۳ برابر بودجه شهرداری برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام پایتخت به ۴۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این عدد سه برابر بودجه شهرداری تهران در سال ۹۶ است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، حجت‌الله میرزایی با حضور در سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برنامه سوم پنج ساله شهر اظهار داشت: رکود مسکن به طور جدی تأثیر خود را بر شهر گذاشته است. در گذشته بیش از حد به پروژه‌محوری و ساخت و ساز اتکا شده بود که یکی از مشکلات مدیریت شهری همین موضوع است.

وی بیان داشت: بعضی از پروژه‌های ساخته شده در شهر تهران براساس منافع‌ گروه‌های خاص و بدون پیوست‌های اجتماعی بوده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در پایتخت پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری وجود دارد که برای اتمام این پروژه‌ها 45 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این عدد سه برابر بودجه شهرداری تهران در سال 96 بوده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: در گذشته به جای اینکه 9 میلیون شهروند در اداره شهر مشارکت داشته باشند، ولی عده محدودی بین 200 تا 250 هزار سازنده اصلی از طریق عوارض حاصل از تراکم در شهر سایه انداخته بودند.

میرزایی خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته بخش بزرگی از پروژه‌ها براساس منافع گروهی طراحی می‌شد و منافع شهروندی را لحاظ نمی‌کردند.

وی یادآور شد: بیش از 80 درصد منابع درآمدی شهر به ساخت و ساز متکی شده بود و این در حالی است که میزان عوارض حاصل از مشارکت مردم تنها 3 درصد است، در صورتی که در سایر شهرها این میزان به 30 درصد می‌رسد.

میرزایی افزود: اقتصاد تهران یک اقتصاد سنتی است و باید از فناوری‌های نوین نیز در آن استفاده کرد و در برنامه سوم پنج‌ساله شهرداری تهران به سمت اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های نوین پیش خواهیم رفت.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: الگوی توسعه شهر تهران در گذشته مدیرمحور، شهردارمحور و غیرمشارکتی بوده است و دارای یک الگوی ناپیوسته و ناگسسته بوده‌ایم و هنگامی که همه چیز اولویت پیدا می‌کند، یعنی هیچ چیز اولویت ندارد.

وی افزود: برای برنامه سوم شهرداری تهران 17 کارگروه تشکیل شده است و 1800 ساعت در این کارگروه‌ها شرکت داشته‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران بیان داشت: در 28 حیطه اصلی به 800 شاخص مقایسه‌ای از وضعیت شهر تهران در مقایسه با سایر کلان‌شهرها رسیده‌ایم.

وی بیان داشت: برنامه سوم دارای ساختار فضایی سه سطحی بوده و از یکپارچگی افقی، عمومی و گروه‌های ذیفنع برخوردار است.

میرزایی گفت: برنامه سوم پنج ساله، موفق‌ترین برنامه در شش دهه تاریخ برنامه‌ریزی در کشور خواهد بود.

706

کد خبر: 892327

وب گردی

وب گردی