لزوم تصویب دستورالعمل‌های قانونی برای حمایت از میراث فرهنگی ثبت شده در یونسکو

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کمیسیون ملی یونسکو گفت: برای حمایت و پشتیبانی و ماندگاری میراث فرهنگی ، طبیعی، مفاخر و مشاهیر کشور که در فهرست سازمان یونسکو نیز ثبت شده اند ، تدوین و تصویب قوانین ، دستورالعمل ها و آیین نامه های لازم و مرتبط ضروری به نظر می رسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت علوم، دکتر منصور غلامی روز یکشنبه در نشست شورای اجرایی کمیسیون ملی یونسکو – ایران با اشاره موارد متعدد میراث فرهنگی کشور که دارای ارزش بالا بوده و در سازمان یونسکو نیز ثبت شده‌اند گفت: با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی متولی قوانین لازم را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهیم تا زمینه حمایت‌های مستمر از آثار و مفاخر کشور فراهم شود.

در ادامه این نشست، دکتر سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، گزارش مختصری از سی‌ونهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو، ارائه کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: سه رکن اصلی سازمان جهانی یونسکو، کنفرانس عمومی، شوای اجرایی و دبیرخانه است که کنفرانس عمومی هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود.

وی افزود: نشست افتتاحیه این دور از اجلاس یونسکو در تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۶ (۳۰ اکتبر ۲۰۱۷)، به ریاست آقای استانلی سیماتا از نامیبیا، آغاز به‌کار کرد و در ادامه رئیس و نواب رئیس سی ‎ ونهمین کنفرانس عمومی یونسکو انتخاب شدند. لازم به ذکر است که در این نشست، خانم ظهور علوی، سفیر و نماینده دائم مراکش به‌عنوان رئیس اجلاس انتخاب شد. نصیری افزود: در جریان این کنفرانس خانم ادری آزولای از کشور فرانسه نیز به‌عنوان مدیرکل جدید یونسکو، انتخاب شد.

دکتر نصیری اظهار داشت: در تاریخ نهم الی سیزدهم آبان، کمیسیون مالی و اداری برگزار شد که در آن اعضای کمیته حقوقی انتخاب شدند و ایران نیز به عضویت این کمیته انتخاب شد. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با تاکید بر سخنرانی دکتر احمد جلالی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در یونسکو به نمایندگی از ایران، در ۱۵ آبان ۱۳۹۶، گفت: دکتر جلالی به‌خوبی سیاست‌های کلی و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال یونسکو در فرصتی ۶ دقیقه‌ای اعلام کرد.

وی در ارتباط با نشست کمیسیون فرهنگی یونسکو گفت: در این کمیسیون دو رویداد بسیار مهم برای ایران رقم خورد؛ دانشگاه ۱۷۵۰ ساله جندی شاپور دزفول به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان ثبت شد و هشتصدوپنجاهمین سال زندگی فعال شیخ شهاب‌الدین یحیی بن حبش سهروردی (صاحب مکتب اشراق) نیز در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو ثبت شد.

در ادامه این نشست، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از پایان یافتن مراحل تدوین پرونده جنگل‌های هیرکانی خبرداد و گفت: در آینده نزدیک این پرونده به سازمان یونسکو ارسال می‌شود تا «جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان میراث طبیعی ایران» در یونسکو به ثبت برسد.

همچنین دکتر نصیری پیشنهادات کمیسیون ملی یونسکو برای گرامی‌‌داشت دانشگاه جندی‌شاپور و شیخ شهاب‌الدین سهروردی را مطرح کرد که از آن جمله می‌توان به تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های مرتبط با موضوع گرامی‌داشت دانشگاه جندی‌شاپور و شیخ شهاب‌الدین سهروردی، اشاره کرد.

وی با تاکید بر ضرورت پرداختن به مسائل مختلف جوانان، به ایجاد کارگروه جوانان در کمیسیون ملی یونسکو اشاره کرد که این پیشنهاد از طرف شورای اجرایی مورد استقبال قرار گرفت.

دبیرکل کمیسیون یونسکو درباره راهکارهای لازم برای ارتقای عملکرد بخش انتشارات کمیسیون ملی یونسکو در سال‌های آتی هم مواردی را مطرح کرد.

در ادامه جلسه، پیشنهاداتی از جانب سایر اعضای حاضر در نشست، مطرح شد. و در پایان مقرر شد پیگیری موضوعات در جلسات آتی شورای اجرایی انجام شود.

در این نشست، اعضای شورای اجرایی کمیسیون ملی یونسکو از جمله مهندس علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، دکتر رضا فرجی‌دانا، مشاور علمی رئیس جمهور و عضو شورای اجرایی کمیسیون ملی یونسکو ایران حضور داشتند.

کد خبر: 891704

وب گردی

وب گردی