131 دستگاه به سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات پیوستند

شمار دستگاههای اجرایی بخش های دولتی و خصوصی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به یکصد و سی و یک دستگاه رسید.

به گزارش ایسکانیوز، دستگاههای اجرایی وزارت ورزش و جوانان، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری، شهرداری کرج و بانک های آینده، گردشگری، توسعه صادرات ایران و سینا در هفته گذشته به سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات متصل شده اند.

بانکها و موسسات اعتباری در میان دستگاههای متصل به سامانه حضوری نسبتا فعال داشته اند که انتظار می رود در آینده ای نزدیک این تعداد افزایش یابد.

بر اساس آمار موجود همه 31 استانداری به سامانه وصل شده اند و در زمینه پاسخگوئی به درخواستها و شکایات فعال هستند، این در حالی است که تنها یک شهرداری ( شهرداری کرج) از کل شهرداری های سراسر کشور به سامانه وصل شده است.

این گزارش می افزاید از 349 زیر مجموعه قوه مجریه تنها 80 دستگاه ، از 10 زیر مجموعه قوه مقننه تنها یک مجموعه و از 12 زیر مجموعه قوه قضائیه تنها یک بخش در سامانه فعال شده اند.

در مجموع تا تاریخ 9 دی ماه سالجاری ، تعداد یک هزار و 133 درخواست در سامانه ثبت شده که 974 درخواست از سوی سازمان ها و نهادهای متصل به سامانه پاسخ داده شده است. همچنین 94 شکایت در سامانه ثبت شده که به 51 مورد آن پاسخ داده شده است.

در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این سامانه، در 17 تیرماه 96 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات رونمایی و کار خود را آغاز کرد.

مطابق سیاست‌های عمومی دولت، همزمان و حتی پیش از ابلاغ آخرین آیین‌نامه این قانون، جهت‌گیری پورتال‌های دستگاه‌ها به سمت انتشار اطلاعات تغییر کرده است اما پذیرش درخواست «دسترسی به اطلاعات» عملاً پس از این شروع ‌شده است.
همچنین ٢٩ آذرماه ١٣٩٥، منشور 120 ماده ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.
منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.

502

کد خبر: 891235

وب گردی

وب گردی