اگر بودجه ۹۷ بسته شودعملا اجرای قانون حمایت از معلولان یکسال به تعویق می‌افتد

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: اگر بودجه ۹۷ بسته شود و دیگر راهی وجود نداشته باشد، عملا اجرای قانون حمایت از معلولان یکسال به تعویق می‌افتد درحالی که با تصویب این لایحه تمام پشت نوبتی‌های بهزیستی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس حسین نحوی نژاد گفت: 1300 از معلولان، معلولانی هستند که نیازمند خدمات توانبخشی هستند که اگر ناتوانان جسمی را هم به در نظر بگیریم تعداد آنها خیلی بیشتر از این می شود.

وی ادامه داد: 35 درصد از این معلولان که دارای پرونده در سازمان بهزیستی هستند را زنان و 65 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

نحوی نژاد با بیان اینکه 30درصد از معلولان، معلولیت شایع جسمی و حرکتی دارند گفت: حمایت از افراد دارای معلولیت از سال 59 به بعد آغاز شد اما ساماندهی جامع حمایتی آن در چهار چوب قانون به سال 83 برمی‌گردد که چون این قانون به صورت طرح به مجلس ارائه شد، از ضمانت های اجرایی و اعتباری خوبی برخوردار نبوده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد: دولت خود را موظف دید تا این طرح را بصورت لایحه تقدیم مجلس کند، که شهریور 94 یعنی حدود دو سال ونیم است که به مجلس ارائه شده و نمایندگان مجلس نهم براساس مطالباتی که نمایندگان داشتند بند هایی را به این لایحه افزودند.

وی افزود: در مجلس دهم مجدد روی این طرح کار شد و تمام ایرادات آن بر طرف شده و تنها نگرانی ما بسته شدن بودجه 97 است که در صورت عدم تصویب مناسب اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان یکسال با تاخیر اجرا می شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: امسال 10 میلیارد تومان بودجه بهزیستی با عنوان هزینه درمان مددجویان اختصاص داده شد، اما همان ماه اول سال این بودجه تمام شد چراکه برخی بیمارستان‌ها تخلف کرده و این افراد نیازمند را به بهزیستی برمی‌گردانند.

وی گفت: با تصویب لایحه جامع حمایت از معلولان 20درصد به دستمزد جامع هدف بهزیستی افزود می شود و تمام پشت نوبتی ها برای بهزیستی تحت پوشش قرار می گیرند و در حال حاضر 340هزار نفر از بهزیستی مستمری دریافت می کنند و 140هزار نفر پشت نوبت هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی بیان داشت: بودجه سال آینده سازمان بهزیستی مانند سال گذشته 11درصد افزایش داشته است.

نحوی نژاد گفت: در صورتی که این طرح به مرحله اجرایی برسد، زندگی معلولان به صورت چشمگیری متحول می شود.
706

کد خبر: 892249

وب گردی

وب گردی