کشف شواهد حضور اقوام ایرانی پیش از تاریخ در سواحل خلیج فارس

 فعالیت‌های باستان‌شناسی تپه گل‌پختی می‌تواند در پررنگ کردن حضور اقوام ایرانی در دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در سواحل و پس‌کرانه‌های خلیج فارس نتایج مطلوبی به‌دنبال داشته باشد و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند.

به ایسکانیوز، مهدی آذریان سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: تپه گِل‌پُختی در بخش مرکزی شهرستان تنگستان و در یک کیلومتری غرب شهر اهرم در میان نخلستان‌ها و زمین‌های زراعی واقع شده و تا رودخانه فصلی باهوش حدود ۵۰ متر فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه این تپه یکی از آثار بسیار مهم و ارزشمند استان بوشهر و شهرستان تنگستان به‌شمار می‌رود تصریح کرد: در سال‌های گذشته این محوطه در معرض آسیب‌های جدی از‌جمله انجام عملیات شخم‌زنی و تسطیح برای کاشت نخیلات قرار گرفته و بخش‌هایی از آن تخریب شده است.

این باستان‌‌شناس ادامه داد: تپه گل‌پختی دارای ارتفاع شش متری یکی از معدود تپه‌های حوزه پس‌کرانه خلیج فارس بوده و در برگیرنده آثار و شواهد استقرار در دوران پیش از تاریخ و تاریخی است.

وی افزود: تعیین عرصه و حریم تپه گل پختی در فاز اول و کاوش و مطالعات آن در فاز دوم می‌تواند در پر‌رنگ کردن حضور اقوام ایرانی در دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در سواحل و پس کرانه‌های خلیج فارس نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد و از تخریب بیشتر آن جلوگیری کند.

تپه گِل پُختی در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۲۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

705

کد خبر: 891125

وب گردی

وب گردی