صرفه جویی ارزی ۱۳ میلیون دلاری با ساخت تجهیزات نفتی در  داخل

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت به طور کلی تعداد تقاضای ساخت داخل پایان یافته از تاریخ ابتدای سال ۹۵ تا روز ۲۵ آذرماه امسال را ۱۱ فقره به ارزش ۴۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان ساخت داخل ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی و ۷۰ میلیون ریال صرفه جویی ریالی به همراه داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، ابوالقاسم زمانی، مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همزمان با ورود برخی کالاهای مورد نیاز از شرکت‌های سازنده خارجی، سازندگان داخلی را به سرمایه گذاری و ساخت این کالاها ترغیب می‌کند.

او با بیان این‌که این رویکرد شعار امسال و برنامه کلی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت است، ادامه داد: البته سازندگان داخلی باید مطمئن شوند که پس از سرمایه‌گذاری و ساخت یک کالا، سفارش گذاری از سوی شرکت‌ها ادامه داشته باشد تا روند ساخت به طور مستمر ادامه یابد.

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت بر این باور است که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت برای بسیاری از سازندگان، این اطمینان را به وجود آورده است و هم اکنون همه لوله‌ها که از اساسی‌ترین کالاهای مورد نیاز این شرکت به شمار می‌آید، از طریق ساخت داخل تامین می‌شود؛ همچنین بخشی از شیرآلات مورد نیاز ما را سازندگان ایرانی می‌سازند.

به گفته او، پیشنهاد ساخت بعضی شیرآلات جدید به سازندگان داخلی داده شده و قرار است نمونه‌هایی که از خارج وارد می‌شود، سازندگان داخلی روی آن‌ها مطالعات مهندسی و پژوهشی داشته باشند.

زمانی با بیان این‌که تعدادی از لوازم جانبی مربوط به شیرها همچون محرکه‌های شیر (ولو) وجود دارد که قیمت آن از خود شیرآلات گرانتر است، اظهار کرد: سفارش ساخت برخی الگوها را را به سازندگان داخلی دادیم.

او توضیح داد: قرار بر این است که پس از طراحی و مهندسی اولیه، یک الگو از آن ساخته و آزمایش شود، اگر به اصلاح نیاز داشت انجام و نهایی شده آن را به تعداد مورد نیاز شرکت بسازند.

او تصریح کرد: مهمترین مسئله این است که سازندگان داخلی بتوانند مهندسی و علم طراحی ساخت کالا را داشته باشند، در این صورت است که آنها می‌توانند ساخت را در ابعاد مختلف ادامه دهند.

زمانی تاکید کرد: یکی دیگر از رویکردهای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران افزایش شمار سازندگان داخلی در فهرست شرکت‌های دارای توان ساخت کالاهای مورد نیاز است و به همین منظور تاکنون با چند شرکت نشست‌هایی را برگزار کرده‌ایم.

تسهیل ورود کالاهای مورد نیاز در پسابرجام

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان این‌که پس از برجام توانستیم کالاهای مورد نیاز چند سال گذشته را بسیار سریع‌تر وارد کنیم، اظهار کرد: هم اکنون این کالاها را سفارش داده و دریافت کردیم.

او با بیان این‌که در هشت ماه نخست امسال تقاضاهایی که این واحد از کل قطعات مورد نیاز شرکت دریافت کرده، ۱۴۱ مورد بوده است، افزود: از این تعداد ۷۴ مورد خریدهای داخلی، ۵۱ مورد خریدهای خارجی و ۱۶ مورد برای ساخت یا تعمیرات بوده است.

زمانی گفت: برآورد ما برای قیمت تقاضای کالاهای داخلی، ۳۵۱ میلیارد ریال و برای تقاضاهای خرید خارجی ۷۸۸ میلیارد (به دلیل تقاضای توربین سولزر) است.

او با بیان اینکه سفارش‌هایی که در سال ۹۶ برای خریدهای داخلی ثبت شده، ۸۵ مورد بوده است، تصریح کرد: بهای این سفارش‌ها با تعدادی که مربوط به تقاضای پارسال بوده، حدود ۵۰ میلیارد ریال است.

به گفته او، سفارش‌هایی که برای خرید خارجی صادر شده، ۲۶ فقره به ارزش ۴۴ میلیارد ریال است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که سال‌های پیش از تحریم، تعمیرات اساسی توربین‌ها در خارج از کشور انجام می شد، ادامه داد: در زمان تحریم، محدودیت‌ها به فرصت تبدیل و سبب شد که شرکت‌های داخلی روی این موضوع کار کنند و از عهده تعمیرات توربین‌ها به خوبی برآیند.

زمانی گفت: هم اکنون هیچ توربینی برای تعمیرات به خارج از کشور فرستاده نمی‌شود و حتی تعداد سفارش کالاهای مورد نیاز هم روز به روز کمتر می‌شود.

صرفه جویی ارزی ۱۳ میلیون دلاری

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت به طور کلی تعداد تقاضای ساخت داخل پایان یافته از تاریخ ابتدای سال ۹۵ تا روز ۲۵ آذرماه امسال را ۱۱ فقره به ارزش ۴۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان ساخت داخل ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی و ۷۰ میلیون ریال صرفه جویی ریالی به همراه داشته است.

به گفته او، در همین بازه زمانی همچنین ۱۲ فقره تعمیرات پایان یافته به مبلغ ۲۵۱ میلیارد ریال وجود دارد که ۱۱ میلیون دلار صرفه جویی ارزی و ۳۶۵ میلیارد ریال صرفه جویی داخلی داشته است.

402

کد خبر: 891447

وب گردی

وب گردی