فرد زلزله دیده نیاز به حمایت های همه جانبه دارد تا بتواند با فشارهای بعد از سانحه مقابله کند

 ۲۰ آذر ماه ۹۶ ساعت ۱۷:۳۹ دقیقه، اتفاقی در کشور افتاد که در آن، زمین زیر پای شهروندان سر پل ذهاب و دل همه ایرانیان فرو ریخت. حوادث و بلایای طبیعی، حوادث خاصند و تبعاتی در پی دارند. زمان وقوع زلزله، همه با پدیده هایی روبرو می شویم که تا به حال ندیده ایم. جدا از خسارت های مالی؛ افراد، اعضای خانواده­ی خود و حتی موقیعت اجتماعی شان را از دست می دهند. این پیامدها صدمات روحی فراوانی بر زلزله زدگان وارد می کند.

به گزارش ایسکانیوز ، دکترحبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با برنامه «نیم نگاه» شبکه رادیویی سلامت در خصوص آسیب های روانی پس از زلزله و راهکارهای مقابله با آن افزود: فجایع پس از زلزله، مثل از دست دادن عزیزان، خانواده، شغل و.... استرس هایی برای زلزله زدگان به وجود می آورد. از این رو، در همان ساعات نخست، همزمان با خدمات اسکان اولیه و خدمات پزشکی باید خدمات روانشناختی نیز به مردم داده شود. مانند بعضی کشورها، افرادی که دچار اختلال اضطرابی یا افسردگی می شوند بعد از زلزله باید درمان شوند و به آن ها خدمات روانشناختی ارائه شود.

وی در ادامه بیان کرد: در بسیاری از مطالعات، دیده شده است که در یکی دو ماه پس از زلزله معمولا حتی در آقایان میزان خودکشی کاهش پیدا می کند. به دلیل اینکه افراد، بیشتر همدل می شوند و هدفی پیدا می کنند تا به یکدیگر کمک کنند. در حقیقت میزان خودکشی کاهش پیدا می کند؛ اما بعد از دو سه ماه ممکن است نیاز به درمان های روانشناختی، بیشتر شود. چون اگر برای افراد آسیب دیده از همان ابتدای حادثه، اقدامات روان درمانی لازم صورت نگیرد ممکن است عوارضش تا چندسال ادامه پیدا کند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر، حدود ٥٤ تیم از گروه روانشناسان و تیم محب در مناطق زلزله زده کرمانشاه مستقرند و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز ٤٠ تیم در این منطقه مستقر کرده است.

وی با بیان اینکه باید به گروه کودکان توجه خاصی شود، افزود: حمایت از کودکان در برنامه سازمان بهزیستی قرار دارد. کمک رسانانی مانند مددکارها و روانشناسان نیز ممکن است در مواجهه با مسائل و مشکلات سخت، دچار مشکلات روحی شوند که به آن ها نیز باید در این شرایط دشوار، توجه شود.

فرید ادامه داد: کاری که می شود در سازمان بهزیستی برای گروه های اعزامی انجام داد، این است که هر ١٠ تا ١٥ روز نیروهای جدید، جایگزین نیروهای پیشین شوند تا استراحتی صورت گیرد و اینگونه، افراد موثرتر در آنجا حضور پیدا کنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خط ١٤٨٠ سازمان بهزیستی کشور فعال است، اظهارداشت: خط ١٢٣ اورژانس اجتماعی نیز فعال است و هر فردی مشکلی دارد یا کسی را می شناسد که دچار مشکل شده است می تواند با این خطوط تماس بگیرد تا مشکل بررسی و رفع گردد.

وقتی کسی اقدام به خودکشی را بیان می کند، جدی بگیرید

در ادامه، دکتر سید کاظم ملکوتی، رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی با بیان اینکه فرد زلزله دیده نیاز به حمایت های همه جانبه دارد تا بتواند با فشارهای بعد از سانحه مقابله کند، گفت: همین حمایت ها می تواند فکر به خودکشی را در فرد کم کند؛ اما فکر به خودکشی در بعضی ممکن است به زلزله ربطی نداشته باشد و فردی بیان کند که افکار خودکشی دارد. اینجاست که نمی شود منشا این حس را تشخیص داد. اما مهم توجه به این نکته است که وقتی کسی اقدام به خودکشی را بیان می کند، آن، موضوعی جدی است ولی میزان جدیت متفاوت است، از اینرو، رفتار با فرد نیز متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: با بیان گفته فرد مبنی بر خودکشی می فهمیم که میزان جدیت چه مقدار است. آیا پشت همه حرفایش نا امیدی است؟ عصبانیت، گذراست؟ آیا یک روز یا یک ماه یا یک سال به این موضوع فکر کرده است؟ آیا اقداماتی مبنی بر فکرش کرده است؟ آیا موارد خفیف خودکشی داشته است؟!

رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی در ادامه تاکید کرد: کسانی که اقدام به خودکشی و به اورژانس مراجعه می کنند یک دهم افرادی هستند که خودکشی می کنند و ما اطلاعی از آنها نداریم. افرادی که اقدام می کنند حتما طی ٦ ماه تا یک سال به پزشک مراجعه کرده اند. خیلی وقت ها فرد، فرصت کمک به خودش را به افراد دیگر می دهد ولی توجهی نمی شود و او ناامید می شود.

وی تصریح کرد: خودکشی، مسری است. مجازی و غیرمجازی، تاثیر یکسانی دارد. برای رفع این معضل باید آموزش داده شود و رسانه ها برای حمایت از این افراد، باید برنامه های آموزشی مناسبی تدارک ببینند.

701

کد خبر: 891953

وب گردی

وب گردی