فقر نسبی در ایران کمتر از کشورهای توسعه یافته است/ در برنامه های حمایتی دولت باید تغییراتی ایجاد شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: در برنامه های حمایتی دولت مانند بیمه بیکاری و مستمری بازنشستگان، باید تغییراتی ایجاد شود که این عوامل تداعی کننده سمت و سوی دولت جهت کاهش فقر است.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به فقر مطلق در کشور گفت: بررسی درخصوص فقر مطلق نیازمند بررسی های دقیقی است که تاکنون در کشور انجام نشده اما فقر مطلق وابسته به برخی از مسائل معیشتی است و یکی از نکات حائز اهمیت، وضعیت فقرا در کشور است که هر روز نامساعدتر از گذشته می شود.

او در ادامه بیان کرد: تورم موجود در کشور علیرغم اینکه منجر به افزایش مشکلات فقرا در کشور می شود، در مقابل باعث بهبود وضعیت مالی بسیاری از ثروتمندانی می شود که دارایی بسیاری را در اختیار خود دارند و به دلیل تورم و افزایش قیمت می توانند با فروش اموال خود بر ثروت و دارایی خود بیفزایند.

بغزیان گفت: دولت وعده هایی را در خصوص ریشه کن کردن فقر داده اما در ابتدا باید معنی دقیق چنین سخنی مشخص شود، آیا این صحبت به معنی این است که دیگر در کشور شاهد فقیر نخواهیم بود؟ این نکته مطرح شده از سوی دولت بسیار قابل تامل است زیرا هر اقدامی که از سوی دولت در راستای نابودی فقر انجام شود باز به طور معمول فقر نسبی در کشور وجود خواهد داشت.

به گفته این کارشناس اقتصادی، فقر نسبی در ایران کمتر از کشورهای توسعه یافته ارزیابی شده اما میزان دقیق فقر موجود در کشور نیازمند نظر جامعه شناسانی است که تاکنون مطلبی را در این زمینه ارائه نکرده اند.

او به نقش بودجه 97 در از بین رفتن فقر در کشور اشاره کرد و افزود: میزان نرخ مالیات جزو مواردی است که در بودجه 97 مشخص می کند تا چه میزان از فقر از بین خواهد رفت، در ایتدا باید مشخص شود که آیا دولت در نرخ مالیات تغییری را جهت پیش بردن آن به سمت عادلانه تر شدن انجام می دهد یا خیر؟ و به طور حتم باید میزان پرداخت مالیات از سوی ثروتمندان افزایش یابد.

بغزیان اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید مدنظر قرار گیرد نحوه خرج کردن مبالغی است که از طریق مالیات کسب می شود و باید مشخص شود که چه تغییری قرار است در برنامه های حمایتی دولت مانند بیمه بیکاری، مستمری بازنشستگان ایجاد شود که این عوامل تداعی کننده سمت و سوی دولت جهت کاهش فقر است.

401

کد خبر: 892508

وب گردی

وب گردی