سهم ۳۰ درصدی معلولان از استخدام ها/ تحصیل و اشتغال معلولان تسهیل شد

 با تصویب اصلاحات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، شرایط برای تحصیل رایگان و اشتغال قشر معلول فراهم شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازمیزان، بخشی از جامعه ایران را قشر معلول تشکیل می‌دهد، قشری که پیش از این، آنطور که باید در برنامه‌ها و تصمیم گیری‌های مسئولان جایی نداشتند و اکنون بعد از گذشت سال ها، برای کمک به آن‌ها برنامه ریزی شده است.

یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های معلولان، تصویب لایحه‌ای تحت عنوان لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس بود. مواردی در این لایحه ذکر شده که خواسته همیشگی معلولان بوده است.

اگر چه این قانون سال‌ها قبل در مجلس به تصویب رسیده بود، اما نیاز به اصلاحاتی داشت که خوشبختانه اکنون این اصلاحات نیز انجام شده است.

مناسب سازی معابر، تسهیلات مرتبط با مسکن، حمایت‌های استخدامی، تحصیل، اشتغال، بیمه و ... از جمله محور‌های اصلی لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان است.

سرانجام بعد از چکش کاری‌های فراوان، اصلاحیه لایحه ۳۵ ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به تصویب رسید.

لایحه‌ای که به عنوان یک ضمانت اجرا برای احقاق حقوق معلولان به شمار می‌آید.

در مقوله مناسب سازی که همواره یکی از مشکلات معلولان به شمار می‌آید، مقرر شده شهرداری و دهیاری‌های سراسر کشور در شرایطی برای ساختمان‌ها پایان کار صادر کنند که ضوابط دسترس پذیری در ساختمان برای یک معلول رعایت شده باشد.

در حال حاضر معلولان حتی برای تردد در سطح خیابان‌ها هم با مشکل مواجه می‌شوند و دیده شده که در بسیاری از مراکز دولتی و غیر دولتی حتی شرایط برای ورود آسان معلولان مهیا نیست. در بسیاری از بیمارستان ها، دانشگاه ها، رستوران‌ها و ... یک معلول نمی‌تواند به راحتی تردد داشته باشد و این یک ضعف عمده و اساسی به حساب می‌آید.

علاوه بر موضوع مناسب سازی، تحصیل نیز یکی دیگر از دغدغه‌های همیشگی معلولان کشور بوده است. دغدغه‌ای که با تصویب ماده‌ای در مجلس، به نظر می‌رسد که تا حدود زیادی برطرف شود.

در یکی از مواد لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان ذکر شده که تحصیل معلولان در واحد‌های آموزشی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و دیگر دستگاه‌های دولتی رایگان بوده و حتی دانشگاه آزاد نیز مکلف شده که دانشجویان معلول را به طور رایگان پذیرش کند. این موضوع تا حدود زیادی می‌تواند سبب افزایش سطح علمی معلولان شود.

در کنار مباحث مرتبط با مناسب سازی و حق تحصیل معلولان، موضوع اشتغال این قشر نیز از جمله دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

در لایحه تصویب شده در مجلس، قرار شده افراد دارای معلولیت شدید حقوقی معادل حداقل قانون کار را دریافت کنند ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی که دارای کارمندان معلول هستند، موظف شده اند که در هفته ۱۰ ساعت از فعالیت معلولان را بکاهند.

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در رابطه با تصویب لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که اصلاحیه این لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و دستگاه‌های دیگر مکلف به رعایت موارد ذکر شده هستند.

وی افزود: مسائلی از جمله اشتغال، تعیین حق پرستاری برای معلولان شدید، بیمه پایه، تحصیل رایگان و مناسب سازی معابر از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در لایحه حمایت از حقوق معلولان مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان را یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش تبعیض دانست و اظهارکرد: با تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان شاهد برطرف شدن تبعیض‌های همیشگی میان مردم و معلولان هستیم.

بیشتر بخوانید: ترک تحصیل دانش آموزان معلول به دلیل مشکلات ایاب و ذهاب/ شهرداری‌ها با بهزیستی همکاری نمی‌کنند

در حال حاضر مقرر شده صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی نیز راه اندازی شود. بر این اساس، وزارت کار مکلف شده است که در چارچوب اعتبارات مصوب سازمان، صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت را ایجاد کند.

در حال حاضر با تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، بسیاری از نیاز‌های معلولان که پیش‌تر راهکاری برای برطرف کردن آن‌ها دیده نشده بود، دیده شده و از این پس مشکلات معلولان به حد اقل خواهد رسید.

همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزانگفت: سال ۷۴، شاهد تصویب شتاب زده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بودیم، اما در این قانون بسیاری از جزئیات لحاظ نشده بود.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته، بار دیگر قانون مورد بازنگری قرار گرفت و اصلاحاتی در این رابطه انجام شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان خاطرنشان کرد: نیاز‌های معلولان در اصلاحیه قانون جامع دیده شده و اکنون شاهد هستیم که جامعه معلولان نیز از تغییرات جدید ابراز رضایت می‌کنند.

هاشمی تاکید کرد: معلولان برای اشتغال به کار با مشکلات زیادی مواجه بودند و امیدوار هستیم با اصلاحات صورت گرفته در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، این مشکلات تا حدود زیادی کاهش یابد.

در حال حاضر گفته می‌شود تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی موظف شده اند ۳۰ درصد از مشاغل استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهند. علاوه بر این، ۹۰۰ میلیارد تومان نیز برای اشتغال معلولان در نظر گرفته شده است.

با تصمیمات جدید اتخاذ شده، بدون شک معلولان سهم پر رنگ تری در جامعه ایران خواهند داشت و مشکلات آن‌ها تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

705

کد خبر: 892624

وب گردی

وب گردی