وزیر علوم: پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات ضروری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ارج نهادن بر حقوق شهروندی و اقدامات جدی در این راستا، بر پیوستن این وزارتخانه و زیر مجموعه های آن به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان بخشی از تحقق این حقوق تاکید کرد.

منصور غلامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، در پاسخ به نپیوستن وزارتخانه و برخی زیر مجموعه های آن به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: پس از اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، از ابتدای ورودم به این وزارتخانه همواره یکی از اولویتهای کاری و دستورکارم توجه و اهتمام ویژه به تحقق و اجرایی شدن حقوق شهروندی به عنوان عضوی از قوه مجریه بوده است لذا با هماهنگی بعمل آمده در همه دانشگاهها کارگروه های ویژه و مربوط به حقوق شهروندی تشکیل شده تا این مهم را دنبال و نهایی کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم به موضوع رونمایی از منشور حقوق شهروندی توسط دکتر حسن روحانی در دولت یادهم اشاره و خاطرنشان کرد: وزارت علوم نیز به عنوان عضوی از قوه مجریه با داشتن زیر مجموعه های گسترده همواره بر همراهی و همکاری این مهم تاکید داشته و دارد.

غلامی در پاسخ به این سوال که براساس جداول و اطلاع رسانی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اعلام شده که وزارتخانه متبوع وی و برخی زیر مجموعه های هنوز به عضویت این سامانه و ثبت در آن در نیامده اند، تاکید کرد: موضوع نپیوستن برخی از زیرمجموعه های این وزارتخانه به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نیز پیگیری کرده و تاکید خواهم کرد که همه مجموعه های تابع این وزارتخانه ضمن همکاری و همیاری به عضویت این سامانه درآیند.

به گفته وی بطور یقین یکی از مجموعه هایی که باید در این سامانه حضور داشته باشند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و زیر مجموعه های تابع آن است.

عضو کابینه دولت دوازدهم در عین حال تصریح کرد: قطعا ما نیز به عنوان عضوی از بدنه دولت و قوه مجریه تمامی تلاش خودمان را بکار خواهیم بست تا در راستای تحقق حقوق شهروندی و به دنبال آن موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات در این مجموعه تحقق یافته و در ریل خودش قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از تشکیل کارگروه‌های حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها در زمینه توجه به موارد حقوق شهروندی به صورت مستقل عمل می‌کنند و خوشبختانه در همه این مراکز کارگروه‌های حقوق شهروندی تشکیل شده و وزارت علوم نیز این موضوع را به شدت پیگیری می‌کند.

اما در بحث ورود به سامانه دسترسی ازاد به اطلاعات به عنوان بخشی از حقوق شهروندی ابتدا باید بدانیم چه تعداد از واحدهای دانشگاهی به این سامانه ورود کردند و قطعا یکی از مجموعه‌هایی که باید در حوزه حقوق شهروندی فعال باشد، وزارت علوم و مجموعه‌های وابسته این وزارتخانه است.

به گزارش ایسکانیوز، در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این سامانه، در 17 تیرماه 96 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ارتباطات رونمایی و کار خود را آغاز کرد.

مطابق سیاست‌های عمومی دولت، همزمان و حتی پیش از ابلاغ آخرین آیین‌نامه این قانون، جهت‌گیری پورتال‌های دستگاه‌ها به سمت انتشار اطلاعات تغییر کرده است اما پذیرش درخواست «دسترسی به اطلاعات» عملاً پس از این شروع ‌شده است.

ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده (8) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات آورده است: هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به نشانی foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه درخواست‌شونده، تسلیم کند.

همچنین ٢٩ آذرماه ١٣٩٥، منشور 120 ماده ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.

منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.

500

کد خبر: 892573

وب گردی

وب گردی