برای حذف کنکور باید به دنبال مدل و الگوی بهتری باشیم

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه گفت: در صورت حذف کنکور باید به دنبال مدل و الگوی بهتری برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باشیم.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر علی‌اکبر اختری با تاکید بر اینکه بهتر است حذف کنکور تا جایگزین کردن یک مدل و الگو که تنها مبتنی بر نمره نباشد به تعویق بیافتد، اظهار کرد: تکیه بر نمره صرف نمی‌تواند معیار خوبی برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها باشد.

اختری تصریح کرد: اگر حذف کنکور در برنامه باشد باید به دنبال مدل و الگوی بهتری برای جایگزینی آن با کنکور بود.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه سپس با اشاره به هرم سنی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر که با توجه به هرم جمعیتی کشور دانشگاه‌ها دارای ظرفیت خالی هستند شاید بتوان حذف کنکور را داشت، اما هرم سنی کشور نشان از این دارد که ظرف پنج تا هشت سال آینده باز هم متقاضیان کنکور بالا خواهند رفت و در آن صورت ممکن است برای هر صندلی دانشگاهی دو متقاضی وجود داشته باشد که در این صورت نیز چاره ای جز برگزاری آزمونی مثل آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها نیست.

اختری اضافه کرد: به نظرم حذف کنکور در شرایط کنونی شاید بتواند یک سری مافیا و گردش مالی بالای موسسات کنکوری را حذف کند، اما در صورت بیشتر شدن متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها باز هم برای پذیرش دانشجو در دانشگاه ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

اختری با تاکید بر اینکه حذف کنکور در شرایط کنونی برای دانشگاه‌ها و رشته‌های سطح بالا شدنی نیست، گفت: حذف کنکور برای رشته‌هایی مثل پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی که برخی دانشگاه‌ها به آنها ورود نداشته و کماکان با متقاضیان زیادی مواجه هستند، شدنی نیست.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در خیلی از کشورهای دنیا کنکور برگزار نمی‌شود، گفت: شیوه پذیرش دانشجو در اغلب دانشگاه‌های مطرح دنیا با معیار های خاص آن دانشگاه‌ها و بر اساس رزومه افراد است، البته به نظر می رسد با توجه به ساختار فرهنگی اجتماعی کشور ما و حضور بسیاری از ظرفیت های بالقوه در روستاها و مناطق دور افتاده استفاده از الگوهای آن کشورها برای پذیرش دانشجو در کشور ما شدنی نیست.

اختری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا،اضافه کرد: در خیلی از کشورهای دنیا دانشگاه‌های دولتی در این سطح که در کشور ما ایجاد شده‌اند وجود ندارند و همین شیوه پذیرش دانشجو را برای دانشگاه‌ها سهل‌تر کرده است.

204

کد خبر: 890646

وب گردی

وب گردی