بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها در لایحه بودجه سال 97

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: درآمد 70 میلیارد تومانی این دانشگاه از محل قراردادها است .

به گزارش ایسکانیوز،دکتر احمد معتمدی درباره بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها در لایحه بودجه سال 97 گفت: خوشبختانه بودجه دانشگاه امیرکبیر در بودجه سال آینده رشد خوبی داشت که بخشی از آن سهم پژوهش خواهد شد، البته مشکلی که دانشگاه‌های با آن مواجه هستند تخصیص بودجه‌هاست با وجود معضلات اقتصادی تخصیص بودجه به سختی صورت می‌گیرد.

وی همچنین بر مشورت دادن دانشگاه‌ها به مجلس برای بودجه‌ریزی خبر داد و افزود: هر دو ماه یک بار 13 دانشگاه بزرگ کشور نشست دارند و در جلسه آخر در این باره بحث و تصمیماتی گرفته و به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شد که امیدواریم مورد موافقت مجلس قرار گیرد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر همچنین درباره قراردادهای این دانشگاه با دستگاه‌ها گفت: قراردادهای ما در این چند سال افزایش پیدا کرده و جذبش هم بیشتر شده است. درآمد امسال دانشگاه 70 میلیارد تومان است 40 درصد صرف پژوهش خواهد شد.

وی در ادامه لازمه دانشگاه نسل سوم را پاسخگویی به نیازهای جامعه دانست و گفت: دانشگاه‌های نسل سوم، بیشتر در خدمت جامعه و دستگاه‌های اجرائی هستند و در چرخه اقتصادی کشور نقش بیشتری ایفا می‌کنند ولی ساختار دانشگاه‌های ما هنوز نسل یک و نسل دو است و قطعا اگر بخواهیم پاسخگوی مسائل باشیم باید ساختارهای خود را اصلاح کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: در انعقاد قرارداد با دانشگاه‌های خارج، شاهدیم که آنها در دوره بسیار کوتاه و کمتر از یک ماه، رشته‌های جدید میان رشته‌ای طراحی و قرارداد منعقد می‌کنند در حالی‌که ساختارهای ما بسیار کند و طولانی است و اگر بخواهیم رشته‌ای را طراحی کنیم و قراردادی برای آن رشته خاص منعقد کنیم با یک فرآیند بسیار طولانی روبه رو هستیم.

معتمدی گفت: در برنامه راهبردی دانشگاه همین مقوله را پیش‌بینی کرده‌ایم و معتقدیم باید همه جا ساختارهای لازم را داشته باشیم تا در بحث آموزش و تحقیقات و فناوری بتوانیم از همه توان و امکانات دانشگاه به راحتی استفاده کنیم. به طور سنتی به رویه‌ها و فرآیندهایی عادت کرده‌ایم که کنار گذاشتن آنها سخت است ولی این اتفاق باید در دانشگاه‌های ما بیافتد و دانشگاه‌های برتر ایران در این زمینه پیشگام باشند.

وی تقویت گرایش‌های بین‌رشته‌ای را از رویکردهای جدی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد و افزود: این کار جزو ضرورت‌های فناوری روز است و در این زمینه از مرحله پذیرش دانشجو تا فارغ‌التحصیلی او باید به نحوی باشد که بتوانیم چند دانشکده و پژوهشکده را کنار هم بگذاریم و از همه امکانات استفاده کنیم. ساختارها و برنامه‌های درسی دانشگاه خوشبختانه در حال بازنگری است و هرچند در ابتدا فکر می‌کردیم که کار ساده‌ای است اما در عمل می‌بینیم که این کار پیچیده است.

204

کد خبر: 890664

وب گردی

وب گردی