بیش از 10 هزار نفر در حوزه پزشکی کشور را ترک کردند

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: بیش از 10 هزار نفر در حوزه پزشکی کشور را ترک کرده‌اند که جای تأمل برای مسئولان دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی سه شنبه 5 دی در شورای کلان منطقه آمایشی 3در حوزه آمایش سرزمین وزارت بهداشت در همدان به صورت ویدئو کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: اکنون 2000 دانشجوی خارجی در کشور در حوزه پزشکی مشغول به تحصیل هستند که باید دانشگاه‌ها نقش خود را در گسترش دانشگاه‌های بین‌المللی ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه کشور در حوزه آمایش سرزمینی وزارت بهداشت به 10 منطقه تقسیم شده است، افزود: هر منطقه شامل چند استان و چند دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه کلان منطقه 3 کشور شامل استان‌های کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان است، افزود: اهداف آموزش عالی در این مناطق پیگیری و برخی اختیارات به دانشگاه‌ها سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه همکاری‌های خوبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب 3 کشور شکل گرفته و اهدافی که بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده به خوبی عملیاتی شده است.

وی یادآور شد: برنامه‌های تدوین شده با استفاده از اسناد بالادستی طراحی شده که بر اساس همین برنامه‌هاست که سیاستهای 12 گانه نیز طراحی شده است.

ضرورت اجرای پزشک خانواده

لاریجانی اجرایی شدن پزشک خانواده را ضرورتی برای آموزش پاسخگو در نظام سلامت دانست وگفت: طی روزهای آینده محاسبات نیروی انسانی را برای بخش سلامت در قالب مناطق آمایشی نهایی خواهیم کرد.

وی یادآور شد: انتظار داریم دانشگاه‌های آزاد نیز از این سند آمایش پیروی کنند چراکه این سند برای دانشگاه‌های علوم پزشکی ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده است.

وی به استفاده از امکانات بخش غیر دولتی تأکید کرد و گفت: برخی کشورهای منطقه بیشترین چالش را با بخش خصوصی دارند که نتوانستند استانداردهای لازم را رعایت کنند، ما نیز کم وبیش با این مشکلات مواجه هستیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تشکیل شورای اخلاق در دانشگاه‌ها رسالت اصلی دانشگاه است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید دارای محیط سالمی بوده و بازمهندسی شورای عالی اخلاق پزشکی در آنها ایفا شود.

وی درپایان تأکید کرد: امیدواریم دانشگاه‌های علوم پزشکی از تمامی اختیارات خود برای جذب کردن دانشجویان خارجی استفاده کنند.

ایسنا

کد خبر: 890606

وب گردی

وب گردی