پراید حالا حالاها ماندنی است/ تولید پراید برای سایپا سودی ندارد!

محسن قاسم جهرودی امروز طی یک نشست خبری ضمن بیانِ عدم سودآوری پراید برای خودروسازی سایپا گفت: پراید فعلاً رفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سکان‌دار جدید سایپا اعلام کرد که تولید پراید برای شرکت متبوعش سودآور نیست. درواقع نارنجی‌های جاده مخصوص از روی اکراه و با دل‌چرکینی این خودرو را برای حفظ تأمین‌کنندگان قطعات آن حفظ کرده اند.

تابستان امسال مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی با محوریت ارزیابی وضعیت ایمنی خودروهای ساخت داخل، در قسمت مربوط به پراید نوشت: متأسفانه در ایران هیچ مؤسسه اختصاصی برای رتبه‌بندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد و از سویی آمارهای منتشرشده هم آن‌چنان موثق نیستند و نمی‌توان با اطمینان کامل به آن‌ها رجوع کرد. در نتایج تست مؤسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا، خودرو پراید بدترین خودرو سواری شناخته شده که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به خطر بیاندازد.

چندی پیش سردار مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره لقب پرخطرترین خودرو که به پراید داده شده است، گفته بود در خصوص پراید با استناد به آمارهای موجود بیش از ۲۳ درصد تصادفات فوتی با این خودرو رخ داده است. در ادامه دبیر انجمن خودروسازان سهم تصادفات پراید از جمع 18 میلیون خودروی سواری را طبیعی دانسته و گفت بود: از 18 میلیون سواری سهم پراید 30 درصد بوده که طبیعی است. البته سایپایی‌ها هیچ‌گاه زیر بار بحث ناایمن بودن پراید نرفتند. آن‌ها با روی کار آوردن پروژه X100 که ادعا می‌شد در راستای ارتقاء ایمنی این خودرو بوده، اتهام‌ها را از دوش این محصول خود برمی‌داشتند. با این ادله خودرویی مانند تویوتا کرولا که در سال چیزی بیش از یک میلیون تولید دارد پس باید ده‌ها کشته در سرتاسر دنیا به جای بگذارد.

بسته شدن پرونده حذف پراید

آذرماه امسال سرپرست اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از حذف خودرو پراید تا دو سال آینده از ناوگان تاکسیرانی کشور خبر داد. به گفته ضامنی آخرین خودرو پرایدی که مجوز تاکسی را دریافت کرد مدل ۸۷ بوده است. بااین‌وجود تمامی تاکسی‌های پراید در آستانه فرسودگی قرار دارند و تا ۲ سال آینده حتی یک دستگاه پراید در مجموعه تاکسیرانی فعالیت نخواهد داشت. بااین‌حال هنوز ۳۰ هزار تاکسی پراید در سطح کشور در سامانه ثبت هستند و مسافرکشی می‌کنند.

سایپا پیش از جهرودی نیز نسبت به حذف پراید چندان عزم راسخی از خود نشان نمی‌داد؛ اما این شرکت با کاهش تولید این خودرو و به‌موازات آن توسعه محصولاتی در محدوده قیمتی پراید به‌دنبال جایگزینی این خودروی قدیمی است. دراین‌بین هرچند محصولات جایگزین پراید که معاون بازاریابی و فروش سایپا در حاشیه نمایشگاه شیراز از آن‌ها نام برد در محدوده قیمتی پراید نیستند، اما می‌تواند زمینه خروج این خودروی قدیمی را از خط تولید سایپا فراهم کند.

به گفته تقی‌زاده خودروهای کوئیک، ساینا اتوماتیک و برلیانس C3 به‌عنوان خودروهای جایگزین پراید انتخاب شده‌اند که دراین‌بین خودروی کوئیک بین 33 تا 40 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. با این‌ حال تقی‌زاده تأکید می‌کند پراید درصورتی‌که نتواند استانداردهای جدید (استانداردهای ۸۵ گانه مصوب شورای سیاست‌گذاری خودرو) را پاس کند، در همان تاریخ مقرر (ابتدای دی‌ماه ۹۷)، کنار گذاشته خواهد شد. لازم به ذکر است که طبق اعلام رسمی سازمان ملی استاندارد، برخی از مدل‌های پراید با بعضی از آیتم‌های جدید این سازمان مطابقت نداشتند ولی تولیدشان متوقف نشد. پیش‌تر مهدی جمالی مدیرعامل سابق از عرضه 2 خودرو جدید روی پلت‌فرم جدید اس‌پی 100 به‌عنوان جایگزین پراید تا پایان امسال خبر داده و گفته بود: این دو خودرو هنوز نام‌گذاری و قیمت آن نهایی نشده است. البته عمر مدیریتی جمالی کفاف نداد تا پای وعده‌اش بایستد.

401

کد خبر: 891547

وب گردی

وب گردی