ضرورت ایجاد مدل پشتیبانی برای صندوق‌های تعاونی روستایی در شورای تأمین پول و اعتبار

وزیر راه و شهرسازی در سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید بر اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته در حوزه بازآفرینی باید با رویکردی انسانی و اجتماعی انجام شود گفت: قطعا رویکرد تک‌ بعدی در این مسیر دوام نداشته و طبق تجربیات گذشته، ما را به نتیجه دلخواه نخواهد رساند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با دستور کار ارائه گزارش حاشیه‌نشینی شهر چابهار، ارائه گزارش اقدامات مسئولیت اجتماعی جامعه نیکوکاری ابرار و ارائه آیین‌نامه نحوه فعالیت شواری تلفیق کارگروه‌های تخصصی ستاد ملی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

آخوندی در این نشست با تأکید بر اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته در این حوزه باید با رویکردی انسانی و اجتماعی انجام شود گفت: قطعا رویکرد تک‌بعدی در این مسیر دوام نداشته و طبق تجربیات گذشته ما را به نتیجه دلخواه نخواهد رساند.

او در ادامه ایجاد ارتباطی سازمان‌یافته بین شبکه کار جامعه نیکوکاری ابرار و اتاق بازرگانی با ستاد ملی را اقدامی مثمر ثمر دانست و افزود: در این راستا شفاف‌سازی در چگونگی ایجاد رابطه مناسب بین نظام بانکی و صندوق‌های تعاونی در روستاها توصیه می‌شود چرا که اگر بتوانیم به دلیل نگرانی بانک مرکزی نسبت به مفهوم صندوق‌ها در شورای تأمین پول و اعتبار یک مدل پشتیبانی برای این صندوق‌ها ایجاد کنیم، اقدامی بسیار مؤثر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص بحث حاشیه‌نشینی چابهار نیز بیان کرد: قطعا در سیاست مدنظر ستاد ملی توسعه کالبدی در این ناحیه مدنظر ما نبوده و توسعه متکی بر انسان و جامعه است که دنبال می شود.

به گفته او برنامه ملی بازآفرینی شهری که اخیرا از سوی اعضای ستاد ملی به تصویب رسیده است نیز در تمامی موارد براساس توسعه اجتماعی در مناطق ناکارآمد، روستاهای ملحق شده به شهر و نواحی حاشیه‌ای طراحی و تدوین شده و مردم را محور اصلی اقدامات خود قرار داده است.

این مقام مسئول با تأکید براینکه ما نباید نقطه‌ای تحت عنوان نقاط حاشیه‌ای در کشور داشته باشیم گفت: با توجه به رویکرد پیش‌گرفته در این دوره همه مناطق باید به متن ملحق شده و عنوان حاشیه‌ای می‌بایست از بین برود.

آخوندی در خصوص چگونگی اقدامات عملیاتی در منطقه چابهار نیز بیان کرد: چابهار دارای وضعیت ویژه‌ای بوده و منطقه آزاد و بندر چابهار، ۲ اتفاق فوق‌العاده آن به شمار می‌روند، اتفاقی که در سایر شهرها وجود نداشته و مسائل پیچیده ای را در این منطقه ایجاد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ما بخش‌های مختلفی از جمله ستاد ملی، سازمان بنادر و دریانوردی و معاونت معماری و شهرسازی را مأمور کردیم تا فکر ویژه‌ای در خصوص چابهار کرده و راهکار اصلی جهت انکه این منطقه به صورت محلی رشد کند و مورد تصرف مرکزنشینان قرار نگیرد را اعلام کنند.

او با بیان اینکه متأسفانه در طرح جامع توسعه چابهار دسترسی مردم به دریا نادیده گرفته شده بود گفت:ما در این دوره سعی کردیم تا ضمن بازنگری این طرح، آن را براساس سهولت دسترسی ساکنین به خلیج تدوین کنیم.

آخوندی با تأکید براینکه خوشبختانه در حال حاضر این طرح از نظر رویکردی پذیرفته شده است گفت: در این راستا توسعه همزمان بندر وشهر از سوی دولت محترم نیز تأکید شده و در سفر اخیر رئیس جمهوری به چابهار مورد توجه قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی تشکیل کارگروه مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور را جهت انجام مطالعات لازم در این حوزه، اقدامی مؤثر دانست و افزود: قطعا با این اقدام مطالعات از سطح یک وزارتخانه فراتر رفته و می تواند درآینده مجددا گسترش یابد.

او در پایان ورود سازمان صدا و سیما به این بخش را مفید دانست و افزود: قطعا امر توسعه بدون رسانه امری بی‌معنا محسوب می‌شود به همین دلیل ورود صدا وسیما به این بخش نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

402

کد خبر: 890568

وب گردی

وب گردی