کار گروه «بررسی حذف کنکور» به پیشنهاد دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد

شاید آن روزی که کنکور برای اولین‌بار در کشور برگزار شد کمتر کسی فکر می‌کرد که این آزمون به یک صنعت بزرگ درآمدزایی در کشور تبدیل شود. حالا حدود 38 سال از برگزاری اولین کنکور می‌گذرد و امسال چهل‌ونهمین کنکور ایران بود که با حضور حدود 920 هزار نفر برگزار شد.

پدیده کنکور که این روزها از آن به‌عنوان «غول کنکور» یاد می‌شود برای دانش‌آموزان دبیرستان و خانواده‌های آنان به یک موضوع مهم و تاثیرگذار در سرنوشت تبدیل شده و موجب استرس و نگرانی داوطلبان ورود به دانشگاه شده است. سال 86 بود که بهارستان‌نشینان به فکر راه چاره افتادند و قانون حذف کنکور به تصویب رسید و قرار شد تا سال 1390 به‌تدریج کنکور حذف و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود، اما این قانون سال ۹۲ از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح شد.

شاید این روزها یکی از مباحث داغ آموزش عالی کشور مربوط به همین طرح یعنی حذف کنکور باشد؛ موضوعی که البته هرازچندگاهی در رسانه‌ها پررنگ می‌شود؛ اما دوباره حل‌نشده باقی می‌ماند. چندی‌پیش بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کنکور را نقد کرد و آن را معضلی برای کشور دانست. لاریجانی گفته بود باید اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شود تا بتوانند افراد فاضل را انتخاب کنند.

فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اما از مافیایی سخن گفته بود که نمی‌گذارد کنکور حذف شود. او گفته بود: «یک لولا میان نظام پرورشی و آموزش عالی کشور وجود دارد که بر این اساس هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی کنکور است، کلاس‌های کنکور و برگزاری آزمون و مسائل اینچنینی دارای هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی‌دهند کنکور حذف شود.»

سخنان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بازتاب‌های زیادی را به‌دنبال داشت و بسیاری از کارشناسان آموزش عالی و البته نمایندگان مجلس را به فکر انداخت تا برای رفع این معضل چاره‌ای بیندیشند. حالا گویا این تلاش‌ها به نتیجه رسیده است و دیروز خبر رسید که اعضای کارگروه بررسی حذف کنکور معرفی شدند. این خبر را ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده و گفته بود اعضای کارگروه بررسی حذف کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شدند و گزارش‌گیری این کارگروه آغاز شده است.

به گفته خدایی، بعد از دستور رئیس‌جمهوری در جلسات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی‌بر بررسی چگونگی حذف کنکور برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌ و معرفی روش‌های صحیح جایگزین، کارگروهی به این منظور تشکیل شده است.

این کارگروه در اولین اقدام خود از دستگاه‌های مختلف گزارش‌هایی خواسته است و قرار شده بعد از جمع‌آوری این گزارش‌ها و جمع‌بندی آنها، گزارش اولیه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. براساس آنچه در خبرگزاری‌ها اعلام شده است، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، منصور غلامی وزیر علوم، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، علی نوبخت‌حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای این کارگروه هستند.

به‌دنبال انتشار این خبر به‌سراغ علیرضا رهایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم و جزئیات کارکرد این کارگروه را جویا شدیم.

رهایی درباره این کارگروه توضیح داد: «اعضای کارگروه مشخص شدند که البته تشکیل آن به‌دلیل پیشنهاد دانشگاه آزاد اسلامی بود. چون قانونی در مجلس برای حذف کنکور مصوب شده و عملا بلااقدام مانده بود دکتر رهبر در یکی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد و پیشنهاد داد که این قضیه جدی گرفته شود و یک روند کار و برنامه زمان‌بندی برای آن انجام شود.»

او ادامه داد: «به دلیل آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوبه و قانونی در این زمینه داشتند از این پیشنهاد استقبال کرده و این کارگروه را مشخص کردند. تصور ما بر این است که با توجه به شرایط آموزش عالی، از نظر میزان داوطلبان و تعدد رشته‌های تحصیلی و ظرفیت‌هایی که مطرح است، امکان حذف کنکور حتما می‌تواند فراهم شود.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آزمون‌های دوره‌ای چندبار در سال می‌تواند برای دوطلبان برگزار شود، ادامه داد: «نتیجه این آزمون‌ها می‌تواند مبنای گزینش علمی برای داوطلبان باشد. در دانشگاه آزاد اسلامی ما نیز در حال تهیه یک طرح مشابه هستیم تا شاید مورد استفاده قرار بگیرد. این کارگروه هم خود باید شروع به کار کرده و برای خود یک برنامه کار ببیند.»

رهایی گفت: «پیش از این نیز در شورای سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور دکتر رهبر برگزار شد، این موضوع مطرح شد و فکر می‌کنم یک برنامه جایگزین با برگزاری یکسری آزمون‌های دوره‌ای فعلا در دستورکار باشد تا بررسی و روی آن تصمیم‌گیری شود.»

او توضیح داد: «به‌عبارتی ما طرحی برای آزمون‌های دوره‌ای تهیه می‌کنیم که این آزمون‌ها به‌صورت تدریجی برگزار شود، به‌طور مثال چندبار این آزمون در سال برگزار می‌شود، نمرات علمی آن استخراج شود و بتواند مبنای انتخاب و گزینش داوطلبان قرار بگیرد. شکل و طرح این موضوع در جلسه قبلی شورای سنجش و پذیرش دانشگاه مطرح و قرار شد که دوستان روی آن کار کنند. اینک یک تیم در مرکز سنجش در حال کار روی این موضوع است تا ان‌شاءا... در جلسه بهمن‌ماه شورای سنجش و پذیرش این طرح را ارائه دهیم.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مرحله اول در سطح کارشناسی با توجه به ظرفیت‌هایی که موجود است حتما امکان حذف کنکور وجود دارد، گفت: «مبنای انتخاب داوطلبان هم می‌تواند شرایط علمی، کارنامه و معدل‌های کسب‌شده توسط آنها باشد. به‌عبارتی این امتیازات مبنای انتخاب قرار گیرد. معتقدم امکان‌ پذیرش در کل ظرفیت‌های دوره کارشناسی به‌صورت بدون کنکور فراهم است؛ اما طبیعی است چون مصوبه مجلس هم در این زمینه وجود دارد خود سازمان سنجش و آموزش کشور هم باید به این موضوع ورود کرده و یک همکاری جمعی در سطح ملی شکل بگیرد تا مساله حذف کنکور عملیاتی شود.»

رهایی گفت: «البته کسانی در این موضوع وجود دارند که مخالف حذف کنکور هستند؛ آنها مجموعه بزرگی هستند که از طریق برگزاری کلاس‌های کنکور و آزمون‌های مختلف درآمد بسیار هنگفتی دارند و به‌راحتی حاضر نیستند این درآمد را از دست بدهند. بنابراین از جنبه‌های مختلف موانعی ایجاد کرده و فضاسازی می‌کنند. اما در شرایط فعلی آموزش عالی از نظر تعداد و میزان ظرفیت‌ها از یکسو و میزان تقاضا از سوی دیگر امکان حذف کنکور حتما فراهم است.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد:«من خوشبین هستم که این کارگروه با توجه به اطلاعات خوبی که در دسترس آنها قرار می‌گیرد و همچنین با توجه به طرح‌ها و پیشنهادهای مختلفی که از سوی سازمان‌های مختلف ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شود، موفق خواهند شد در آینده نزدیک یعنی ظرف دو سال آینده بحث حذف کنکور را عملیاتی کنند.»

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 892168

وب گردی

وب گردی