جایزه «فیروزه» میزبان 120 تولید‌کننده کالای فرهنگی

سومین دوره جایزه «فیروزه» از فردا سه‌شنبه 12 دی ماه در فضایی به وسعت 5 هزار مترمربع و با مشارکت 120 شرکت تولیدکنننده محصولات فرهنگی در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

به ‌گزارش ایسکانیوز از سومین دوره جایزه فیروزه، امیر‌مسعود شهرام‌نیا، رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی صبح امروز سه‌شنبه‌ (12 دی‌ماه) در نشست خبری سومین دوره جایزه فیروزه با بیان اینکه کالاهای فرهنگی فقط به کتاب محدود نمی‌شوند، عنوان کرد: با توجه به پیشرفت‌ها در حوزه فناوری‌های نوین، کالاهای فرهنگی به یکی از نشانه‌های معرفی سبک زندگی تبدیل شده‌اند، در این میان در بُعد نظری فعالیت‌های قابل‌توجهی در کشور انجام شده اما در بُعد اجتماعی، ظاهر فرهنگی ایرانی ـ اسلامی کمتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این رویداد فرهنگی می‌تواند برای تولید‌کنندگان محصولات فرهنگی تاثیرگذار باشد و در این میان، تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی باید با توجه به تنوع و ذائقه مردم نسبت به نیازهای آن‌ها پاسخگو باشند.

شهرام‌نیا با اشاره به ویژگی‌های سومین دوره جایزه فیروزه گفت: این نمایشگاه در فضایی به وسعت 5 هزار متربع مربع میزبان هزار و 200 شرکت‌کننده خواهد بود و در این فضا، فروش و تبلیغ کالا برای آن‌ها وجود دارد. در این میان، تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی با توجه به برگزاری این دوره می‌توانند از فرصت بازاریابی بهره ببرند.

رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی یادآور شد:‌ آئین افتتاحیه ساعت 10 چهارشنبه 13 دی‌ماه با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برگزار خواهد شد.

وی همچنین درباره مشارکت نهادهای مختلف در برگزاری این نمایشگاه فرهنگی گفت: بخش‌های مختلف شهرداری تهران، صندوق اعتباری هنر، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه مشارکت دارند.

شهرام‌نیا با بیان اینکه برنامه‌های جنبی ازجمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه مشاوره برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است، یادآور شد:‌ این نمایشگاه در تلاش است با هزینه کم و رایگان فرصت معرفی و بازاریابی کالاهای فرهنگی را ایجاد کند و در این زمینه معتقدیم که تشویق از برخوردهای سلبی در حوزه تولید کالاهای فرهنگی موثرتر است.

برگزاری نمایشگاه در چهار بخش

همچنین در بخش دیگر این نشست، علی فریدونی دبیر جایزه «فیروزه» درباره رویکردهای این جشنواره در سال جاری توضیح داد: با توجه به رویکردهای جدید در حوزه اقتصادی و براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به تولیدات داخلی و تاکید بر وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سومین دوره جایزه فیروزه برگزار می‌شود و تاکید داریم که رویکردهای جدید باید فراتر از کتاب دیده شوند.

وی افزود: نخستین دوره این جایزه باتوجه به تجربه تعامل بخش‌های مختلف فعال در حوزه فرهنگ علاوه‌بر «کتاب، اسباب‌بازی»، «کتاب» بود و «پژوهش» به سومین دوره اضافه شد و دبیرخانه دائمی با هدف روشن‌ شدن رویکردها و با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد وقت در دومین دوره این جایزه تشکیل شد.

به گفته فریدونی، شورای سیاستگذاری نیز همزمان با این دوره تشکیل شد و در این زمینه تأکید داریم که حوزه وظایف معاونت فرهنگی، سیاستگذاری و هماهنگی همچنین تعامل با بخش‌های دخیل در حوزه اقتصاد و فرهنگ است.

وی با بیان اینکه مجامع، گروه‌ها، تولیدکنندگان و دستگاه‌های حمایتی سیاستگذاری در ابداع، ارائه تسهیلات و کاربردی‌کردن حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ دخیل هستند، عنوان کرد:‌حضور شخصیت‌های حقیقی و صاحب‌نظر در حوزه فرهنگ و اقتصاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌ویژه ستاد نرم این معاونت و سازمان استاندارد در شورای سیاستگذاری نماینده دارد؛ نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به پیشینه فعالیت در حوزه اسباب‌بازی و کتاب نیز در شورا عضو دارد.

به گفته فریدونی، ومین دوره جایزه فیروزه شامل بخش‌های «اسباب‌بازی کتاب» «اسباب‌بازی» «نوشت‌افزار» «پژوهش» و «هدایای فرهنگی» است. تصویب نام فیروزه برای این جشنواره و برگزاری آن در دی‌ماه هر سال از جمله دستاورد‌های شورای سیاستگذاری است.

دبیر جایزه فیروزه همچنین درباره آثار ارسالی به دبیرخانه سومین دوره جایزه فیروزه نیز گفت: در بخش «اسباب‌بازی» 300 اثر، در بخش «کتاب اسباب‌بازی» 260 اثر در بخش «نوشت‌افزار» 800 و در بخش جدید «هدایای فرهنگی» تابه‌حال 500 اثر به دبیرخانه ارسال شده است. به‌نظر می‌رسد که در بخش «هدایای فرهنگی» تشکل سازمان‌یافته‌ای کمتر دیده می‌شود و دبیرخانه نسبت به این موضوع شناخت کمتری دارد. پژوهشگران نیز امسال یکهزار و 610 اثر شامل مقاله و پایان‌نامه را به دبیرخانه ارسال کردند.

وی تاکید کرد: گروه داوری باتوجه به اهداف تعیین‌شده این جایزه فرهنگی گردهم آمدند و قرار است در هر بخش سه برگزیده انتخاب و در روز اختتامیه از آن‌ها تجلیل شود، در این زمیه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برگزیدگان این دوره از جایزه فیروزه به‌عنوان شرکت خلاق حمایت می‌کند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به کالاهای تولیدکنندگان برتر هولوگرام اعطا خواهد کرد.

ایوب دهقان‌کار معاون اداره مجامع و فعالیت های فرهنگی نیز در ادامه این نشست در سخنانی با اشاره به برگزاری 14 کارگاه در این نمایشگاه گفت: هدف کارگاه‌ها این است که موضوعات دانش‌بنیان ارائه شود‌.

حسین صفری هم در این نشست ابراز داشت: فضای در اختیار نمایشگاه حدود 5 هزار متر شامل کل نمایشگاه خواهد بود. در بخش جنبی نمایشگاه‌ هم نشست‌های مختلفی تدارک دیده شده بعلاوه اینکه کارگاه‌های آموزشی هم برگزار خواهد شد و مشاوران فرهنگی در آن مطالب خوبی را عنوان می‌کنند.

سومین دوره جایزه «فیروزه» 13 تا 17 دی‌ماه از ساعت 10 تا 20 در بوستان گفت‌وگو برپا است.

502

کد خبر: 892460

وب گردی

وب گردی