نشست معماری "ساخت و ساز با خشت خام"در ایتالیا

نشست معماری با عنوان "ساخت و ساز با خشت خام" در محل خانه معماری شهر رم برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست معماری"ساخت و ساز با خشت خام" در محل خانه معماری شهر رم روز دوشنبه 11دیماه برگزار شد.

این نشست با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و انجمن معماران و شورای معماران جوان شهر رم برگزار شد در ادامه پس از نطق افتتاحیه مدیر انجمن معماران و نمایندگان شورای معماران جوان و وابسته رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر رم، آناهیتا آریان، پویا خزعلی (ویدئو کنفرانس)، "مادّالِنا آکنزا" (Maddalena Achenza)، "استفان پولاک" (Stefan Pollak) و "انریکو گریلّو" (Enrico Grillo) در خصوص ساخت و ساز با خشت خام در ایران، بادگیر، سازه های خشت خام ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو، طرح ها و توسعه اخیر این سازه ها و معماری پایدار سخنرانی کردند.

وابسته رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در این نشست بیان داشت: سرآمدی معماران ایتالیایی از یک سو و منحصر به فرد بودن مکتب معماری ایرانی از سوی دیگر، موجب شده بخش قالب توجهی از همکاری های فرهنگی ایران و ایتالیا در حوزه معماری در جریان باشد. این همکاری ها و نظر به جایگاه آن، در سند برنامه اجرایی همکاری های فرهنگی دو کشور مورد تأکید قرار گرفته و در قالب همکاری های بین دانشگاهی جهت انجام تحقیقات و برپایی کارگاه های آموزشی مشترک، اطلاع رسانی در خصوص نتایج آن به شکل برپایی همایش یا انتشار کتاب، در جریان است.

وی افزود: رایزنی فرهنگی علاوه بر پیگیری و هماهنگی جهت انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی دو کشور در این حوزه، پیگیری و هماهنگی طرح های مستقل نقشه برداری و مرمت؛ یا تحقیقات متخصصین ایتالیایی در ایران را نیز برعهده داشته و در برگزاری همایش و انتشار نتایج این تحقیقات نیز مشارکت کرده که همکاری در برگزاری همایش های معماری متعدد نظیر (خشت و آینه) در همین مکان یا مساعدت به انتشار کتاب مصور دو زبانه فارسی – ایتالیایی (ایران: شهرها، مسیرها، کاروانسراها) تنها نمونه هایی از آن است. به ویژه در حوزه سازه های خشت خام در معماری ایرانی که موضوع نشست حاضر نیز هستند.

براساس این گزارش، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پیش از این، علاوه بر هماهنگی و پیگیری سفر معمار استفانو روسو به ایران جهت انجام تحقیقات در خصوص معماری کویری ایران، در برپایی نمایشگاه های متعدد حاوی نتایج این تحقیقات و انتشار آن در قالب کتاب (فلات قاره ایران: سرچشمه تمدن و الهام) نیز مشارکت داشته است.

آن چه رایزنی فرهنگی را به این میزان توجه و تمرکز بر موضوع معماری پایدار ایرانی ترغیب نموده، علاوه بر ارزش معمارانه گونه ای زنده از معماری پایدار، ارزش نمادین فرهنگی آن است. جهت درک این ارزش نمادین، کافی است در نظر گرفته شود، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و کلیه ابنیه شاخصی که این فرهنگ و تمدن با آن ها شهرت جهانی یافته و نمونه های برجسته ای از آن در شهرهای شیراز؛ اصفهان؛ یزد و... یافت می شوند؛ نه در غنای طبیعت دره رود نیل؛ یا مدیترانه؛ بلکه در حاشیه کویر شکل گرفته اند. این واقعیتی است که با افتخار از آن یاد و با غرور آن را روایت نموده؛ اما فروتنانه... از هرگونه همکاری تحقیقاتی و... در این حوزه، استقبال می کنیم.

502

کد خبر: 892677

وب گردی

وب گردی