معضل بیکاری در بزرگ ترین شرکت صادراتی اسرائیل

فاجعه بزرگی که این روزها در بزرگ ترین شرکت های داروسازی اسرائیلی رخ داد، به بیکاری بیش از 1700 کارگر و کارمند آن منجر شده است. تاثیرات صادرات این شرکت آنچنان در اقتصاد اسرائیل تاثیرگذار است که نتانیاهو و مقامات ارشد این رژیم برای جلوگیری از آن وارد عمل شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از منابع عبری، فاجعه بزرگی که این روزها در بزرگ ترین شرکتهای داروسازی اسرائیلی رخ داد به بیکاری بیش از 1700 کارگر و کارمند آن منجر شده است. شرکت داروسازی " تیفع " که یک شرکت بین المللی است در حالی تصمیم گرفته هزاران کارگر را از کار بیکار کند که بیش از 5 میلیارد دلار امتیاز مالیاتی برای حمایت از سرمایه گذاری و نیز ضمانت شغلی کارگران، دریافت کرده است.

این تصمیم موجب ایجاد شوک شدید در صحنه اقتصادی و به ویژه اتحادیه های صنفی رژیم صهیونیستی شد. «هستدروت» به عنوان یکی از مهمترین اتحادیه های صنفی اعلام کرد در واکنش به تصمیم شرکت تیفع، اعتصاب خود را آغاز کرده است.

در همین راستا برخی مسئولان بلندپایه اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و موشه کحلون وزیر دارایی، با شرکت تیفع گفتگو کرده و خواستار عدم اجرای سیاست ریاضتی از سوی این شرکت بین المللی شدند. البته مقامات شرکت تیفع به این رایزنی ها وقعی ننهاده و از عدم عقب نشینی از سیاست های خود خبر دادند.

سیاست های ریاضتی شرکت تیفع شامل بیکاری 10 هزار کارگر این شرکت و متوقف نمودن خط تولید و تعطیلی برخی شعبات آن می شود.

اما بحرانی که دامن گیر شرکت داروسازی تیفع شده است از دو مساله اصلی سرچشمه می گیرد:

نخست این که بدهی های این شرکت در پی خریداری شرکت داروسازی «اکتیوز ژنریکس» (به ارزش 41 میلیارد دلار) به 35 میلیارد دلار رسیده است.

دوم اینکه این شرکت به تازگی امتیاز تولید داروی «کافکسان» در زمینه تصلب شرایین را از دست داده است. این دارو از جمله تولیدات انحصاری این شرکت بوده که در پی عرضه انبوه آن طی سال های اخیر، سودهای میلیاردی به دست آورده بود.

در شرایط کنونی اما اصلی ترین معضل شرکت داروسازی تیفع پرداخت یک بدهی 9 میلیارد دلاری است که باید طی دو سال آینده تسویه شود.

شرکت داروسازی تیفع طی سال های اخیر اصلی ترین شرکت اسرائیلی بوده که از تسهیلات مالیاتی به طور مناسبی بهره مند بوده است. تسهیلاتی که با توجه به حجم کارخانجات تولید دارو و دوری آنها از مرکز به این شرکت پرداخت می شده است. مقامات اداره مالیاتی اسرائیل به تازگی بخشی از اطلاعات تسهیلات مالیاتی ارائه شده به شرکتها در 6 سال اخیر را منتشر کرد که بر مبنای آن مشخص شد سه شرکت اسرائیلی بیشترین تسهیلات مالیاتی را دریافت کرده اند که در این میان شرکت داروسازی تیفع بیشترین سهم را داشته است.

براین اساس، شرکت داروسازی تیفع از سال 2006 تا سال 2013 تسهیلات مالیاتی به ارزش 4.2 میلیارد دلار دریافت کرده است. همچنین در سال 2013 میزان تسهیلات مالیاتی ارائه شده به این شرکت، به 68 درصد از هزینه های پرداخت حقوق به کارکنان شرکت های اسرائیلی رسیده است. این امر بیانگر حمایت های قوی دولتی از این شرکت بوده که به تازگی دچار بحران شده است.

همچنین شرکت داروسازی تیفع از تخفیف بزرگ مالیاتی بر سودهای خود که در قبال شرکت های اسرائیلی در خارج اعمال می شود، بهره مند شده است.براین اساس، در شرایطی که دولت می توانست از سود این شرکت 30 میلیارد شکل (8.4 میلیارد دلار) برداشت کند، تنها به برداشت 10 درصد از این مبلغ یعنی 3 میلیارد شکل اکتفا کرد. در واقع شرکت داروسازی تیفع بزرگترین برنده این تصمیم بود و در شرایطی که باید 1.6 میلیارد دلار از سودهای خارجی خود را به دولت پرداخت می کرد، تنها 5 میلیون دلار از آن را پرداخت نمود!

با وجود تعهد این شرکت به دولت در زمینه حفظ کارگران خود اما آنها در سال های 2013 و 2014 قریب به 800 کارگر را از کار بیکار کردند. در آن سال ها 7600 کارگر در این شرکت مشغول به کار بودند.

با توجه به این که شرکت داروسازی تیفع از بزرگترین شرکت های اسرائیلی است، نگرانی از بحرانی شدن وضعیت آن بسیار شدیدتر از دیگر شرکت ها است.

روزنامه اقتصادی کلکالیست در گزارشی در اینباره نوشت: شرکت داروسازی تیفع در بین 10 شرکتی قرار دارد که 51 درصد از صادرات اسرائیل را در اختیار دارند.

بنابراین گزارش، هر تغییر کوچک در وضعیت این شرکت می تواند به ایجاد تنش های شدید در بخش صادراتی اسرائیل تبدیل شود و آن را با مشکل مواجه کند. در واقع تاثیرات منفی بر این شرکت آنچنان بزرگ خواهد بود که بر کل اقتصاد اسرائیل نیز تاثیرات منفی خود را برجای خواهد گذاشت.

مسئولان شرکت داروسازی تیفع از این مساله نیز نگران هستند که در روابط تجاری آنها با اداره داروسازی آمریکا نیز به مشکل بخورد که در این شرایط فروش بین المللی داروهای آنها کاهش خواهد یافت.

نتایج تحقیقات موسسه صادراتی اسرائیل در سال 2016 نشان می دهد که میزان صادرات کالای این رژیم در این سال با کاهش مواجه شده که یکی از عوامل آن کاهش صادرات شرکت داروسازی تیفع بوده است.

کد خبر: 892550

وب گردی

وب گردی