ضرورت افزایش ایمنی در نظام مهندسی در برابر زلزله

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه باید یکبار با هدف حفظ و بهره وری مصالح نهایی به افزایش ایمنی در نظام مهندسی بپردازیم، ادامه داد: عمده سازندگان بدون توجه به کیفیت، ساخت و ساز می کنند تا خانه ها را به عنوان یک کالا به مشتری تحویل دهند و  ما ضامن منافع کسی هستیم که این کالا را خریداری می کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، مهندس فرج الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و نماینده مجلس در گفت و گو با برنامه «نیم نگاه شبکه رادیویی سلامت» در خصوص ضرورت افزایش ایمنی در نظام مهندسی در برابر زلزله افزود: تا زمانی که چرخه ساخت و ساز، یک چرخه معمولی است و نتوانیم ساخت و سازها را از حوزه وظایف دولتی و عمومی و نظام مهندسی تمییز دهیم و مشخص کنیم، باید به دنبال مقصر در این چرخه بگردیم.
وی با بیان اینکه باید یکبار با هدف حفظ و بهره وری مصالح نهایی به افزایش ایمنی در نظام مهندسی بپردازیم، ادامه داد: عمده سازندگان بدون توجه به کیفیت، ساخت و ساز می کنند تا خانه ها را به عنوان یک کالا به مشتری تحویل دهند و ما ضامن منافع کسی هستیم که این کالا را خریداری می کند.
این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: باید در کل چرخه تولید، افراد واجد صلاحیت را منصوب کنیم و غیر از نیروهای فنی و مهندسی، بر اساس قانون، ظرف 10 سال باید به آموزش نیروهای نیمه ماهر نیز بپردازیم. استفاده از مصالح استاندارد، جدی شده است ولی هنوز کافی نیست. در سال های پر رونق، گردش مالی صنعت ساختمان به ١٠٠میلیارد هم می رسد که از بودجه عمرانی کشور هم بیشتر است.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه ها افرادی را تحویل جامعه می دهند که مهندس شده اند ولی بسیاری از آنها صلاحیت لازم را ندارند زیرا مدرک گرا هستند. نظام آموزشی در این زمینه ضعیف عمل کرده است و توجهی به ظرفیت های سازمان نظام مهندسی وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه هرسال 20 درصد به مهندسان کشور اضافه می شود، گفت: سالیانه میلیاردها هزینه برای تربیت مهندسان می شود؛ اما باید ورود به حوزه مهندسی به عنوان یک مهندس حرفه ای، سخت شود. از این رو، می بایست قبل از ورود به حرفه مهندسی، افراد، آموزش های گسترده ای ببینند و کسانی که پروانه اشتغالشان دچار مشکل شد باید بدانند که بازگشتشان به همین راحتی ها نخواهد بود.
وی با بیان اینکه نظارت های موقت و مقطعی، دیگر کافی نیست، افزود: باید به سمت نظارت های کامل و دائم روی بیاوریم و آیین نامه جدید تعیین کنیم. نباید انگشت اتهام را روی هم بگیریم. باید به این مسئله، شجاعانه بپردازیم و مهم تر این که هر کس در حوزه خودش مسئولیت پذیر باشد .
این نماینده مجلس در پایان اظهارداشت: توقع ما این است که دستگاه های خصوصی به کمک ما بیایند و با برنامه ریزی و دقت و جبران اشتباهات، باعث پیشرفت و ارتقا شویم .

701

کد خبر: 890843

وب گردی

وب گردی