وضعیت بد تولید بتن در کشور به دلیل نبود نظارت کافی /40 تا60 درصد ساختمان های تهران در زلزله مقاوم نیستند

مدرس دانشگاه و عضو هیات علمى دانشگاه آزاد دماوند درباره اینکه چقدر باید درباره اثرات زلزله پس از وقوع زلزله و هنگام وقوع زلزله روی ساختمان ها نگران بود گفت: اگر زلزله شدیدی در تهران رخ بدهد درصد فرو ریزش ساختمان ها بین 40 تا 60 درصد خواهد بود.

دکتر محمدرضا قربانی پارام مدرس دانشگاه آزاد در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت : ساختار ساختمان های تهران ، نسبت به ساختمان های شهرهای زلزله زده دیگر مانند منجیل ، رودبار، بم و یا سرپل ذهاب متفاوت است و امکان دارد تخریب ساختمان در تهران نسبت به این شهرها محدود باشد بنابراین ساکنان شهر تهران نسبت به این حادثه نگران نباشند.

وی گفت :ساختمان دارای 3 رکن اصلی است ، رکن اول: محاسبات سازه (سایرمحاسبات مانند نقشه های معماری در واقع رکن اول مربوط به فن محاسبات و نقشه هایساختمان محسوب می شود) رکن دوم: مصالح استاندار و مقاوم سازی و رکن سوم : اجرای صحیح ساختمان در واقع این اجرا باید به درستی اتفاق بیفتد تا ساختمان در برابر حوادثی مانند زلزله مقاوم باشد.
دکتر قربانی گفت :ما در هر 3 رکن بسیار ضعیف عمل کرده ایم ، در واقع در رکن اول مردم بر این باور هستند که مهندس محاسبات سازه با مهندسان دیگر یکسان بوده که این باور اشتباه و غلط است.سازه برای محاسبات روش ها و نکات بسیار مختلفی دارد.یک مهندس محاسبه جوان با یک مهندس محاسبه متوسط و یا با یک مهندس محاسبه زبده از لحاظ نوع نگاه و نوع سیستمی که برای سازه انتخاب می کنند متفاوت است.این مدرس دانشگاه گفت :در رکن دوم که مربوط به مصالح ساختمانی است،کشور ما در تولید بتن به دلیل نبود نظارت کافی در وضعیت بسیار بدی به سر می برد.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی :اگر زلزله شدیدی در تهران رخ بدهد درصد فرو ریزش ساختمان ها بین 40 تا 60 درصد خواهد بود


وی افزود: موضوع دیگر فولادهای ساختمانی بسیار ضعیف که از کشورهای دیگر وارد ایران شده یا توسط کارخانه داخل با کیفیت بسیار پایین تولید و عرضه شده است و مالکان و افرادی که قصد ساخت و ساز دارند به دنبال فولاد یا مصالح ارزان قیمت هستند و فولاد و مصالح ارزان از کیفیت بسیار پایین برخوردار هستند.

عضو هیئت علمى دانشگاه آزاد دماوند گفت : در رکن سوم (رکن اجرا ) اجرا در ساخت و ساز ساختمان بسیار وحشتناک است.وزرات مسکن و وزرات کار و امور اجتماعی با نظام مهندسی 20 سال پیش درباره آموزش تکنسین ها به پیمانکارهای و کارگران و داشتن کارت مهارت و بیمه قراردادی بسته شد.از این توافق نامه بیست سال می گذرد اما هنوز هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاده است.

قربانی ادامه داد : بدترین وضعیت ساختمان سازی در این سه رکن محل اجرای آن است.برخی از پیمانکاران ساختمانی ما که سواد کافی برای ساختمان سازی ندارند و ساختمان از لحاظ کیفی بسیار بی کیفیت ساخته می شود.


این مدرس دانشگاه آزاد با اشاره به مشکلات و معضلاتی که در این 3 رکن وجود دارد گفت : اگر زلزله شدیدی در تهران رخ بدهد درصد فرو ریزش ساختمان ها بین 40 تا 60 درصد خواهد بود.


خبرنگار : حسین طالبی
706

کد خبر: 890997

وب گردی

وب گردی