یکی ثابت و دو پاره وقت استفاده می‌بریم گفت: علاوه بر این از ظرفیت‌های موجود در جهاد دانشگاهی علاوه بر خبرگزاری ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویی«ایسپا» و خبرگزاری قرآنی حداکثر استفاده و بهره‌وری را به انجام رسانده‌ایم و تمام تلاش خود را معطوف به این مهم کرده‌ایم تا مبادا موازی کاری کرده و کارهایی تکراری را در عرصه پوشش اخبار شاهد باشیم.

رشیدی ایجاد دفتر خبرگزاری ایسنا در دانشگاه هنر را از جمله ابتکارات فرهنگی در جریان برنامه‌های جاری جهاد دانشگاهی هنر معرفی کرد و گفت: باید از خبرگزاری ایسنا به واسطه این حمایت نهایت تشکر را به عمل آورد؛ این دفتر با توجه به سیر تحول دانشگاه و رویدادهایی که در آن در حال وقوع است یک نیاز جدی محسوب می‌شود تا به این واسطه بتوان انعکاس مؤثر و به موقعی از این اخبار را شاهد بود.

وی به جنبه‌های کاربردی هنر در عرصه‌های گوناگون مدیریتی و امور اجرایی جامعه اشاره کرد و گفت: انعکاس مؤثر فعالیت‌های جاری در دانشگاه هنر در تمامی دانشکده‌های زیرمجموعه آن موجب می‌شود تا در عرصه مشاغل اجتماعی دنیای خارج از محیط تحصیلی با ظرفیت‌های علمی دانشجویان و فارغ التحصیلان آنها آشنا شده و با توجه به توانایی و کسب مهارت های هر یک از وجودشان در امور مختلف استفاده نمایند.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر به ویژگی بارز خبرگزاری ایسنا که آن را از سایر خبرگزاری‌ها متمایز می‌سازد گفت: خبرگزاری ایسنا رسانه‌ای مولد است و نیروهایی را طی سال‌های فعالیت خود تربیت کرده است که اکنون در اماکن دیگر و سایر محافل فرهنگی و رسانه‌ای منشأ برکات و امور جهادی هستند که امیدوارم با ایجاد این دفتر در دانشگاه هنر نیز زمینه برای استفاده از ظرفیت‌های علاقه‌مند و ساعی در دانشگاه نیز به کار گرفته شود.

منبع: ایسنا

202

کد خبر: 890390

وب گردی

وب گردی