زعفران ارزان شد/افزایش قیمت زعفران به سود تولیدکنندگان و کشور نیست

نایب رئیس شورای ملی زعفران معتقد است که برخلاف آمارهای وزارت جهاد کشاورزی تولید این محصول در سال جاری افزایش یافته و قیمت آن نسبت به سال های گذشته در بازار داخلی و جهانی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامرضا میری اظهار کرد: بر اساس آنچه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده "در سال جاری ۳۳۶ تن زعفران تولید شده است که نسبت به سال‌های گذشته با کاهش تولید مواجه بوده" اما به نظر من این آمارها نمی تواند درست باشد، چراکه مسئولان از سویی اعلام می‌کنند تولید زعفران ۳۳۶ تن بوده و از سوی دیگر میزان کاهش تولید نسبت به سال گذشته را ۳۰ درصد اعلام می کنند، حال آنکه در سال گذشته ۳۶۰ تن زعفران تولید شده بود که این آمار و ارقام با یکدیگر همخوانی ندارد.

او افزود: تولید زعفران نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است، چراکه نه تنها سطح زیر کشت در دو استان خراسان جنوبی و رضوی بیشتر شده بلکه در ۳۰ استان کشور زعفران کشت و تولید می شود؛ بنابراین نمی‌توان پذیرفت که تولید این محصول با کاهش نسبت به سال‌های گذشته مواجه شده باشد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره قیمت این محصول در بازار داخلی و جهانی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران را از تولیدکنندگان سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و نهایتاً پنج درصد بیشتر از این قیمت در بازار جهانی و داخلی عرضه می‌شود.

میری ادامه داد: قیمت زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. البته باید گفت که افزایش قیمت زعفران به هیچ وجه به سود تولیدکنندگان و کشور نیست، چرا که باعث می‌شود سطح زیر کشت این محصول نه تنها در استان های داخلی بلکه در دیگر کشورها افزایش یابد؛ بنابراین برای آن که با مشکل مواجه نشویم و زعفران ایرانی تهدید نشود باید بر اساس کشش و تقاضای بازار قیمت این محصول ارز آور را کنترل کنیم.

پای افغانستان، چین و حتی برخی کشورهای آمریکایی به بازار زعفران باز شده است

او اظهارکرد: کشورهای مانند افغانستان، چین و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی در شرایط کنونی به دنبال افزایش تولید زعفران و عرض اندام در مقابل ایران هستند و اگر در چنین شرایطی به دنبال افزایش قیمت باشیم جای پای آنها را در بازار زعفران باز کرده ایم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: هم اکنون حدود هزار تن ظرفیت بسته بندی استاندارد برای زعفران در کشور ایجاد شده که برندهای مختلف از این طریق محصول خود را به کشورهای مختلف صادر می کنند اما اگر در گذشته زغفران ایرانی در کشورهای دیگر مجددا بسته‌بندی می‌شد امروز به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است که آن هم عمدتا در کارخانه‌های صنعتی که مصارف ثانویه ای از زعفران دارند، صورت می‌گیرد.

میری تصریح کرد: اگر بازار زعفران با مشکلاتی نظیر صادرات زعفران ایرانی به نام دیگر کشورها مواجه است به دلیل این بوده که نمی توانیم با یک قیمت ثابت در بازه زمانی طولانی این محصول را به مشتریان خارجی عرضه کنیم حال آنکه اسپانیا با کشورهای مختلفی مانند انگلستان و دیگر اعضای اتحادیه اروپا قرارداد بلند مدت یک ساله امضا می‌کند تا زعفران را با قیمت ثابت در این بازه زمانی به آنها بفروشد و کشورهایی مانند ترکیه برای صادرکنندگان خود پاویون مخصوص در نمایشگاه های بین المللی ایجاد می کنند اما اگر یک صادر کننده زعفران ایرانی بخواهد در چنین نمایشگاه‌هایی شرکت کنند باید ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان هزینه کنند و از سوی دیگر تقریبا همه صادرکنندگان همچنان با مشکل انتقال پول مواجه هستند و هزاران دلار و یورو خود را هنوز موفق نشده اند، در سیستم کنونی بانکی دریافت کنند.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 891586

وب گردی

وب گردی