کراکینگ چیست؟

کراکینگ فرآیندی است که در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد. همچنین این فرایند از روش‌های اصلی در تبدیل نفت خام به سوخت های مفید مانند بنزین، گازوییل، سوخت جت و نفت سفید است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کراکینگ به انگلیسی(Cracking) فرآیندی است که در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد. همچنین برای کاهش وزن مولکولی هیدروکربن‌ها به وسیله شکستن پیوندهای آنها استفاده می‌شود. این فرایند از روش‌های اصلی در تبدیل نفت خام به سوخت های مفید مانند بنزین، گازوییل، سوخت جت و نفت سفید است.

همچنین به تمامی واکنش های تجزیه هیدروکربن ها کراکینگ گفته می شود و در صنعت نفت در مورد تجزیه یک گاز یا یک برش سبک مایع که در دمای بالا به منظور تولید هیدروکربن های سبک پتروشیمی در حضور بخار آب انجام می شود به کراکینگ با بخار آب مرسوم است. برای تبدیل نفت خام به سوخت های با ارزشی همچون بنزین-گازوییل-نفت سفید و سوخت جت از این فرآیند استفاده می شود این فرآیند در دما و فشار بالایی انجام می شود که می توان برای صرفه جویی در انرژی و هزینه در دما و فشار پایین تر از کاتالیزور استفاده کرد و به این ترتیب کراکینگ حرارتی از کاتالیزوری متمایز می شود منبع اصلی هیدروکربن های بزرگ برش های نفت سفید یا بنزین در فرآیند تقطیر جز به جز نفت خام است.

در شکستن پیوند ها واکنش منحصر به فردی رخ نمی دهد هیدروکربن ها به صورت اتفاقی شکسته می شوند و مخلوطی از هیدروکربن های کوچکتر را ایجاد می کنند که می تواند شامل پیوند دو گانه کربن-کربن نیز باشند. کراکینگ تمام هیدروکربن ها منجر به تولید یک اولفین و یک هیدروکربن دیگر می شود. برحسب شرایط دما و زمان اولفین ها می توانند دوباره شکسته شوند یا با یکدیگر ترکیب شوند هیدرو کربن های پارافینی و اولفینی به سادگی شکسته می شوند در صورت وجود کاتالیزور اولفین ها راحت تر از پارافین ها شکسته می شوند پس از این دو گروه نفتنی ها قرار دارند و بعد از آن آروماتیک ها قرار دارند که به سختی شکسته می شوند.

فرایند ککینگ: می توان پسماند و باقیمانده های سنگین را به کک و مواد دیگری تبدیل کرد ککینگ که یک فرایند شدید حرارتی می باشد و محصولات آن عبارتند از کک -گاز -بنزین و گازوییلی که به عنوان خوراک کراکینگ هیدرو کراکینگ و کراکینگ کاتالیزوری به کار می رود کک نفتی در صنایع متالوژی به صورت الکترود کاربرد زیادی دارد.

در کراکینگ گرمایی، آلکان ها را بطور ساده از درون اتاقی که تا دمای بالا گرم شده است، عبور می دهند. آلکان های بزرگ به آلکان های کوچکتر، آلکن ها و مقداری هیدروژن تبدیل می شود. در یک فرآیند اصلاح شده که کراکینگ با بخار آب نامیده می شود، هیدروکربن را با بخار آب رقیق می کنند و در کسری از ثانیه 700 تا 900 درجه سانتی گراد گرما می دهند و به سرعت سرد می کنند. کراکینگ با بخار در تولید موادشیمیایی هیدروکربنی از جمله اتیلن، پروپیلن، بوتا دی ان، ایزوپرن و سیکلو پنتا دی ان اهمیت فراوانی دارد.

هیدروکراکینگ یک فرآیند شیمیایی کاتالیستی است. در فرآیند پالایش نفت خام از این روش برای تبدیل نفت خام به مواد با ارزش تر مانند بنزین، سوخت جت، نفت سفید و سوخت دیزل استفاده می شود.

402

کد خبر: 890728

وب گردی

وب گردی