تشدید طوفان‌های گرد و خاک در اهواز

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اهواز به نسبت دیگر کلانشهرها در زمینه آلاینده‌ها در شرایط بدتری قرار دارد گفت: ۵ هزار بیمار از ۱۹ هزار بیماری که به آمار بیماران در کشور افزوده شده خوزستانی‌ هستند.

به گزارش ایسکانیوز، احمد لندی امروز در همایش رابطان مدیریت بحران فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان با تاکید بر اینکه خوزستان نیازمند نگاه ویژه است اظهار داشت: راه‌کارهای ارائه شده در استان خوزستان نیز باید ویژه باشند.

وی به بحث ریزگردها پرداخت و افزود: منشأ طوفان‌های گرد و خاک در کشور ما غرب و شمال غرب کشور عراق است همچنین طرح ساخت چندین سد و 19 طرح برق‌آبی بر روی دجله و فرات توسط کشور ترکیه سبب تشدید و افزایش طوفان‌های گرد و خاک در آینده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: تاکنون 7 کانون داخلی ریزگرد در خوزستان شناسایی شده است. قسمت‌هایی از مناطقی از جمله هورالعظیم، شمال خرمشهر، اهواز، بندرامام، ماهشهر و هندیجان نیز به کانون‌های گرد و خاک تبدیل شده‌اند.

وی گفت: در این مکان‌های مذکور تحقیقات زیادی صورت نگرفته در نتیجه نیازمند مطالعات بیشتر هستند همچنین به جز 350 هزار هکتار کانون ریزگرد در خوزستان که سبب طوفان‌های گرد و خاک می‎‌شود حدود 250 هزار هکتار شن‌زار در خوزستان داریم.

لندی اتفاقات اخیر در حوزه محیط زیست خوزستان را حاصل 15 سال دخالت‌های انسانی در محیط زیست دانست و عنوان کرد: طوفان‌های گرد و خاک در چند سال اخیر 40 الی 50 برابر شده‌اند. دستگاه‌های سنجش میزان غلظت ریزگردها بارش از 10 هزار میکروگرم را نمی‌توانند ثبت کنند در حالی که ما وقوع طوفان‌هایی بیش از 10 هزار میکروگرم را نیز در خوزستان شاهد هستیم.

وی طوفان‌های اخیر را بیشتر با منشأ داخلی خواند و ادامه داد: شاید در 50 سال گذشته دمای استان فقط 2 درجه افزایش داشته در حالی که فقط در 2 سال اخیر 1.3 درجه سانتیگراد دمای استان افزایش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اهواز به نسبت دیگر کلانشهرها در زمینه آلاینده‌ها در شرایط بدتری قرار دارد، تصریح کرد: 5 هزار بیمار از 19 هزار بیماری که به آمار بیماران در کشور افزوده شده خوزستانی‌ هستند.

وی به پیش‌بینی کاهش تولید محصولات کشاورزی بین 20 تا 40 درصد خبر داد و افزود: ایجاد ارتباطات بین‌المللی برای تثبیت کانون‌های خارجی، تثبیت کانون‌های داخلی و مدیریت منابع آب و نیز توجه جدی به احیای تالاب‌های منطقه باید در دستور کار قرار گیرد.

لندی با بیان اینکه باید داد و فریادها همراه با مطالعات علمی باشند تا بتوان نتیجه گرفت، یادآور شد: تجهیز هواشناسی استان، تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و جلوگیری از انتقال آب بین‌ حوزه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

901

کد خبر: 891657

وب گردی

وب گردی