جهش یک شرکت دانش بنیان برای بومی سازی کاتالیست ها در کشور

یک شرکت دانش بنیان در مسیر بومی سازی و خودکفایی کشور در زمینه تولید انواع کاتالیست ها مصرفی در بخش صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایشگاهی، به موفقیت های ارزشمندی دست یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کاتالیزگر یا کاتالیست (Catalyst) از کارایی فراوانی برخوردار است، کاتالیزگر ماده‌ای است که اگر به مخلوط واکنشی افزوده شود، سرعت رسیدن ماده به حالت تعادل در سیستم را بدون آن که دستخوش تغییر شیمیایی پایدار شود، تغییر داده و به طور معمول افزایش می‌دهد.
امیرهومن کریمی وثیق مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان که سال 1383 فعالیت های خود را در زمینه تولید انواع کاتالیست با مشارکت بخش خصوصی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(IDRO) آغاز کرد،گفت: این شرکت با در اختیار داشتن بیش از 120 نیروی انسانی متخصص در زمینه های تولید انواع کاتالیست های مورد استفاده صنایع مذکور، طراحی و احداث واحدهای GTL و نیز اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و EPC صنایع نفت و گاز فعالیت می کند.
او افزود: فعالیت های شرکت به 4 شاخه اصلی تحقیق، توسعه و تولید کاتالیست های صنایع مختلف، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و فولاد، طراحی، نصب و راه‌اندازی واحدهای صنعتی GTL و همچنین اجرای پروژه‌های نفتی به عنوان پیمانکار EPC تقسیم می شود.
او اظهارکرد: تعداد تولیدات ما 20 نوع کاتالیست است که چهار نمونه آن در صنایع فولاد مصرف و دو نمونه در صنایع سخت کاری فولاد، ضمن این که 14 نمونه دیگر نیز در صنایع پالایشگاهی پتروشیمی مصرف می شود.
او تصریح کرد: در حال حاضر آنچه ما به دانش آن رسیده ایم، شامل پنج نوع کاتالیست است و آنچه به تولید انبوه رسیده است، کاتالیست شیفت دما بالا و کاتالیست متامیشن است که برای صنایع پتروشیمی رازی و پالایشگاه تبریز تولید و تحویل می شود.
به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، کاتالیست‌های تولیدی این شرکت در مقایسه با نمونه‌های خارجی، از کیفیت مطلوب و کاملا قابل رقابت برخوردار می‌باشد که این امر از نتایج به دست آمده از واحدهایی اثبات می شود که از کاتالیست های تولیدی این شرکت استفاده نموده اند.
شرکت یاد شده طی یک دهه گذشته موفق به ساخت و تولید انواع کاتالیست در مقیاس های نیمه صنعتی و صنعتی شده که تولید بخشی از آنها به مرحله صنعتی رسیده است.
مدیر عامل این واحد فناور تاکید کرد: به پشتوانه نگاه ملی صنایع مصرف کننده، در 6 ماه نخست امسال رکورد تولید کاتالیست در شرکت ما شکسته شد و ما خود را موظف به حفظ ارتقای سطح کیفی تولیدات و بهبود مستمر و افزایش ظرفیت تولید طبق چشم انداز توسعه صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فولاد کشور می دانیم.
کریمی تصریح کرد: در حال حاضر مصرف کل کاتالیست کشور در صنایع مختلف بیش از 200 میلیون دلار ارزش دارد که حدود 10 درصد از سهم بازار را توانسته ایم بدست آوریم.
او با بیان این که سهم شرکت متبوعش در تولید و رفع نیاز بازار کشور به کاتالیست احیای مستقیم 60 درصد، معادل 600 تن و به ارزش 9 میلیون دلار است، با بیان این که پیش بینی می شود مصرف کل کشور در بازار کاتالیست های فولادی تا سال 1404 میلادی، 1300 تن معادل 20 میلیون دلار باشد، افزود: پیش بینی سهم ما در این بازار تا چشم انداز فوق معادل تولید 1100 تن تولید به ارزش17 میلیون دلار است.
مدیر عامل شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو گفت: انعقاد 21 قرارداد تولید و تامین نیاز کاتالیست های صنعت فولاد توسط شرکت نشان از جلب اعتماد مدیران فولادی دارد.
او با اشاره به تولید و تحویل بیش از 1.5 میلیون لیتر کاتالیست احیای مستقیم آهن، میزان تولید و ارزش ارزی کاتالیست های احیای مستقیم آهن در طی یکسال مصرف کشور را به ترتیب 1000 تن و 15 میلیون دلار عنوان کرد.
کریمی همچنین با اشاره به تولید و تحویل بیش از 700 هزار لیتر از انواع کاتالیست های ریفورمینگ برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاه کشور، میزان و ارزش ارزی کاتالیست های چرخه گاز سنتز را به ترتیب 450 تن و 8 میلیون دلار ذکر کرد.
او بومی سازی و تولید انبوه کاتالیست پرد برای صنایع فولاد با تکنولوژی پرد، طراحی و ساخت نسل جدید کاتالیست های احیای مستقیم آهن با بهینه سازی اشکال و فیزیک جدید به منظور بهبود عملکرد، تولید و تحویل کاتالیست های شیفت دما بالا و کاتالیست متانشین به میزان 140 هزار لیتر برای نخستین بار در کشور برای پتروشیمی رازی و پالایشگاه های تبریز و اصفهان را از جمله اقدامات این شرکت دانش بنیان برشمرد.
کریمی، آمادگی عرضه کاتالیست سنتز متانول به بازار برای تکمیل سبد کاتالیست های مورد نیاز در واحدهای پتروشیمی تولید کننده متانول، تامین کاتالیست خودرو با توجه به بروز و شدت آلودگی هوا در طی سال های اخیر، تولید کاتالیست های پلاتین دار برای افزایش عدد اکتان بنزین در فرایندهای بنزین ساز و ریفورمینگ هیدروکربنی و ارائه خدمات فنی و مهندسی در مجتمع های مصرف کننده کاتالیست را از برنامه های آتی این شرکت دانش بنیان اعلام کرد.
او در ادامه با تاکید براینکه، یکی از ابزارهای حمایتی برای تولید کنندگان داخلی درتمام کشورها حقوق گمرکی و تعرفه هایی است که برای تولید ملی آن کشور وضع می شود، به حضور شرکت های چند ملیتی در بخش عرضه انواع کاتالیست به بازار بزرگ ایران به عنوان یک بازار بزرگ در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و خواستار حمایت تعرفه ای دولت از این صنعت در برابر واردکنندگان شد.
به گفته کریمی، تعرفه امروز برای کاتالیست ها حدود 20 درصد است که با توجه به دمپینگ 40 درصدی شرکت های خارجی در شش ماهه گذشته، میزان تعرفه و حقوق گمرکی برای کارآمدی بیشتر این صنعت حداقل بایستی به 40 درصد افزایش یابد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 891554

وب گردی

وب گردی