کره شمالی: در صورت ادامه رویکرد خصمانه آمریکا، به آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهیم

خبرگزاری کره شمالی در مطلبی به دستاورد‌های این کشور در سال ۲۰۱۷ اشاره و نسبت به ادامه آزمایش‌های موشکی و اتمی در سال آینده هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، وزارت اتحادیه اروپای ترکیه روز شنبه اعلام کرد بخش بزرگی از منابع مالی که این اتحادیه وعده داده بود برای کمک به پناهجویان سوری حاضر در ترکیه اختصاص دهد، هنوز هم به طور مستقیم برای رفع نیازهای آنها پرداخت نشده است.

این وزارت خانه در بیانیه ای اعلام کرد دو توافق در سال‌های 2015 و 2016 بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد که بر اساس آنها قرار شد این اتحادیه 6 میلیارد یورو برای رفع نیازهای پناهجویان سوری بپردازد؛ اما از این مقدار فقط 1.78 میلیارد یورو به وزارت‌خانه‌های ترکیه و سازمان‌های بین المللی مسئول اجرای طرح‌های مربوط به پناهجویان سوری پرداخت شده است.

در بیانیه مذکور آمده است: «با اینکه ترکیه بیش از 30 میلیارد دلار از بودجه ملی خود برای سوری‌های ساکن این کشور استفاده کرده است، مقدار زیادی از 3 میلیارد یورویی که اتحادیه اروپا در نوامبر 2015 وعده داده بود بپردازد، در این زمینه پرداخت نشده است».

از 1.78 میلیارد یورویی که تاکنون به آنکارا داده شده، 1.3 میلیارد به سازمان‌های بین المللی، 270 میلیون به وزارت آموزش و پرورش، 120 میلیون به وزارت بهداشت و 12 میلیون به وزارت کشور ترکیه اختصاص داده شده است.

ترکیه در گذشته از اتحادیه اروپا خواسته بود این بودجه را در اختیار دولت قرار دهد اما اتحادیه اروپا موافقت نکرد و اعلام کرد اینگونه بودجه ها را فقط از طریق آژانس‌های خاص و موسسات غیردولتی در اختیار نیازمندان قرار می‌دهد.

ترکیه در ازای دریافت بودجه برای پناهجویان سوری، سفر بدون ویزای اتباعش به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و از سرگرفته شدن فرآیند پیوستن این کشور به این اتحادیه، پذیرفت در توقف مهاجران برای عبور از دریای اژه به مقصد یونان و بازگرداندن پناهجویانی که واجد شرایط پناهندگی نیستند، همکاری کند.

البته روابط ترکیه و غرب در سال گذشته تیره شده است و مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند این کشور راهی طولانی دارد تا عضو اتحادیه شود یا با سفر بدون ویزای شهروندانش موافقت شود.

اخیراً ترکیه خشم خود را از اینکه آلمان شهروندان ترک را به عنوان پناهنده می‌پذیرد، ابراز کرده است. بیش از 400 نفر از این شهروندان گذرنامه‌های دیپلماتیک و مجوز کار دولتی دارند و به مشارکت در کودتای نافرجام ترکیه در ماه ژوئیه متهم هستند.

کد خبر: 891296

وب گردی

وب گردی