قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۷رشد ۱۷ درصدی را به ثبت رساند

قیمت شاخص بین المللی نفت برنت در پایان معاملات سال ۲۰۱۷ تحت تاثیر کاهش تولید اوپک و روسیه و همچنین تقاضای قوی از جانب چین، رشدی ۱۷ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، تقاضای قوی و کاهش میزان ذخایر نفتی موجب شد تا قیمت نفت خام آمریکا در سال 2017 رشدی 12 درصدی را تجربه کند و نیز در روز پایانی معاملات امسال، برای اولین بار از اواسط سال 2015 تاکنون در پایان معاملات روزانه به بالای 60 دلار برسد.

قیمت شاخص بین المللی برنت نیز در پایان معاملات امسال تحت تاثیر کاهش تولیدهای اوپک و روسیه و همچنین تقاضای قوی از جانب چین، رشدی 17 درصدی را به ثبت رساند. همچنین اختلاف قیمت میان نفت خام آمریکا و نفت برنت در طی امسال افزایش یافت.

اوایل امسال، به دلیل نگرانی ها از افزایش تولید نفت در نیجریه، لیبی و برخی کشورهای دیگر و تضعیف توافق کاهش تولید، قیمت نفت شاهد کاهش بود، اما قیمت نفت از اواسط سال به این طرف به دلیل تقویت تقاضا و تبعیت بالای تولید کنندگان از توافق کاهش تولی، حدود 50 درصد رشد داشت.

اندرو لیپو، رئیس موسسه نفتی لیپو اویل در هیوستون گفت: «این روند احتمالا در سال 2018 ادامه خواهد داشت و میزان ذخایر جهانی نفت روند کاهشی خود را تداوم خواهد بخشید.»

او پیش بینی کرد که قیمت نفت خام آمریکا تا پایان سال 2018 به حدود 63 دلار برسد و نفت برنت نیز در حدود 67 دلار در هر بشکه باقی بماند. همچنین به عقیده این تحلیلگر نفتی، میزان صادرات نفت آمریکا به ارقامی بی سابقه خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در پایان معاملات دیروز به بالاترین رقم از ژوئن 2015 تاکنون یعنی 60 دلار و 42 سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز در پایان معاملات دیروز با 45 سنت افزایش به 66 دلار و 62 سنت رسید. قیمت نفت برنت در هفته گذشته برای اولین بار از می 2015 از مرز 67 دلار عبور کرد.

رشد قیمت نفت خام آمریکا ناشی از آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که نشان می داد میزان تولید نفت در این کشور در هفته گذشته از 9.79 میلیون بشکه در روز به 9.75 میلیون بشکه کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 890827

وب گردی

وب گردی