آموزش از راه دور به سبک ایرانی یا  کشورهای توسعه یافته ؟/اعزام معلمان به مناطق زلزله زده

معلم و کارشناس آموزش و پرورش درباره آموزش از راه دور گفت :آموزش از راه دور یک روندجهانی داشته و این طرح برای کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی و پراکندگی جمعیت دارای وسعت زیادی هستند اجرا شده تا بچه های ساکن نقاط دور افتاده از محیط آموزشی از درس و مدرسه جا نمانند.

محمدرضا نیک نژاد در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره آموزش آنلاین در نظام آموزش و پرورش کشور گفت :آموزش از راه دور یک روندجهانی دارد و این طرح برای کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی و پراکندگی جمعیت دارای وسعت زیادی هستند اجرا شده تا بچه های ساکن نقاط دور افتاده از محیط آموزشی و درس و مشق جا نمانند.

وی گفت: هر کشوری برای این مشکل یک راهکاری را پیدا کرده و کشور ما هم براساس کاکرد آموزشی این کشورها تجربه ای را در این حوزه بدست آورده و در حال اجرا است.

نیک نژاد گفت: دانش آموزان سراسر جهان چند دسته اند که در ۲ بخش عمده تقسیم می شوند:بخش اول افرادی که از لحاظ جغرافیایی از فضای آموزشی دور هستند و بخش دوم بچه هایی که سرپرست خانواده اند و از لحاظ آموزشی نسبت به بچه های هم سن و سال خود از تحصیل محروم هستند.

آموزش از راه دور در استرالیا

این کارشناس آموزش و پرورش گفت : از 30 یا 40 سال گذشته از طریق تماس های رادیویی ، با استفاده از بی سیم مطالب را انتقال می دادند اما امروزه با استفاده از اینترنت فضای آموزش از راه دور را برای دانش آموزان فراهم کرده اند.

وی در ادامه گفت: با اینکه در کشور ما قصد اجرای طرح آموزش از راه دور وجود دارد ولی تا به الان پیشرفت زیادی نداشته است که یک معلم در یک مکان قرار بگیرد و شروع به تدریس کند و دانش آموزان که از فضای آموزشی دور هستند در خانه یا هرجای دیگر هستند از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند که در این نوع آموزش پرسش و پاسخ ،تدریس و هر چیز دیگری که در فضای واقعی آموزش بین معلم و دانش آموز وجود دارد انجام شود.

نیک نژاد افزود : آموزش از راه دور در کشور ما به این شکل بوده که یا دانش آموز سرپرست خانواده بوده و زمانی برای تحصیل در مدرسه ندارد و یا اینکه از لحاظ جغرافیایی از فضای آموزشی دور است اما اینترنتی بین مدرسه و دانش آموزی ارتباطی برقرار نمی شود بلکه دانش آموز کتاب های تحصیلی را تهیه کرده و فقط برای امتحان به مدرسه می آید یا برای رفع اشکال یک یا دو جلسه سر کلاس حاضر می شود.

طرح آموزش از راه دور برای دانش آموزان زلزله زده (سر پل ذهاب)

این کارشناس گفت : این طرح از سوی آموزش و پرورش مطرح شد و یک سری از معلمان ، مشاوران تحصیلی و روانشناسان از تهران برای کمک به دانش آموزان زلزله زده به غرب کشور فرستاده شدند.

وی با اشاره به اینکه آموزش آنلاین براساس دسترسی به اینترنت انجام می شود ادامه داد: ضریب استفاده از اینترنت در کشور بین 40 تا 45 میلیون نفر است. بیشتر افرادی هم که قادر به استفاده از اینترنت هستند در شهرهای بزرگ یا کلانشهرها زندگی می کنند اما در مناطق زلزله زده که 80 درصد از مدارس تخریب شده اند و فضای مناسبی برای درس خواندن وجود ندارد دانش آموزان هم روحیه مناسبی برای تحصیل ندارند و آموزش و پرورش برای اینکه این عزیزان از فضای آموزشی دور نمانند ،فضایی را فراهم کرده است تا آنها بتوانند، فقط در امتحانات نهایی حاضر شوند.


خبرنگار:حسین طالبی
706

کد خبر: 891432

وب گردی

وب گردی