شکاف طبقاتی دره ای میان فقرا و ثروتمندان/ بودجه 97  در رفع شکاف موجود چقدر موثر است؟

شکاف طبقاتی به عنوان یک معضل یا دردی کهنه در بین دهک های ضعیف جامعه حیات دارد که تاکنون برنامه های دولت جهت ریشه کن کردن چنین تبعیضی عقیم مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛برخی اقتصاددانان معتقدند که دلیل اصلی شکاف طبقاتی برگرفته از افزایش روز به روز بیکاری در کشور و توزیع ناعادلانه درآمد است. بنابراین دولت در ابتدا باید اقدامات لازم را جهت ایجاد اشتغال در دستور کار قرار دهد تا بتواند چنین مشکلی را در کشور برطرف کند.

بررسی های انجام شده حاکی از این موضوع است که فقر در کشور تنها متعلق به ایران نیست بلکه این مشکل در تمامی کشورهایی که رو به توسعه هستند به وضوح دیده می شود.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند، در کشورهایی که شکاف طبقاتی وجود دارد باید برای ثروتمندان مالیات به میزان سنگین تری وضع شود تا بتوان میزانی از این شکاف را کاهش داد؛ چه بسا دولت که باید چنین قانونی را وضع کند تاکنون اقدام به انجام چنین تصمیمی از سوی دولت مشاهده نشده است.

سلمان خدادادی، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به چالش هایی که براثر شکاف طبقاتی در کشور ایجاد شده است، گفت: طی یک دهه گذشته وضعیت اقتصادی کشور از فرمول علمی مناسب که بتواند مشکلات کشور را برطرف کند برخوردار نبود، شرایط حاکم در کشور به گونهای بود که رانت در برخی از اقدامات اقتصادی تاثیرگذار بود و باعث خروج بسیاری از قضاوت های اقتصادی از یک حالت منطقی شد.

او در ادامه بیان کرد: تمامی اقتصاددان ها معتقدند که شرایط ذکر شده زمینه ساز شکل گیری شکاف و فاصله طبقاتی بود، بدین صورت که افراد قدرتمندی که توانایی استفاده از موقعیت موجود را داشتند به اقتضای موقعیت موجود رشد و منجر به فاصله طبقاتی شدند.

خدادادی گفت: جوامع روستایی به دلیل ضعف در دسترسی به امکانات موجود جزو طبقات ضعیف جامعه محسوب می شوند و بیشترین شکاف طبقاتی را نسبت به دیگر جوامع شامل می شوند.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیکاری به عنوان مخرب ترین شکاف طبقاتی در جامعه محسوب می شود، افزود: در جامعه ای که رشد طبیعی در آن وجود دارد تولید و رونق اقتصادی حاکم و تقسیم ثروت در آن عادلانه است، زمانی که شکاف طبقاتی به وجود می آید سطوح میانی جامعه دیگر قادر به رقابت در بخش تولید و اقتصاد نخواهند بود و رفته رفته افرادی که در سطوح میانی جامعه قرار دارند فرصت های لازم را برای رقابت و تولید از دست خواهند داد که این امر زمینه ساز ایجاد بیکاری می شود.

او با اشاره به افزایش آسیب های اجتماعی طی 10 سال اخیر، اظهار داشت: براساس نمودارهای ارائه شده بیشتر افرادی که در سطح میانی جامعه قرار داشتند به جای پیش روی به سمت ثروتمند شدن به سمت فقر در حرکت بودند که این امر باعث شده تا آمار افراد غنی روز به روز کاهش یابد.

خدادادی به استان هایی که بیشترین میزان شکاف طبقاتی را شامل می شوند تاکید کرد و گفت: از همان ابتدا استان های مرزی، سیستان و بلوچستان به عنوان استان هایی محسوب می شدند که از بالاترین میزان نرخ بیکاری و درآمد پایین برخوردار بودند و همچنین بیشترین میزان شکاف طبقاتی در این استان ها نمایان شده است.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر سلیقه ای عمل کردن دولت در از بین رفتن شکاف طبقاتی گفت: در دولت نهم و دهم تصور بر این بود که با پرداخت یارانه شکاف طبقاتی کمرنگ تر خواهد شد اما باید گفت که این اقدام تاثیر زیادی نداشت، با توجه به اینکه دولت برای کم کردن شکاف طبقاتی یارانه را مطرح کرد اما به دلیل مبلغ کم یارانه و حذف برخی افراد مشکلات موجود برطرف نشد.

به گفته او، به دلیل اقدامات دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین و نیز دیگر کالاها پرداخت یارانه چندان دردی را از مردم دوا نکرد و هر روز وضعیت مردم بدتر از وضعیت کنونی شود.

خدادادی اظهار داشت: طی چند وقت اخیر تورم آنقدر افزایش داشته و نیاز جامعه به میزانی بالا رفته که اقدامات دولت برای ازبین رفتن شکاف طبقاتی موثر نبود و برخی از گرانی ها باعث خنثی شدن عملکرد دولت شد.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه سیاست های غلط دولت باعث اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه و ایجاد معضلات در کشور شد، گفت: اقداماتی را که سه دولت قبل برای ازبین رفتن شکاف طبقاتی به کار گرفتند چندان موثر نبود زیرا تاکنون در این زمینه به صورت علمی عمل نکردند بلکه اقدامات خود را به صورت سلیقه ای انجام دادند بنابراین خروجی آن آنطور که مدنظر داشتند به سرانجام نرسید.

او در پایان اظهار داشت: به طور میانگین درصد بالایی از مردم یعنی 70درصد از مردم از فاصله طبقاتی و مشکلات اقتصادی رنج می برند اما نمی توان آنها را به عنوان فقیر محسوب کرد.

در ادامه علی اکبر نیکواقبال، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درخصوص شکاف طبقاتی حاکم در کشور گفت: جوامع امروزی متشکل از سه طبقه کارگری، متوسط و نیز سرمایه داری است که اکنون جوامع متوسط در حال حرکت به سمت طبقه کارگری و نیز سرمایه داری است.

او در ادامه با بیان اینکه حقوق طبقه کارگر کفاف حداقل زندگی افراد حاضر در کشور را نمی دهد، بیان کرد: اکنون افرادی که در ایران بیکار هستند در فقر مطلق به سر می برند و از طرفی طبقه میانی جامعه روز به روز در حال کوچک شدن است که بخشی از آنها به سمت طبقه 20 درصدی ثروتمندان و مابقی آنها به سمت زندگی حداقلی در حال حرکت هستند که با توجه به وضع موجود ایران به عنوان یک جامعه موفق و پیشرفته وجود خارجی خود را از دست خواهد داد.

نیکواقبال با اشاره به وظایف دولت در راستای از بین رفتن شکاف طبقاتی حاکم در کشور گفت: دولت به طور قطع باید اقداماتی را در زمینه تشدید کارکردهای اقتصادی به کار گیرد، تاکنون در کشور اقتصادی که روند مثبت رو به توسعه را در پیش بگیرد، شکل نگرفته بلکه اقتصاد کشور روند منفی را در ادامه داده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش بی رویه بیکاری در کشور گفت: با توجه به وضعیت حاکم در کشور حدود 70 تا 80 هزار شغل باید در کشور ایجاد شود تا بتوان بیکاری موجود را در میزان کنونی نگه داشت و اقدامات لازم جهت از بین بردن شکاف طبقاتی را به سرانجام رساند.

او به اقدامات دولت در راستای از بین رفتن شکاف طبقاتی اشاره کرد و افزود: دستاورد بسیار مثبتی را که دولت طی چند سال اخیر به دست آورده است کاهش تورم تا 10درصد است اما اگر بخواهیم میزان تورم کنونی کشور را با سطح بین المللی که به میزان 3درصد است مقایسه کنیم باید گفت که در حال حاضر تورم کنونی کشور 300 درصد بالاتر از تورم متوسط بین المللی است.

نیکواقبال افزود: با توجه به بودجه 97 که دولت سعی دارد تا به طرق مختلف قیمت مالیات و بنزین را افزایش دهد به طور حتم تورم به 14 درصد خواهد رسید که خوشبختانه براساس آخرین صحبت های انجام شده دولت در حال حاضر از افزایش قیمت ها منصرف شده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در حال حاضر در کشور نه تنها یک فاصله طبقاتی غیر قابل تامل به وجود آمده بلکه امکان اینکه این طبقات متوسط و پایین خود را به طبقه مرفه نزدیک تر کنند مشکل تر شده است.

او با بیان اینکه بهترین اقدام دولت جهت از بین بردن شکاف طبقاتی، به جریان انداختن یک اقتصاد خودجوش و خودکفا بدون توجه به شرایط محیطی است، گفت: در صورتی که دولت بتواند شرایط محیطی نامناسب اجتماعی و اقتصادی کشور را برطرف کند شرایطی در جامعه فراهم می شود که رمینه ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای کارگران فراهم و نیز میزان سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت که این امر زمینه ساز از بین رفتن شکاف طبقاتی است.

سیاست های مالی و اقتصادی دولت ها بر ایجاد توازن و تعادل در جامعه نقش بسزایی خواهد داشت، باید دید دولت می تواند با ایجاد اشتغال پایدار و توزیع مناسب ثروت و درآمد تاحدودی از این مشکلات را در لایحه بودجه 97 بکاهد یا خیر.

401

کد خبر: 892087

وب گردی

وب گردی