رسانه های معاند سوار بر موج اعتراضات  ایران

درحالی که این روزها رسانه های معاند روی موج درگیری ها و اعتراضات مردم ایران سوار هستند، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا با پرداختن به تیتر روزنامه نیویورک تایمز که توسط رییس دفتر تایم در تهران زده شده، آن را محتاطانه و ناشی از ترس خبرنگارانی که در داخل ایران کار می کنند دانسته است. در ادامه آن چه را که این موسسه از اوضاع ایران نقل کرده ‏‏، آورده ایم.

به گزارش ایسکانیوز، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، با بیان مسائلی که چند روز اخیر در ایران به وقوع پیوسته، سعی در بزرگنمایی مسائل داشته و به ماهی گیری از آب گل آلود پرداخته است. این اندیشکده با بررسی رسانه هایی مانند بی بی سی که در طول زمان موضع گیری های ضد ایرانی آن به اثبات رسیده و با بیان شعارهایی که در ایران در بین معترضان داده شده، سعی در کشاندن این جریان به سمت و سویی دارد که جریان فکری و خواسته آن ها را تامین می کند.

گزارشی که از بی بی سی نقل شده، تظاهرات را به عنوان اعتراض به حکومت برجسته کرده و به بیان این که اعتراضات در ابتدا به دلیل افزایش قیمت ها کلید خورده و سپس سیاسی شده، پرداخته است.

این رسانه سعی در جدا کردن جبهه مردم از حکومت به خصوص شخص اول حکومت کرده و بیان نموده که مردم با شعارهایی نه تنها رییس جمهور بلکه رهبر کشورشان را نیز خطاب قرار داده اند. از نظر این اندیشکده ملت ایران با بدنه روحانیت دچار مشکل شده اند و در مطالبی که انتشار داده سعی در پافشاری بر این امر و کشاندن این جریان به سمت خواسته های خود داشته است . آن ها با مطرح نمودن تظاهرات در شهر قم که یکی از شهرهای مقدس ایران و وابسته به روحانیون است ،این مطلب را پررنگ تر کرده اند.

در حالی که دشمنان نتوانستند به خواسته ای که در سوریه داشتند برسند و این روزها مساله پیروزی ایران در سوریه برای آن ها گران تمام شده جهت تسکین آلام خود، سعی کردند تا تظاهرات مردم را به نارضایتی آنان از مسائلی که در سوریه اتفاق افتاده است نیز بکشانند.

در ادامه این اندیشکده به بررسی تیتری که نیویورک تایمز زده ، پرداخته و نوشته است:

"طرح جلد نیویورک تایمز تحت عنوان «تظاهرات پراکنده در ایران در اعتراض به مشکلات اقتصادی» زده شده است. در حالی که طبق گزارشات بی بی سی معترضین شعارهایی ضد حکومتی مانند:" یا مرگ یا آزادی"،" زندانیان سیاسی باید آزاد گردند"، " فلسطین را رهاکن فکری به حال ما کن" را سر دادند که این تظاهرات نشان دهنده اعتراض به مشکلات اقتصادی نبوده است. این طرح جلد توسط توماس اردبرینک رییس دفتر تایم در تهران زده شده است. وی یکی از معدود خبرنگاران غربی است که برای رسانه های آمریکایی خبر ارسال می کند. آیا او این کار را برای جلوگیری از اخراج شدن از ایران انجام داده است؟! زیرا در سال 2009 کل دفتر بی بی سی در تهران تعطیل شد و خبرنگارانش اخراج شدند. در سال 2014، جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست، دستگیر و سپس به مدت 18 ماه به زندان افتاد.

این اندیشکده در ادامه تقلاهای خود این جریان را به خبرنگاران کشاند و سعی کرد نشان دهد کار برای خبرنگاران در ایران بسته و خطرناک است :"شاید خبرنگاران در تهران باید مراقب چیزی که می گویند باشند اما گزارش تایمز و عنوان این که این اعتراضات صرفا اعتراضات اقتصادی هستند، گمراه کننده است و باید اصلاح شوند."

در همین حال وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز بیانیه ای در مورد این اعتراض ها صادر و آن را سیاسی خواند .

در این بیانیه آمده است: "ما گزارش های متعدد اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان ایرانی در شهرهای سراسر این کشور را دنبال می کنیم، رهبران ایران، این کشور ثروتمند با تاریخ و فرهنگ غنی را به یک دولت مزدور اقتصادی تبدیل کرده اند در حالی که صادرات اصلی آن خشونت، خونریزی و هرج و مرج است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: همانطور که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است: " قربانیان این اعمال رهبران ایران، مردم این کشور هستند. ایالات متحده به طور جدی بازداشت این افراد در این اعتراضات صلح آمیز را محکوم می کند. ما از همه ملت ها می خواهیم که از مردم ایران و خواسته های آنها جهت احقاق حقوقشان و پایان دادن به فساد حمایت کنند."

در تاریخ 14 ژانویه 2017 رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در کنگره گفت:" از عناصر داخل ایران برای انتقال صلح آمیز دولت حمایت می کنیم، قطعا این عناصر در ایران وجود دارند و ما این مساله را می دانیم و امروز حمایت عمیق خود را از مردم ایران تکرار می کنیم."

این حرف تیلرسون که در ماه ژانویه زده شده خود سرنخی از دست های پشت پرده اغتشاشاتی است که در تهران به وقوع پیوست. افرادی که آمریکا از وجود آن ها در ایران خبر داشته و به پشتوانه آن ها دست به اخلال می زند.

کد خبر: 891906

وب گردی

وب گردی