سهم بنزین از حقوق ماهانه یک خانوار چقدر است؟

اگرچه دولت پیشنهاد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۷ را داده است؛ اما این طور که به نظر می رسد افزایش قیمت بنزین متناسب با افزایش حقوق و دستمزد نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این روزها افزایش قیمت حامل های انرژی در بودجه ۹۷ به نقل محافل تبدیل شده است، از طرفی دولت پیشنهاد افزایش قیمت بنزین لیتری هزار و ۵۰۰ تومان را در بودجه ۹۷ مطرح کرده و از طرفی نمایندگان مجلس و اقتصاددان هایی هستند که معتقدند این افزایش قیمت منجر به شوک قیمت سایر کالاها و فشار مضاعف خواهد شد.

البته این ابتدای داستان بود و برخی از رسانه ها اقدام به انتشار اخباری مبنی بر تعیین تکلیف قیمت بنزین از سوی نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۷ کردند و پس از آن این موضوع از سوی دفتر نوبخت تکذیب شد.

بر اساس این گزارش بلاتکلیفی قیمت بنزین در حالی ادامه دارد که در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و تهران به عنوان پایتخت ایران سهمی معادل یک پنجم یعنی نزدیک به چهار میلیون خودرو دارد.

گفتنی است طبق اعلام رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، متوسط مصرف بنزین در 181 روز ابتدایی سال 96 (از اول فروردین تا 26 شهریور) به‌طور میانگین روزانه 81 میلیون و 500 هزار لیتر در روز بود که رقم ناچیزی به شمار نمی آید.

این گزارش می افزاید، به طور کلی اگر در هر خانواده یک خودرو باشد که به عنوان مثال پدر خانواده برای رفت و برگشت به محل کار و نیز انجام خرید روزانه و دیگر نیاز های اعضای خانواده از آن استفاده کند، به طور نسبی اگر خودرو تولید داخلی باشد باید در هفته حداقل یک بار باک خودرو را پر کند که با احتساب بنزین هزار تومانی حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان هزینه هفتگی مصرف بنزین یک خانواده می شود و در ماه این رقم به بیش از ۲۰۰ هزار تومان نیز خواهد رسید.

اگر مبنای محاسبه حقوق حداقل حقوق کارگری با رقم ۹۳۰ هزار تومان باشد، تقریبا معادل یک چهارم پایه حقوق یک فرد در یک خانواده صرف هزینه بنزین برای رفت و آمد خواهد شد که البته بسیاری از افراد معتقدند که هزینه بنزین در مقایسه با کرایه های تاکسی و آژانس از لحاظ اقتصادی با صرفه تر است.

اگر طبق پیشنهاد دولت مبلغ بنزین به هزار و ۵۰۰ تومان در سال آینده افزایش یابد و بالطبع آن قیمت برخی از کالا ها نیز افزایش یابد با توجه به سهم یک چهارمی بنزین از حقوق افراد باید دید دولت برای جلوگیری از فشار افزایش ۵۰ درصدی بنزین بر یک خانوار چه تدبیری خواهد اندیشید و یا این که میزان افزایش حقوق و دستمزد در سال ۹۷ می تواند شوک ناشی از افزایش قیمت های حامل های انرژی را جبران کند یا خیر.

401

کد خبر: 891895

وب گردی

وب گردی