جلوه باغ های ایرانی در گالری خیال

نمایشگاه نقاشی آبرنگ با عنوان باغ ایرانی حاصل قلمو و خلاقیت هنرمندان ایرانی در گالری خیال موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش در آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، باغ ایرانی را می توان یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگ و تمدن ایرانی به شمار آورد که در طول سالیان متمادی نماینده نوع نگاه انسانی ایرانی به جهان پیرامون بوده وبخشی از هستی شناسی او را شکل داده است. باغ ایرانی محصول این تعامل ،ذهن و ادراک انسان ایرانی از باغ و طبیعت بوده است.

باغ ایرانی از سه ساختار اصلی قرار گیری در مسیر جوی آب، محصور در دیوارهای بلند و وجود عمارت تابستانی و استخر آب در تصاویر شناخته می شود در این راستا این سه مشخصه باغ ایرانی را از سایر انواع آن متمایز می کند. باغ ایرانی به ساختار و طراحی منحصر به فرد آن اشاره داردکه نمونه هایی آن را می توان در شهرهای طبس،یزد، گناباد و اکثر مناطق کویری می توان سراغ گرفت.

جایگاه هنر نقاشی آبرنگ مرتبط با دیدی است که نقاشی ایرانی از حقیقت و مبدا داشته است. سابقه و تاریخ نقاشی آبرنگ بسیار کهن است و از اولین نقاشی های آبرنگ می توان به نقاشی های درون غار اروپای پله لیتیک و نگار نوشت های مصریان قدیم اشاره کرد. اوج نقاشی آبرنگ به اروپای سده های میانه تاریخ در زمان رنسانس می رسد و هنوز ادامه دارد. نقاش آلمانی، آلبرشت دورر که آبرنگ های زیبایی از گیاهان، حیات وحش و مناظر نقاشی کرده است، به عنوان یکی از اولین توسعه دهندگان این هنر شناخته می شود. یک مکتب مهم نقاشی با آبرنگ در آلمان به وسیله هانس بول به عنوان بخشی از رنسانس دورر، رهبری می شد.

از میان آثار برگزیده می توان به جلوه رنگ های زنده در برابر تلالو نور تند خورشید که به واسطه حرکت تند قلموی هنرمند، خلق شده به همراه جلوه هایی از معماری بنای مشهور ایرانی همچون عمارت باغ ارم اشاره کرد. در کنار آثار مناظر باغ و طبیعت بکر آثاری که گویای خلاقیت و ترکیب مواد است به چشم می خورد که خود نیز خالی از جلوه های طبیعی و شرقی نیست.

از خصوصیت بارز هنر آبرنگ سرعت اجرای این تکنیک است. تلفیق تکنیک هنرمند به همراه متریال کار که چیزی جز آب و رنگ های مواج نیست سبب خلق آثاری در خور تامل و توجه شده است که می توان گفت هر یک از آثار جلوه گر عبور هنرمند از میان طبیعت زیبای ایران است.

جشنواره موضوعی آبرنگ با موضوع باغ ایرانی به همت گروه نقاشان آبرنگ شرق برای احیای این مفهوم به گونه ای خاص و معرفی تکنیک آبرنگ از 8 دی ماه در گالری خیال موزه صبا آغاز شده است. در سال 1395 گروه نقاشان آبرنگ شرق تصمیم به برگزاری جشنواره های موضوعی همچون برگزاری دوسالانه های هنری گرفته اند که حاصل آن اولین جشنواره آبرنگ با موضوع باغ ایرانی است.

پس از فراخوان اولیه این دوره 300 اثر به دفتر گروه ارسال شد که 45 اثر در انتخاب اولیه به بخش مسابقه راه یافته اند. پس از بررسی های انجام شده تصمیم داوران مقدم بر این شد که به جای نفرات اول تا سوم، 5 اثر از 5 هنرمند برگزیده شود که نماینده خلاقیت، نوآوری ونگاهی نو به باغ ایرانی است.

هیات داوران دومین دوره دو سالانه آبرنگ ایران به دبیری احمد مقدسی 5 اثر از میان آثار را که نشان تلاش و علاقمندی صاحبان اثر را در ارائه هرچه بهتر باغ ایرانی را با تکنیک آبرنگ داشتند را به حمیدرضا سعادتی، آسیه سادات قریشی، نرگس سعدوندی، مهشید عرب، ملیکا سادات حسینی را انتخاب کردند همچنین به برگزیدگان این دوره تندیس جشنواره ، لوح سپاس و چاپ اثر در کتاب هنر هشتم اهدا شد.

502

کد خبر: 891247

وب گردی

وب گردی